Senaste nytt

Hur ska jag boka min resa?

Zniper

Medlem
Hej!

Ska åka till Bangkok över jul/nyår i år och spela golf bl.a.
Jag är EBB och har för tillfället 104 000 eurobonuspoäng (går ut 2018). Jag har skaffat mig ett Amex och kommer få en 2-4-1 voucher men risken är att jag kanske inte tjänat in till den förrens i Nov. Jag skulle älska att flyga dit i buisness/first med hjälp utav voucher. Nu kommer mina frågor:

Kollade på sas hemsida och där finns inte SAS plus med som ett alternativ att boka för poäng. Går det inte att boka sas plus för poäng?

Ska jag boka SAS GO för 80 000p och hoppas jag hinner tjäna in till vouchern och att det finns plats för en uppgradering till business?

Har läst guider och era reserapporter här på forumet och vore riktigt coolt att få flyga Lufthansa First men det kanske inte är möjligt med dessa förutsättningar?

Slutklämmen och vad jag tror är bästa alternativet: Boka en vanlig flygresa och tjäna in till vouchern och nyttja den nästa år istället.

Synpunkter och hjälp mottages tacksamt
 

MartinH

Medlem
Förutsatt att du reser själv så hade jag gjort så här:
Hitta en hemresa som passar dig med hjälp av denna guide www.businessclass.se/forum/posts/363687/
Enkel resa i business blir 84.000 poäng. Eller first för 114.000 (med Thai eller Asiana eller ANA). Detta bokar du asap, dvs nu, genom att ringa SAS.
När du fått din AMEX voucher så letar du efter lämplig utresa. Har du tur så hittar du Lufthansa F. Har du otur så hittar du inget som passar dina datum, då blir du desperat och bokar Norwegian...
Skall du vara borta mindre än 2 veckor så kanske du t.o.m. kan ändra hemresan till Lufthansa F. Ring Tallinn och ändra din resa från enkel till t/r, kostar 150 kr.
 

Dr. Miles

Expert
Förutsatt att du reser själv så hade jag gjort så här:
Hitta en hemresa som passar dig med hjälp av denna guide www.businessclass.se/forum/posts/363687/
Enkel resa i business blir 84.000 poäng. Eller first för 114.000 (med Thai eller Asiana eller ANA). Detta bokar du asap, dvs nu, genom att ringa SAS.
När du fått din AMEX voucher så letar du efter lämplig utresa. Har du tur så hittar du Lufthansa F. Har du otur så hittar du inget som passar dina datum, då blir du desperat och bokar Norwegian...
Skall du vara borta mindre än 2 veckor så kanske du t.o.m. kan ändra hemresan till Lufthansa F. Ring Tallinn och ändra din resa från enkel till t/r, kostar 150 kr.
Jag har hört att man inte kan applicera Amex 2-4-1 voucher efteråt på den bokningen som bokades innan man triggade Amex 2-4-1 voucher.
I så fall måste man "avboka" och boka nytt.
 

agehall

Medlem
Jag har hört att man inte kan applicera Amex 2-4-1 voucher efteråt på den bokningen som bokades innan man triggade Amex 2-4-1 voucher.
I så fall måste man "avboka" och boka nytt.

Japp, been there, done that. Gick inte ens att applicera efter att jag bokat om i bokningen - de gick på ursprungligt bokningsdatum.
 

MartinH

Medlem
Jag har hört att man inte kan applicera Amex 2-4-1 voucher efteråt på den bokningen som bokades innan man triggade Amex 2-4-1 voucher. I så fall måste man "avboka" och boka nytt.
Japp, been there, done that. Gick inte ens att applicera efter att jag bokat om i bokningen - de gick på ursprungligt bokningsdatum.
Aha, ok. Men man har ändå inget att förlora på att "binda upp" platserna genom att boka idag. Om man har tur så kommer platserna tillbaka när man avbokar/bokar om. Om inte så hade platserna troligen vart borta ändå? Det är i alla fall mitt tips till TS.
 

Zniper

Medlem
Inte värt att spendera poäng till Bangkok när man kan flyga dit på billiga betalda Business biljetter.
Och med billiga menar du vad för summa? När jag sett gamla deals Dr Miles postat så verkar dom ligga från 12000kr och uppåt förutom nån kampanj Turkish haft för under 10000kr(har jag för mig). 12000kr för flyg är inte billigt för mig när sen hotell och greenfees ska betalas men det är ju inviduellt
 

Jonas C

Medlem
Och med billiga menar du vad för summa? När jag sett gamla deals Dr Miles postat så verkar dom ligga från 12000kr och uppåt förutom nån kampanj Turkish haft för under 10000kr(har jag för mig). 12000kr för flyg är inte billigt för mig när sen hotell och greenfees ska betalas men det är ju inviduellt
Qatar brukar ha bra kampanjer med jämna mellanrum, runt 9-10K är inte så farligt med tanke på att skatter och bränsletillägg på en bonusresa normalt kostar runt 4000kr.
 

JohnnyWilde

Medlem
Jag flög till BKK över jul och nyår senast i F och bokade min resa i augusti med lite ändringar senare under hösten bl a till LH F.
Det indikerar att du inte behöver stressa med bokningen!
 
Toppen