Senaste nytt

Lufthansa operated by swiss, edelweiss

Har bokat med Lufthansa t/r till Mallorca, hemvägen är det lufthansa som flyger men ditvägen är det swiss och edelweiss? Hur fungerar det med både eurobonus poäng och tillgång till lounge?

Någon som har några erfarenheter?

14:35
Gothenburg - Landvetter (GOT)
16:50 Zurich (ZRH)
LOGO_airline_other.png
Operated by: Swiss Global Air Lines
Avro RJ100 Avroliner
Duration: 02h 15min
Layover: 01h 00min

17:50 Zurich (ZRH)
19:40 Palma De Mallorca (PMI)
LOGO_airline_other.png
Operated by: Edelweiss Air
Airbus Industrie A320
Duration: 01h 50min
 

Fedup

Medlem
Har bokat med Lufthansa t/r till Mallorca, hemvägen är det lufthansa som flyger men ditvägen är det swiss och edelweiss? Hur fungerar det med både eurobonus poäng och tillgång till lounge?

Någon som har några erfarenheter?

14:35
Gothenburg - Landvetter (GOT)
16:50 Zurich (ZRH)
LOGO_airline_other.png
Operated by: Swiss Global Air Lines
Avro RJ100 Avroliner
Duration: 02h 15min
Layover: 01h 00min

17:50 Zurich (ZRH)
19:40 Palma De Mallorca (PMI)
LOGO_airline_other.png
Operated by: Edelweiss Air
Airbus Industrie A320
Duration: 01h 50min
Swiss är *A. Edelweiss är wet lease för Swiss, så funkar exakt som vilket annat bolag inom *A när det gäller eurobonus och tillgång till lounge. Operating carrier gäller dock när det kommer till poäng, så du kommer få poäng enligt boxningsklassen som du får hos swiss
 

Bryant

Medlem
Hej. Har flugit samma flight som du. I grunden har du inte lounge access men det var inga problem för mig att använda loungen i ZRH.

Däremot är jag osäker om jag fick några poäng. Måste kolla.
 

Bryant

Medlem
Har du ett flightnr som börjar på LX8xxx är det codeshare, om inte har du samma förmåner som en vanlig LX flight.
 
Last edited:
Swiss är *A. Edelweiss är wet lease för Swiss, så funkar exakt som vilket annat bolag inom *A när det gäller eurobonus och tillgång till lounge. Operating carrier gäller dock när det kommer till poäng, så du kommer få poäng enligt boxningsklassen som du får hos swiss


Nu är jag lite av en nybörjare, så vad innebär *A?

Vet inte heller vad wet lease är?

GOT-ZUR är LX1...

ZUR-PMI är LX8...
 

adhoc76

Medlem
Nu är jag lite av en nybörjare, så vad innebär *A?

Vet inte heller vad wet lease är?

GOT-ZUR är LX1...

ZUR-PMI är LX8...

*A betyder Star Alliance, d.v.s. den flygbolagsallians som bl.a. Lufthansa, Swiss och SAS ingår i. Wet lease betyder att ett flygbolag köper en komplett flygning med flygplan, crew och hela baletten av ett annat. Motsatsen är dry lease där det vanligen är fråga om att leasa ett flygplan som ägs av någon annan. Det finns särskilda företag som bara leasar ut flygplan till flygbolag...
 

Bryant

Medlem
Har bokat med Lufthansa t/r till Mallorca, hemvägen är det lufthansa som flyger men ditvägen är det swiss och edelweiss? Hur fungerar det med både eurobonus poäng och tillgång till lounge?

Någon som har några erfarenheter?

14:35
Gothenburg - Landvetter (GOT)
16:50 Zurich (ZRH)
LOGO_airline_other.png
Operated by: Swiss Global Air Lines
Avro RJ100 Avroliner
Duration: 02h 15min
Layover: 01h 00min

17:50 Zurich (ZRH)
19:40 Palma De Mallorca (PMI)
LOGO_airline_other.png
Operated by: Edelweiss Air
Airbus Industrie A320
Duration: 01h 50min


Jag har tittat efter och jag fick inte poäng på flighten som flögs med Edelweiss. (LX8xxx codeshare).

Edelweiss säljer själva biljetter på den flighten och originalflighten heter WX246 eller liknande.
 

Kricka

Medlem
Jag flög Edelweiss (med ordinarie LX-flightnummer) onsdag för en vecka sedan.
Är lite förvånad över att inga poäng dykt upp på mitt Miles&More-konto ännu.
 
Jag har tittat efter och jag fick inte poäng på flighten som flögs med Edelweiss. (LX8xxx codeshare).

Edelweiss säljer själva biljetter på den flighten och originalflighten heter WX246 eller liknande.


Får hoppas på att dom är snälla i ZRH med loungen, ska ändå vara där ett par timmar med en kollega. Har ju ändå flugit dit med swiss och resan är bokad genom lufthansa.
 
Toppen