Senaste nytt

Vilket kort ger bäst fördelar?

PerssonErik

Medlem
God kväll!

Vet inte om detta hör hemma här men gör en chansning.

Sitter och tänkte boka en charterresa nu men är lite kluven vilket kort som innehåller bäst försäkring samt poängutdelning.

Resan bokas via coop på fritidsresor, korten jag använder är coop medmera mer, amex premium, och sas mastercard. Vilket hade du valt att betalat med och varför?

Märkte förra året att coop inte hade dubbla poäng hos sina partners vilket är riktigt tråkigt.

Tacksam för svar!
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Brandten

Medlem
Ja efter att ha råkat ut för min första riktiga bagageförsening, inställt och försenat flyg och därefter ha jämfört villkoren med korten du nämner så kommer jag nog aldrig flyga någonstans om det inte är betalt med Amex Platinum eller SAS Amex Elite.
 

PerssonErik

Medlem
Ja efter att ha råkat ut för min första riktiga bagageförsening, inställt och försenat flyg och därefter ha jämfört villkoren med korten du nämner så kommer jag nog aldrig flyga någonstans om det inte är betalt med Amex Platinum eller SAS Amex Elite.

Du har fått en riktigt bra service från amex låter det som? :)
Är ett premium jag har, hur ställer du dig till villkoren på det kortet?
 

Brandten

Medlem
Premium har totalt sett de bästa villkoren av de korten.

SAS Mastercard har samma belopp efter 48h bagageförsening som SAS Amex Premium. COOP MedMera Mer var inte i närheten (mer info i min live SK907 försenings tråd).

Vid försening och inställt flyg ska man nog förlita sig på att EU261/2004 kickar in hellre än villkoren på kortet (eller hoppas på att båda ger ersättning).

Dock brukar väl COOP ha poäng kampanj om man betalar just Fritidsresor resor via deras hemsida så just av poängintjäning låter jag vara osagt vad som ger bäst utdelning.
 

PerssonErik

Medlem
Premium har totalt sett de bästa villkoren av de korten.

SAS Mastercard har samma belopp efter 48h bagageförsening som SAS Amex Premium. COOP MedMera Mer var inte i närheten (mer info i min live SK907 försenings tråd).

Vid försening och inställt flyg ska man nog förlita sig på att EU261/2004 kickar in hellre än villkoren på kortet (eller hoppas på att båda ger ersättning).

Dock brukar väl COOP ha poäng kampanj om man betalar just Fritidsresor resor via deras hemsida så just av poängintjäning låter jag vara osagt vad som ger bäst utdelning.

Det låter som att bokningen får bli med Amex i så fall, får kika närmare på poängen vilket som kan generera mest bara.
Skummade precis igenom deras reseförsäkring och den såg helt ok ut. Den tillsamman med hemförsäkringen räcker enligt mitt tycke.
 
När det verkligen gäller dvs olycksfall så har LF std hemförsäkring bättre ersättnings villkor än Amex Elite. Jag kommer starta en separat tråd om detta när jag har avslutat mitt case med Amex.
 

PerssonErik

Medlem
När det verkligen gäller dvs olycksfall så har LF std hemförsäkring bättre ersättnings villkor än Amex Elite. Jag kommer starta en separat tråd om detta när jag har avslutat mitt case med Amex.

Intressant! Den tråden ser jag fram emot.
Har folksam i nuläget pga sambon är kommunalanställd och har det genom där. Men får ta och göra en jämförelse där.
 
Toppen