Senaste nytt

Sammanställning av reseår 2015

palmen

Moderator
Det är en tradition på BusinessClass.se att medlemar på forumet sammanställer sitt reseår och delar med sig av lite data från året som varit. Allt detta finns i följande tråd
Ditt reseår 2015 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jag har nu sammanställt detta och man kan lugnt säga att vi reser rätt mycket. Totalt innehåller sammanställt inlägg från 89 personer (de som bara fyllt någon enstaka kategori eller uppenbart jobbar som crew har lämnats utanför sammanställningen).
Hoppas ni finner det intressant att få detta sammanställt och att ni alla fortsätter att bidra med reserapporter, deals, erfarenheter och kanske dyker upp på någon inofficiell träff under 2016 för att ta del av diskussionerna runt och omkring BC.

Om jag har missat något i sammanställningen så ber jag om ursäkt på förhand, men jag hoppas att det ska stämma med vad ni rapporterat i tråden om ert reseår 2015.


Antal flighter
Max: 220
Min: 8
Totalt: 5548
Genomsnitt: 63,05

Antal flugna miles

Max: 265.000
Min: 7.133
Totalt: 6.501.274
Genomsnitt: 78.329



Hotell
Vi går vidare till Hotell, här är det väldigt spritt mellan vilka hotell som man gillar och ogillar och en del har valt att ranka ner riktigt bra hotell för att de inte levt upp till förväntningarna. Sammanställningen blir extra svår i och med att en del hotell har benämnts på olika sätt. Redovisar enbart hotell som omnämnts mer än 1 gång.

Hotellnätter
Max: 162
Min: 5
Totalt: 5142
Genomsnitt: 59

Bästa hotellvistelse
2 Intercontinental Mark Hopkins, San Francisco
2 Intercontinental, Osaka
2 Sofitel, Bangkok
2 Conrad, Hong Kong

Hotellkedja med flest hotell som benämnts som bästa hotellvistelse
7 Intercontinental
6 Sofitel
4 Conrad
4 Radisson
4 Marriott
4 Hilton
2 Four Seasons
2 Westin


Nu över till den mindre smickrade kategorin över sämsta hotellvistelse, det visar sig dock att det bara är 2 hotell som fått mer än 1 röst

Sämsta hotellvistelse
2 Holiday Inn Edinburgh
2 Waldorf Astoria New York

Hotellkedja med flest hotell som benämnts som sämsta hotellvistelse
7 Hilton
5 Holiday Inn (både vanliga och Express)
3 Scandic
2 Radisson
2 Waldorf Astoria
2 First Hotel



LOUNGER
Nog med hotell och istället över till kategorin om lounger, här finns det två kategorier, bästa eller sämsta lounge. Samma som för hotell så anges bara de som fått mer än 1 omnämnande.

Bästa Lounge
7 Lufthansa - First Class Terminal, Frankfurt
4 British Airways - Concorde Room, London Heathrow
4 Qatar Airways - Al Mourjan Business lounge, Doha
3,5 United - Club lounge, London Heathrow (en person hade angivit 2 lounger, därav halvt poäng)
3 Lufthansa - Senator Lounge, Munchen
3 Turkish Airlines - CIP Lounge, Istanbul
2 Thai Airways - First Class lounge, Bangkok
2 Cathay Pacific - The Pier, Hong Kong
2 Cathay Pacific - The Wing, Hong Kong
2 Japan Airlines - First Class Lunge, Tokyo (framgår inte om det är på HND/NRT)

Sämsta Lounge
5 SAS - Arlanda T4
2 Meznies, Göteborg

Här kan man väl konstatera att det varit väldigt spritt med vilken lounge man tycker minst om men med en solklar "vinnare/förlorare" i denna kategori.


Detta hade inte hänt utan BC under 2015
Avslutar med ett axplock av svar i denna kategorin, min favorit är helt klart den sista (scrolla inte ner nu).
  • BC-träffen i Stockholm i augusti.
  • Skrotat BA Visa.
  • Hemresan i LH Business på ovanvåningen i 747 från Hong Kong.
  • Bokning av extra segment för att ta mig mot EBG
  • FCT i Frankfurt
  • "Lurat" en handfull gamla kompisar in i träsket
  • Eurobonus Diamond
  • Hilton Gold
  • Den trevliga resan för att sörja nedläggningen av GOT-LHR
  • Resa till Boston på bonusresa med Lufthansa i business med hela familjen :)
  • Träffar på Monks
  • Lifemiles OZ award F FRA-ICN-LAX
  • Första klass med ANA från FRA till IAH via Tokyo
  • Alla vänner och roliga människor; spontana träffar och mer planerade träffar samt diskussionen här på forumet.
  • Hade inte kunnat åka till Hawaii i C för 12.500kr.
  • Fick uppleva Lufthansa First B747-400 en gång till innan den togs bort
  • Jorden runt mha Lifemiles mest i första klass
  • 20-30 nya personer som jag kan kalla för vänner
  • Mer än hälften av minna flygningar i år har varit i Y+ eller C, utan BC så hade jag nog fortfarande harvat runt i Y.
  • Insikten att First är möjligt för en vanlig människa.
  • Min första C longhaul
  • Typ hälften av alla flygningar. Åtminstone känns det så.
  • Jag hade nog inte vunnit två 261/2004-strider, och förmodligen heller inte kommit iväg till Maldiverna.
  • Min sambo undrade varför jag beställde massa flaskor linsvätska när jag inte ens använder linser.
 

palmen

Moderator
Finns det någon som kan dra några sköna slutsatser utifrån bästa/sämsta hotell/lounger?
Jag är personligen inte direkt förvånad att FCT kom 1a på listan.
Att Qatar Airways Al Mourjan Business lounge i Doha kommer på en delad andra palts är kanske lite förvånande, men det bevisar nog bara att Qatar har lyckats väldigt bra med sin prissättning i business på den skandinaviska marknaden.

Man ska ju dock ha i åtanke att detta inte är en ranking för vilken lounge vi tycker är bäst, utan bäst av de lounger som vi besökt under 2015.
 

palmen

Moderator
Jag är mest förvånad över att CCR kommer så högt upp. Den är i ärlighetens namn inte alls speciellt bra, framförallt om man tar hänsyn till att det är en ren förstaklasslounge.
Om man bara testat en första klass lounge och i övrigt harvat runt i SAS T4 är det kanske inte så konstigt ;)
Det skulle vara kul att göra en undersökning där man listar 20-30 lounger och sedan låter medlemmar ranka 1-3 utifrån vilka de har besökt, ger nog en bättre bild över det hela som stämmer överens med verkligheten.
 

nota bene

Medlem
Jag är mest förvånad över att CCR kommer så högt upp. Den är i ärlighetens namn inte alls speciellt bra, framförallt om man tar hänsyn till att det är en ren förstaklasslounge.
Håller med dig. Dock är jag lite svag för deras dryckesutbud som håller bra klass. Maten är varierande även om det var bra pilgrimsmusslor i januari.

Föredrar The Pier vad det gäller mat och service. Och om vi snackar rena FC lounger har jag inte varit i JALs nya, men den ser ju grym ut.
 

palmen

Moderator
Vågar man utnämna Intercontinental som en "favorit-kedja" inom BC?
De är ej med på listan över hotellkedja som haft hotell i kategorin sämsta hotellupplevelse (mer än 1). De ligger även i topp på bästa hotellvistelse samt att två hotell har blivit omnämnda två gånger som bästa hotellupplevelse.
 
Toppen