Senaste nytt

Svarat fel i ESTA, tips?

nollbit

Medlem
Hejsan proffsen!

Jag har ett par vänner som ska till Vancouver, men flyger via USA. Således har de ansökt om ESTA.

En av dem fick ESTA nekat och verkar ganska säker på att hen helt enkelt svara fel på en av frågorna (vilket väl leder till ett automatiskt nej). Ett nytt försök direkt efter fick meddelandet att passnumret redan hade en ESTA-ansökning.

Resan sker över påsk, så svårt hinna med den "riktiga" visumproceduren antar jag.

Har ni några tips? Nya biljetter som inte går via USA ligger för närvarande på ~10k per skalle, så de vill helst undvika det.

Ansöka om nytt pass så man får nytt passnummer?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Fedup

Medlem
Hejsan proffsen!

Jag har ett par vänner som ska till Vancouver, men flyger via USA. Således har de ansökt om ESTA.

En av dem fick ESTA nekat och verkar ganska säker på att hen helt enkelt svara fel på en av frågorna (vilket väl leder till ett automatiskt nej). Ett nytt försök direkt efter fick meddelandet att passnumret redan hade en ESTA-ansökning.

Resan sker över påsk, så svårt hinna med den "riktiga" visumproceduren antar jag.

Har ni några tips? Nya biljetter som inte går via USA ligger för närvarande på ~10k per skalle, så de vill helst undvika det.

Ansöka om nytt pass så man får nytt passnummer?

Det ska gå att göra en ny ESTA-ansökan även om han redan har en aktiv ESTA. Den kommer fråga om du vill göra en ny ansökan eller inte, vilket du enkelt kan göra. Den ska säga något i slag av "you already have an active ESTA. By continuing, your ESTA will be revoked and your ESTA will be retried"
 

AABack2ARN

Medlem
Jo det går. Men i det här fallt är det en nekad ESTA som ställer till det. Inte pending eller aktiv. Det skulle ju vara lite konstigt om man kan söka om ett nekat ESTA tills det går igenom...

Tror tyvärr det enklaste är att skaffa nytt pass alternativt kontakta ambassaden. har för mig det finns en tråd om någon vars barn blev nekat och trådstartaren hörde av sig till någon och fick problemet rättat.
 

Valley

Medlem
Vad var det för fråga som man tror sig svarat fel på ?
Fanns det inte annars en kontaktlänk från formulärsidan ?
 

Gus

Medlem
Så man behöver alltså esta även för mellanlandning i usa? Om man tex flyger från mexico till Tyskland, med bara några timmar på en amerikansk flygplats!?
 
Toppen