Senaste nytt

Resa med nyfödd - Tips på bra resa?

Samosaguas

Medlem
Grattis till bebisen! :)

Vi åkte med vår son på 11 månader i tre veckor till Japan i november och var grymt nöjda med den resan, men ni kanske letar efter mer avkoppling?

Ska kanske tillägga att vi flög business med SAS till Tokyo vilket var väldigt skönt.
 

DanielKif

Medlem
Grattis grattis!!
Det är väldigt individuellt när man kan resa. Det beror mest på när ni vuxna känner er bekväma.
Vi reste till Munchen när vår dotter var två månader. Brasilien när hon var 4 månader. Paris när hon var 9 månader. Belgien, Grekland när hon var 10 månader och New York när hon var 1 år.
Det har inte varit några problem alls under dessa resor.

Vad är det för lyx du är ute efter? Lugn strandsemester eller storstad?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Hej

Vi fick vår bäbis idag - vilket är kul.
Har nu lite tid och funderar på att boka resa - vi tre.

Rekommendationer när man skall flyga med baby?
Var skall man flyga för att njuta av lyx etc samt avkoppling?
Biljetter?

Tack på förhand
I rubriken så står det "resa med nyfödd". Är tanken att ni skall ut de närmaste veckorna? I så fall vet jag inte om det blir så mycket avkoppling. Dock så skriver du sen baby i själva texten och då är ju spannet större.

Vi var iväg drygt två månader när vår första var ett år. Spenderades i Thailand. När vår första var fyra och vår andra knappt ett så blev det Asien igen i tre månader. Andra gången åkte vi runt betydligt mer. Grymma resor och vi älskar att upptäcka världen med våra barn. Däremot ser jag inte dessa resor som ren avkoppling, utan snarare föräldrarledighet (med allt vad det innebär) i ett annat land där man slipper vardagstråkigheterna. Vill vi ha ren avkoppling åker jag och min fru iväg själva.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Robin_L

Medlem
Vill börja med att säga grattis!

Rekommendationer när man skall flyga med baby?
Och nu med risk att låta bitter, men: att inte flyga alls. Personligen anser jag att man bör undvika icke nödvändiga flygresor med spädbarn (<2 år).
Det uppskattas varken av barnet själv, övriga passagerare eller personal (tro mig, det suckas alltid när man ser infant på briefing sheet:et).

Bilsemester kanske? ;)
 
Last edited:

Juraj

Medlem
Vill börja med att säga grattis!Och nu med risk att låta bitter, men: att inte flyga alls.

Det är mer riskabelt att åka bil. Sedan kan man bara vara hemma om man vill leva riskfritt. Eller vänta, då får man inte tillräckligt med motion.

Har hittills haft 29 flygningar med min dotter som är 17 månader gammal, 10 till är bokade, så jag säger till TS - kör på, det är roligt (jo, lite mer logistik att ta hand om än när man flyger utan barnet, men det går).
 

Agö

Medlem
jo, lite mer logistik att ta hand om än när man flyger utan barnet, men det går
Precis. Det är kärnan. Att ta sig tid. Och att planera i den mån det går att planera men även planera för det oförutsedda. Var nästan chockad över mängden bagage och antalet kollin vi hade med oss för en månad i Spanien med vår då sex månader gamla dotter (kommer från en som normalt reser med handbagage på tvåveckorsturer).
 
Toppen