Senaste nytt

Vilka regler gäller för awardbiljetter med Miles & Smiles?

Impendill

Medlem
Hej!

Jag har tänkt att boka en biljett med mina Miles and smiles poäng. Eftersom att det är första gången så undrar jag lite vilka regler som gäller samt var jag hittar dessa?

Låt säga att jag skulle vilja boka av resan igen, får jag tillbaka poäng och skatter då?

Jag är också intresserad av vilka regler som gäller vid byte i olika zoner.
Jag vill resa till Jordaninen från Sverige. Hur många gånger kan jag byta i avresezon, resp ankomstzon?

Sen undrar jag även hur man går tillväga för att boka Star Alliance flighter med M&S poäng.
 

Jonas C

Medlem
Har spenderat helgen åt att försöka boka *A awards med Miles&Smiles vilket inte är det lättaste.

För det första så kan man inte välja en egen routing med olika flygbolag, för då räknar de om det till separata biljetter dvs multi city. Vill man blanda olika flygbolag på samma bokning så måste man betala för en ny biljett för varje bolag. Man får ha max 4 byten per väg, men i praktiken så måste man betala för en ny biljett om man vill ha byten för olika flygbolag. Betalning av skatter och miles görs på ett biljettkontor, kan ej göras över telefon.
 

palmen

Moderator
Låter väldigt oflexibelt, indirekt kan man väl bara göra 1 byte i så fall om inte Turkish flyger vidare från en desination.
Om jag vill flyga till Monterey (MRY) så måste jag helt enkelt betala för två biljetter, först ARN-IST-LAX och sedan separat LAX-MRY på ytterligare en award intra USA?
 

Jonas C

Medlem
Låter väldigt oflexibelt, indirekt kan man väl bara göra 1 byte i så fall om inte Turkish flyger vidare från en desination.
Om jag vill flyga till Monterey (MRY) så måste jag helt enkelt betala för två biljetter, först ARN-IST-LAX och sedan separat LAX-MRY på ytterligare en award intra USA?
Som jag uppfattar det så ja. Jag försökte boka ARN-CPH-NRT-BKK-SIN med SAS och Thai. Fick höra att de ville ha 45K för SAS + 35K för Thai. Detta trots att bytestiden inte överskred 24 timmar på varje stopp.
 

Impendill

Medlem
Ajdå, det var inga bra nyheter.
Om jag köper awardresan direkt från deras hemsida med enbart TK-flighter så blir det de priset som visas samt skatter + avgifter? Blir biljetterna utfärdade med en gång ?
 

David

Medlem
Kan inte svara på ovan men har en relaterad fråga som jag passar på att slänga in nu när tråden råkade dyka upp.

Kan man boka om en TK-metall-award (t.ex. byta datum)? Mer specifikt gäller denna fråga när miles som använts för att boka har passerat utgångsdatum vid ombokningstillfället.
 
Toppen