Airbuspilot
Medlem
Min moral är kanske betraktad som låg, men jag vill ändå fråga er om några saker.
Mitt hemland är Sverige men jag jobbar utomlands sedan många år. Till skillnad från många andra så gör jag inte det av skatteskäl, är fortfarande efter alla år skriven hemma och betalar också
skatt hemma.
Mitt bolag som jag jobbar för har järnkoll på oss anställda. Var vi bor och hur vi vill betala skatt etc.
Mitt val är enkelt efter nästan 30 år som expat.
Ett "bekymmer" eller rättare sagt ett "tänkande" från mig är att mitt bolag under alla år har gratis bränsle och around personal som kostar ingenting. Min crew är en mix ibland där den yngsta i kabinen inte har avtal och tjänar 2.500 SEK/mån.
Tanken är om det är sjysst mot EU och US bolag.
Frågor:
Är det sunt att tex mitt bolag har gratis bränsle gentemot andra bolag?
Är det sunt att anställa unga piloter och CC on top av subventionerade bränsleförmåner?
Är någon beredd att betala 50 SEK/biljett mer för att dessa skall utbildas och känna trygghet?
Hela världen fungerar såhär idag och jag vet att frågorna är kontroversiella.
Min karriär inom flyget som pilot är snart slut. Det vore enkelt att säga att jag struntar i hur
det går, men det gör jag inte. Alla ska ha samma chans. Eller hur?
Mvh
Mitt hemland är Sverige men jag jobbar utomlands sedan många år. Till skillnad från många andra så gör jag inte det av skatteskäl, är fortfarande efter alla år skriven hemma och betalar också
skatt hemma.
Mitt bolag som jag jobbar för har järnkoll på oss anställda. Var vi bor och hur vi vill betala skatt etc.
Mitt val är enkelt efter nästan 30 år som expat.
Ett "bekymmer" eller rättare sagt ett "tänkande" från mig är att mitt bolag under alla år har gratis bränsle och around personal som kostar ingenting. Min crew är en mix ibland där den yngsta i kabinen inte har avtal och tjänar 2.500 SEK/mån.
Tanken är om det är sjysst mot EU och US bolag.
Frågor:
Är det sunt att tex mitt bolag har gratis bränsle gentemot andra bolag?
Är det sunt att anställa unga piloter och CC on top av subventionerade bränsleförmåner?
Är någon beredd att betala 50 SEK/biljett mer för att dessa skall utbildas och känna trygghet?
Hela världen fungerar såhär idag och jag vet att frågorna är kontroversiella.
Min karriär inom flyget som pilot är snart slut. Det vore enkelt att säga att jag struntar i hur
det går, men det gör jag inte. Alla ska ha samma chans. Eller hur?
Mvh