Senaste nytt

AMEX reseförsäkring - trots att hotellet inte tar AMEX

BAS

Medlem
Jag har haft ett Amex Platinum i snart två år. En viktig anledning till att jag valde det kortet är att jag vill ha en bra reseförsäkring, där särskilt deras hyrbilsdel är väldigt förmånlig.

Ett stort aber för mig har dock varit att minst 75% av resen ska vara betalt med Amex. Eftersom långt ifrån alla hotell tar Amex, så har det ofta slutat med att jag inte kunnat förlita mig på att komma upp till dessa 75%.

Pratade precis med Amex/Solids kundtjänst. Jag har ju tidigare hört att det är ok att betala med Paypal, om betalningen dras från Amexkortet. Min fråga till kundtjänst var: "I de fall ett hotell inte tar Amex, räknas det som att jag har betalt med Amex ifall jag betalar hotellet med mitt Mastercard, för att sedan betala Mastercard-räkningen med mitt Amexkortet via Betalo?".

Enligt kundtjänst ska det fungera! Deras krav är att de ska kunna spåra att hotellbetalningen gått via Amex, alltså att man ska kunna visa kontoutdraget för Mastercard samt kvitto från Betalo som matchar.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

NotRyan

Medlem
Jag har haft ett Amex Platinum i snart två år. En viktig anledning till att jag valde det kortet är att jag vill ha en bra reseförsäkring, där särskilt deras hyrbilsdel är väldigt förmånlig.

Ett stort aber för mig har dock varit att minst 75% av resen ska vara betalt med Amex. Eftersom långt ifrån alla hotell tar Amex, så har det ofta slutat med att jag inte kunnat förlita mig på att komma upp till dessa 75%.

Pratade precis med Amex/Solids kundtjänst. Jag har ju tidigare hört att det är ok att betala med Paypal, om betalningen dras från Amexkortet. Min fråga till kundtjänst var: "I de fall ett hotell inte tar Amex, räknas det som att jag har betalt med Amex ifall jag betalar hotellet med mitt Mastercard, för att sedan betala Mastercard-räkningen med mitt Amexkortet via Betalo?".

Enligt kundtjänst ska det fungera! Deras krav är att de ska kunna spåra att hotellbetalningen gått via Amex, alltså att man ska kunna visa kontoutdraget för Mastercard samt kvitto från Betalo som matchar.
Vilken kreditkortsfaktura går att betala med Amex?
 

olo

Medlem
Ett stort aber för mig har dock varit att minst 75% av resen ska vara betalt med Amex.
Jag har flera gånger fått förklarat för mig att om flygbiljetten är betald med Amex så är det lungt.
Min känsla är att hotell kan räknas in, om det gynnar dig - men att det annars inte behövs.

Nu har allt gått vägen sedan jag skaffade Amex. Men vid de ersättningskrav jag tidigare har gjort har jag aldrig verifierat mer än att flygbiljetten har varit köpt med aktuellt kort.
 

BAS

Medlem
Jag har flera gånger fått förklarat för mig att om flygbiljetten är betald med Amex så är det lungt.
Låter ju väldigt bra, men jag tror jag skulle vilja få detta skriftligt. Tänk om man kvaddade en helt oförsäkrad hyrbil, och fick en räkning på hundra tusentals kronor, för att sen få avslag från AMEX. Skulle vara lagom kul.
 

BAS

Medlem
Då jag inte har nåt bättre för mig än att fylla denna tråden, kan jag konstatera att den enda möjligheten att betala en kreditkortsfaktura med ett annat kreditkort i Sverige verkar vara med Norwegians MasterCard. Tyvärr har man dock noll nytta av detta.
 

agehall

Medlem
Låter ju väldigt bra, men jag tror jag skulle vilja få detta skriftligt. Tänk om man kvaddade en helt oförsäkrad hyrbil, och fick en räkning på hundra tusentals kronor, för att sen få avslag från AMEX. Skulle vara lagom kul.

Egentligen har de nog ändå gett mig ett korrekt svar. Det skulle vara ett giltigt upplägg, förutsatt att man faktiskt kunnat betala via Betalo.

Då jag inte har nåt bättre för mig än att fylla denna tråden, kan jag konstatera att den enda möjligheten att betala en kreditkortsfaktura med ett annat kreditkort i Sverige verkar vara med Norwegians MasterCard. Tyvärr har man dock noll nytta av detta.

Vi börjar med att tipsa om funktionen multicitat. Klicka på "+Citat" på de inlägg du vill citera och därefter på knappen "Lägg in citat..." under svarsrutan. Då får du in alla citat i ett och samma svar som är mer läsbart för alla.

Problemet med AmEx svar, är att du inte får betala fakturan med ett annat kreditkort enligt reglerna, iaf inte sist jag kollade. Därmed är det knappast ett giltigt upplägg imho.
 

Mikael S

Medlem
Är det bara hyrbilsförsäkringen du vill åt så räcker det väl att betala hyrbilen till 75% med Amex?

"De här förmånerna är tillämpliga under en Resa för alla förare, upp till maximalt 5 stycken, som namnges i hyresavtalet. Kostnader för hyrbil måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng."


Står inte att hela resan måste varit betald till 75% med Amex.

Under alla andra punkter (avbokning, personliga ägodelar, sjukdom etc) står det "Resans kostnader (transport, boende, ut ykter, fritidsaktivteter) måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng."

Så verkar som att just hyrbilsdelen har andra krav. Kolla med kundtjänst så får du säkert ngt bra svar, lämpligen skriftligen ;-)
 
Toppen