Senaste nytt

En liten rapport om SJ nya bistrovagn mellan Stockholm C och Falun C

Smuffe

Medlem
Jag hamnade ombord på SJ tåg 26 mellan Stockholm C och Falun för att ta mig hemåt efter 10 dagar i Hufvudstaden.
Av förklarliga skäl har jag inte tagit några bilder på avresan från Odenplan på tunnelbanan som skulle ta mig till T-Centralen denna kväll, inga fancy bilder eller rapporter från SJ Lounge där jag beskriver vilken mat som SJ Lounge serverar ikväll, inga bilder på Arlanda Express, dubbeldäckare, X3000 eller några fultåg aka pendeltåg som ska ta hem trötta arbetare efter kvällens jobb eller AW.
Det skulle bli som alla andra resor med SJ till Dalarna.
Så här ser restiden ut:

Avgång: Stockholm Centralstation
Tid: 19:45
Spår: 4
Ankomst: Falun Station
Tid: 22:30
Spår: 1
Tågbolag: SJ Intercity
Klass: 2:a klass, ej förbeställt sittplats
In-train Entertainment: En lekhörna för barn och kanske vuxna med leksinnet kvar
Stationer som passeras: Arlanda, Uppsala, Sala, Avesta/Krylbo, Hedemora, Säter, Borlänge

Jag sitter här på fönsterplats 47 i tågets färdriktning i vagn 3 och läser igenom 17 trådar på BC för att sysselsätta mig i brist på film eller serier på datorn då jag glömde mina hörlurar hemma.

20160209_221434.jpg

Helt ok för en kortare tågresa.

20160209_221458.jpg

Gott om plats.

Jag känner mig törstig och beger mig mot bistrovagnen i vagn 4 för att köpa mig en kall Coca Cola och en gratis kaffe genom mitt Prio Grå.
Kliver in och vid första anblick tycker jag att det ser annorlunda ut i bistrovagnen till skillnad mot vad det brukar göra.
Jo visst ser det lite annorlunda ut.

20160209_220626.jpg

20160209_220640.jpg

Stor toalett med gott om utrymme. Känns lite First Class över denna. Jag saknar dock handkrämer, blommor och andra gottiga saker...

Jag tar en cola från kylen och frågar personalen som står bakom kassan (jag tycker mig känna igen henne från en av resorna i januari då det var kassakrångel med det nya kassasystemet levererat tillsammans med Samsung surfplatta) och visst är det en ny inredning.

20160209_220653.jpg

Gott om sittplatser i bistrovagnen. Ser rent och fräscht ut.
Till vänster är lekhörnan som jag kommer till senare. Mittemot finns fyra platser med bord för föräldrarna.


20160209_215637.jpg

Nytt och fräscht men jag känner att det verkar vara trängre än vad det är i vissa andra bistros.

20160209_215537.jpg

20160209_215626.jpg

Fika

20160209_215633.jpg

Mer fika

20160209_215552.jpg

20160209_215545.jpg

Kaffe och thé på ena sidan samt micro mittemot.

20160209_215558.jpg

20160209_220712.jpg

Kassan där de även hade korv som kvällens specialité...

Efter ett par skojfriska meningsbyten mellan mig och hennes kollegor så beger jag mig tillbaka till min sittplats.
På vägen ut från vagnen ser jag att det bland annat finns en liten lekhörna för barn och kanske någon skojfrisk vuxen som har tagit en öl eller vin för mycket genom sitt överflöd av poäng på Priokortet samt en trevlig sittyta för resande som ej betalar extra för sin sittplats.

20160209_220824.jpg

Lekhörnan men ingång längst ner till höger samt två dörrar som är låsta.
Dessa får endast öppnas vid evakuering eller om ungarna vägrar sluta köra tåget...


20160209_220801.jpg

Ingången sett ovanifrån barnens krypin

20160209_220836.jpg

Krypin. Direkt till vänster den ena "förarhytten"

20160209_220806.jpg

Den övre "förarhytten"

Jag bokar sällan en egen sittplats på Intercitytågen om det inte är storhelger och jag inte vill flytta runt men i övrigt som ikväll går det bra.

Det är inte någon lyxig tillställning och under tiden som jag skriver detta så har resan flutit på bra utan några trafikstörningar.
Det är endast av praktiska skäl som jag reser med tåg till Falun. Skulle jag ha haft möjligheten att ta flyget från Borlänge och vore värt det prismässigt och tidsmässigt optimalt så hade jag nog valt det före tåget.
Men den här sträckan har en hög punktlighet och är rätt smidig att resa med.

Till slut anländer vi före tidtabell till Falun C kl 22:23. Bra gjort Trafikverkets underleverantörer och SJ.

Jag hoppas att ni har haft glädje utav min första reserapport. Mina exotiska motsvarigheter har liksom runnit ut i sanden vilket jag personligen tycker är beklagligt men jag får ta igen det genom en smygstart här, höja nivån lite extra den 23/2 på min Challenge run samt få till en riktigt ordentlig resa med tillhörande rapport i framtiden.

Tack för att ni tog er tid att läsa och ha en fortstart trevlig kväll och dag.
 

Attachments

  • 20160209_215545.jpg
    20160209_215545.jpg
    62,7 KB · Visningar: 287

Alf

Medlem
Trevlig annorlunda rapport med bra bilder. Ser bra mycket bättre ut än standarden på de dubbeldäckare vi har till Östergötland om man inte väljer X2000.
 

bossefin

Medlem
Jag tycker SJ är lite väl stolta över sitt nya matkoncept.
Visa bifogad bild 47956
Har börjat 2016 med några SJ-resor i 1a klass och då beställt den varma måltiden. Den alla 3 gångerna varit klart sämre än mina tidigare upplevelser. Dels är det bara varmrätt och en kaka (ingen sallad eller förrätt, bara en skiva hårt bröd) och de har känts väldigt oinspirerande. Däremot tyckte jag smörrebröden var ok när jag tog det. Fast är det inte lite märkligt att man erbjuder 2 val utöver varm måltid och bägge är någon typ av smörgåsvariant. Ceasarsallad må vara uttjatat men den var ju helt ok.

Bistron ovan, och framförallt lekhörnan, ser ju riktigt bra ut. Tack för rapporten.
 

Mike@GOT

Medlem
Jag ska åka SJ Regional från Göteborg mot Stockholm på lördag. Ingen bistrovagn trots tre timmars resa.
Förresten, på bilderna ovan såg det ut som att det finns eluttag ombord. Är det någon som vet om det gäller alla SJ Regional-tåg i borde 1a och 2a klass?
 
Toppen