Smuffe
Medlem
Det har ju efterfrågats av andra om det finns en mall som man kan använda sig av. Så varför uppfinna hjulet?
I tråden http://www.businessclass.se/forum/t...-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/ finns det väldigt mycket matnyttigt som hjälp.
Känner man att man sitter med ett solklart case efter att ha kikat in där och rådfrågat medlemmar här, varför inte ha en mall som man kan använda för att göra det hela lättare?
Lägg in era brev som ni har skickat så kan andra ha de som mallar och referenser framöver från fall till fall, exempelvis om någon har varit med om en försening pga sent ankommande flyg så finns det en mall. En annan för tekniska orsaker exempelvis ovan nämnda, eller en tredje pga inställt flyg och en massa komplikationer där även returresan blev sen eller inställd.
Ni förstår min tanke?
När ni har fått svar från flygbolaget citerar man sitt brev och lägger in svaret. På så sätt får vi ett mönster om vilka bolag som tidigt erkänner att de ej har gjort allt för att förhindra förseningen, vilka ursäkterna är samt om man kan spetsa till sitt brev nästa gång.
Dessutom kan man inför framtida krav referera till andras brev som har blivit godkända för ersättning om en liknande försening eller inställd avgång hos just det flygbolaget och göra sitt case starkare.
Börja med att kopiera denna mall (kompletteras med fördel om så behövs) så blir det enklare att hitta ett case som matchar:
MALL... (EXEMPEL)
Försening/Inställt flyg: (Försening)
Anledning: (Tekniskt problem, orsak okänd)
Antal timmar: (7 timmar och 40 minuter)
Ersättningsanspråk: (€600)
Flygbolag: (Norwegian)
Domstolsreferens, case#: (Case C‑549/07)
Därefter lägger man in brevet som man har skrivit till flygbolaget.
Exempel som även kan användas som mall:
---
Hej!
Jag heter _______ __________ och jag kontaktar er med anledning av _________________...
Vår resa som vi bokade med er och som genomfördes utav _________ med bokningsnummer YYYYYYYY och referensnummer ZZZZZZZZZ blev inte som vi hade tänkt oss.
Dessvärre blev vårt flyg på avresan försenad med __ timmar och __ minuter.
Härmed reklamerar jag resan och begär ersättning enligt (EG) 261/2004, lagen om passagerares rättigheter och begär härmed €___ per person.
Totalt €X'XXX samt X'XXX SEK då vi ej kom fram till vårt hotell första natten, taxi samt mat. Se bifogade kvitton.
Med hänvisning till följande artiklar och stycken:
---
EUR-Lex - 32004R0261 - EN
- Artikel 1;1: b+c
- Artikel 5
- Artikel 6;1: c (i) (ii) (iii)
;2:
Artikel 7;1: c
;3
- Artikel 9;1-3
- Artikel 10;2:c
Artikel 14
Skyldighet att informera passagerarna om deras rättigheter
1-3
---
Enligt den information som vi fick utav personalen på __________ flygplats inför utresa datum __/__ så berodde den förseningen på grund av tekniska problem och anledningen till att vi blev __ timmar försenade var resultatet av att en reservdel ej fanns tillgängligt på flygplatsen.
Med hänvisning till domslut i EU domstolen gäller ej extraordinära omständigheter med anledning utav tekniskt fel då detta faller under flygbolagets kontroll vid tekniska inspektioner och bör således ha varit möjligt att undvikas eller minska förseningen genom att en reservdel hade kunnat flygas in från annan flygplats med hjälp av ett annat flygbolag.
Vid efterforskningar fanns det möjligheter för oss att komma fram tidigare om representanterna på __________ flygplats hade bokat om oss till vår slutdestination med __________ via ___________. Hade ni erbjudit oss detta skulle vi ha sparat __ timmar och __ minuter.
Med hänvisning till EC domslut:
Case C‑549/07,
REFERENCE for a preliminary ruling under Article 234 EC from the Handelsgericht Wien (Austria), made by decision of 30 October 2007, received at the Court on 11 December 2007, in the proceedings
Friederike Wallentin-Hermann
v
Alitalia – Linee Aeree Italiane SpA,
---
Tack för att ni tar er tid och det är ytterst tråkigt att jag kontaktar er under dessa omständigheter.
Jag beklagar detta och önskar att jag hade kontaktat er under bättre omständigheter.
Jag ser fram emot att få detta löst så snart som möjligt.
Med vänliga hälsningar,
_______ ___________
Adress
Telefonnummer
Email
Bank
Clearingnummer
Kontonummer
---
Jag kände att det var dags för en sådan här tråd. Har sett många som har problem både här och i andra forum på bl.a. Facebook.
Det skulle vara lättare att ändra eller lägga in de saker som stämmer in på sitt ärrande och sedan köra copy/paste, snabbt, smidigt och enkelt.
I tråden http://www.businessclass.se/forum/t...-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/ finns det väldigt mycket matnyttigt som hjälp.
Känner man att man sitter med ett solklart case efter att ha kikat in där och rådfrågat medlemmar här, varför inte ha en mall som man kan använda för att göra det hela lättare?
Lägg in era brev som ni har skickat så kan andra ha de som mallar och referenser framöver från fall till fall, exempelvis om någon har varit med om en försening pga sent ankommande flyg så finns det en mall. En annan för tekniska orsaker exempelvis ovan nämnda, eller en tredje pga inställt flyg och en massa komplikationer där även returresan blev sen eller inställd.
Ni förstår min tanke?
När ni har fått svar från flygbolaget citerar man sitt brev och lägger in svaret. På så sätt får vi ett mönster om vilka bolag som tidigt erkänner att de ej har gjort allt för att förhindra förseningen, vilka ursäkterna är samt om man kan spetsa till sitt brev nästa gång.
Dessutom kan man inför framtida krav referera till andras brev som har blivit godkända för ersättning om en liknande försening eller inställd avgång hos just det flygbolaget och göra sitt case starkare.
Börja med att kopiera denna mall (kompletteras med fördel om så behövs) så blir det enklare att hitta ett case som matchar:
MALL... (EXEMPEL)
Försening/Inställt flyg: (Försening)
Anledning: (Tekniskt problem, orsak okänd)
Antal timmar: (7 timmar och 40 minuter)
Ersättningsanspråk: (€600)
Flygbolag: (Norwegian)
Domstolsreferens, case#: (Case C‑549/07)
Därefter lägger man in brevet som man har skrivit till flygbolaget.
Exempel som även kan användas som mall:
---
Hej!
Jag heter _______ __________ och jag kontaktar er med anledning av _________________...
Vår resa som vi bokade med er och som genomfördes utav _________ med bokningsnummer YYYYYYYY och referensnummer ZZZZZZZZZ blev inte som vi hade tänkt oss.
Dessvärre blev vårt flyg på avresan försenad med __ timmar och __ minuter.
Härmed reklamerar jag resan och begär ersättning enligt (EG) 261/2004, lagen om passagerares rättigheter och begär härmed €___ per person.
Totalt €X'XXX samt X'XXX SEK då vi ej kom fram till vårt hotell första natten, taxi samt mat. Se bifogade kvitton.
Med hänvisning till följande artiklar och stycken:
---
EUR-Lex - 32004R0261 - EN
- Artikel 1;1: b+c
- Artikel 5
- Artikel 6;1: c (i) (ii) (iii)
;2:
Artikel 7;1: c
;3
- Artikel 9;1-3
- Artikel 10;2:c
Artikel 14
Skyldighet att informera passagerarna om deras rättigheter
1-3
---
Enligt den information som vi fick utav personalen på __________ flygplats inför utresa datum __/__ så berodde den förseningen på grund av tekniska problem och anledningen till att vi blev __ timmar försenade var resultatet av att en reservdel ej fanns tillgängligt på flygplatsen.
Med hänvisning till domslut i EU domstolen gäller ej extraordinära omständigheter med anledning utav tekniskt fel då detta faller under flygbolagets kontroll vid tekniska inspektioner och bör således ha varit möjligt att undvikas eller minska förseningen genom att en reservdel hade kunnat flygas in från annan flygplats med hjälp av ett annat flygbolag.
Vid efterforskningar fanns det möjligheter för oss att komma fram tidigare om representanterna på __________ flygplats hade bokat om oss till vår slutdestination med __________ via ___________. Hade ni erbjudit oss detta skulle vi ha sparat __ timmar och __ minuter.
Med hänvisning till EC domslut:
Case C‑549/07,
REFERENCE for a preliminary ruling under Article 234 EC from the Handelsgericht Wien (Austria), made by decision of 30 October 2007, received at the Court on 11 December 2007, in the proceedings
Friederike Wallentin-Hermann
v
Alitalia – Linee Aeree Italiane SpA,
---
Tack för att ni tar er tid och det är ytterst tråkigt att jag kontaktar er under dessa omständigheter.
Jag beklagar detta och önskar att jag hade kontaktat er under bättre omständigheter.
Jag ser fram emot att få detta löst så snart som möjligt.
Med vänliga hälsningar,
_______ ___________
Adress
Telefonnummer
Bank
Clearingnummer
Kontonummer
---
Jag kände att det var dags för en sådan här tråd. Har sett många som har problem både här och i andra forum på bl.a. Facebook.
Det skulle vara lättare att ändra eller lägga in de saker som stämmer in på sitt ärrande och sedan köra copy/paste, snabbt, smidigt och enkelt.
Last edited: