Senaste nytt

Moral vs svenskt tänk?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Airbuspilot

Medlem
Min moral är kanske betraktad som låg, men jag vill ändå fråga er om några saker.
Mitt hemland är Sverige men jag jobbar utomlands sedan många år. Till skillnad från många andra så gör jag inte det av skatteskäl, är fortfarande efter alla år skriven hemma och betalar också
skatt hemma.
Mitt bolag som jag jobbar för har järnkoll på oss anställda. Var vi bor och hur vi vill betala skatt etc.
Mitt val är enkelt efter nästan 30 år som expat.
Ett "bekymmer" eller rättare sagt ett "tänkande" från mig är att mitt bolag under alla år har gratis bränsle och around personal som kostar ingenting. Min crew är en mix ibland där den yngsta i kabinen inte har avtal och tjänar 2.500 SEK/mån.
Tanken är om det är sjysst mot EU och US bolag.

Frågor:

Är det sunt att tex mitt bolag har gratis bränsle gentemot andra bolag?
Är det sunt att anställa unga piloter och CC on top av subventionerade bränsleförmåner?
Är någon beredd att betala 50 SEK/biljett mer för att dessa skall utbildas och känna trygghet?

Hela världen fungerar såhär idag och jag vet att frågorna är kontroversiella.
Min karriär inom flyget som pilot är snart slut. Det vore enkelt att säga att jag struntar i hur
det går, men det gör jag inte. Alla ska ha samma chans. Eller hur?

Mvh
 
Moral är alltid en intressant fråga!
Många som tycker att det är fult att tjäna pengar på andra har inga moraliska problem med att spela på Lotto, vars själva affärside är att några få ska tjäna pengar på många andra. Till exempel.
Frågorna är intressanta, hur känner du själv inför dem?
 

Airbuspilot

Medlem
Tror att Du slog huvudet på spiken.
Många av mina kompisar jobbar som expats för att slippa skatt.
Lyckligare? Vet inte. Min känsla är att det ska vara rättvist, alltså i den
mening att det fungerar i sitt hemland. Som sagt ovan så tycker inte jag
att det är sjysst att vissa flygbolag konkurrerar med nästan gratis bränsle
och underbetald crew.
Under alla år så har jag sett mycket och många konstigheter utomlands.
Konstigast är nog att man säljer kopior på äkta varor och tjänster för att
den medvetne köparen skall känna sig tillfreds.
Mvh
 

Airbuspilot

Medlem
I en tidigare tråd så skrev jag att jag inte kommer att tala om var jag är anställd. Jag får inte göra det för då kan det tyckas att jag representerar mitt flygbolag. Sorry. Om ett år kan jag berätta:)
Det jag reagerar emot är att många globala företag har helt olika förutsättningar i alla branscher.
Underhåll på tex en A330/200 med centertank kan kosta 5 miljSEK mer än på ett annat ställe.
Självklart köper man ett billigare underhåll tex EASA145 i ett annat land än Sverige. Dom gör absolut Loka
bra jobb som vi gör. Frågan är om det är moraliskt riktigt?
Som sagt har jag själv jobbat utomlands i många år och betalat full skatt i Sverige.
Frågan blir ändå:

Vill man verkligen att svenska pengar hamnar någon annanstans än i Sverige?

Mvh
 

463829

Medlem
Jag accepterar och förstår vad du säger. Hade varit intressant inte minst med tanke på information du skrev om i första inlägget. Moral är upp till var och en, ingen kan gå in och peka och säga att det ska vara på ett visst sätt. Personligen har jag ingen problem med att företag gör allt de kan för att maximera sin vinst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen