Senaste nytt

Hjälp med val av kreditkort.

samsimba

Medlem
Hej,

Summerade precis min användning av kredikort 2015. Idag använder jag och min fru Statoil Mastercard för alla privata inköp över 100 kr, det blev ca. 450 Tkr för 2015. Jag reser rättså mycket i jobbet och då betalar jag alla utlägg tex. hotell, taxa, restaurangnotor etc. med Eurobonus Mastercard, det blir ca 150 Tkr. Då jag arbetar i en större koncern går alla biljettkostnaderna direkt till företaget.

Fördelen med upplägget är att jag alltid får cash av Statoil och att jag håller isär kostnaderna för företags utlägg samt får Eurobonus poäng för dem. Till saken hör också att vi alltid gör en längre resa typ Sydafrika, Asien eller USA privat och en höstlovsresa för spela golf i soligare breddgrader. Vi är 3 st i familjen, en grabb på 15 år. Jag har funderat på skaffa ett AMEX kort med 2-1 erbjudande men då vi är 3 blir det lite knöligt, annars hade det varit skönt att åka BC oftare privat ;-)

Har ni några idéer eller tips till kort?
 
Jag hade kört kombon SAS Amex Elite och Coop Med Mera Mer MasterCard, där du använder Amex där du kan och Coop överallt annars.

Amex ger 20 Eurobonuspoäng per 100 kr spenderat, och dessutom 20 000 baspoäng per år (så du hade klarat ditt guld där!). Därtill får du en voucher vid 150 000 kr spend som ger dig 50 % rabatt på en bonusresa i hela star alliance-nätverket för upp till 2 personer. En voucher till vid 300 000 kr spend.

Coops kort ger Coop-poäng som du kan växla till Eurobonus. Det ger cirka 16,66 Eurobonuspoäng per 100 kr spenderat

SAS MasterCard ger bara 10 poäng per 100 kr spenderat.

I Amexkortet så ingår det en drös extrakort till hela familjen om du vill, dessutom kan du ha ett extrakort till dig själv så att du får två kort. Då kan du lätt hålla isär utgifter för jobbet från privat konsumtion.
 

JSQ

Medlem
Jakob sa allt jag tänkte :)

Enda jag vill lägga till är att om man handlar på Coop för över 21 000 kr på ett ½ år så dubblerar dom grundpoängen och du får då 3 poäng per kr spenderad på Coop om du betalar med deras kort . 1 grundpoäng + 1 extrapoäng vid betalning, sen ytterligare 1 extrapoäng vid dubbleringen efter halvåret gått per kr.

Så för 60 000 spenderade kronor på Coop under 1 år (förutsatt att man spenderar minst 21 000kr på båda halvåren) resulterar i 180 000 poäng vilket i sin tur ger 30 000 Eurobonuspoäng (36 000 vid kampanj). Dvs 50 poäng per 100kr spenderade på Coop, 60p per 100kr vid kampanjväxling :)
 

Samosaguas

Medlem
Det enda jag saknade i denna information är att det förekommit kampanjer för Coop-poängen då man under perioder kunnat få 12000 Eurobonus-poäng för 60000 Coop-poäng. Det vill säga 20 poäng per 100 spenderade kronor. Vi får se och hoppas att dessa kampanjer återkommer...
 

hanson

Medlem
Det känns tveksamt att det återkommer med tanke på alla villkorsändringar som skett. Man ska nog vara tacksam att få 16,66% på ett vanligt MC med 249:- i årsavgift
 
Toppen