Senaste nytt

Diskussion om waitlist på flyg

toer00

Medlem
Men väl WL prio på I klass ... (Dvs billigare C- klass ) samt OW businessklass lounger när man inom Europa åker ekonomi inom Europa. F- klass lounger...dom släpper man inte till så lätt...
 

toer00

Medlem
Hos många asiatiska bolag finns det väntelistor och det släpps platser...
Om man har kontakt med en fysisk resebyrå kan man dessutom be att dom "pushar". Tex både TG och CX har detta. Men detta förutsätter manuell bokning så att man kommer åt de rätta kommandona/ koderna i GDS.

Men jag har jobbat med dessa system typ Amadeus, Worldspan och Sabre så därav så gör jag mycket själv. Online bokningar har ett API som ersätter det man matar in till GDS koder/kommandon, men då missar man många fina tricks bl.a. Väntelistor
 

agehall

Medlem
Jag vet bara att på de flighter jag tittat på där det inte funnits plats i I så har det inte heller funnits någon väntelista. Men jag reser mest västerut, så det motsäger inte vad du säger om asiatiska bolag.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet bara att på de flighter jag tittat på där det inte funnits plats i I så har det inte heller funnits någon väntelista. Men jag reser mest västerut, så det motsäger inte vad du säger om asiatiska bolag.
Om du tittar Flight Availability på ExpertFlyer,kan du se ibland L eller C efter bokningsklassen istället för siffror.
L betyder stängd men det accepterar väntelista medan C betyder stängd och inte tar emot någon väntelistaansökan.
 

agehall

Medlem
Om du tittar Flight Availability på ExpertFlyer,kan du se ibland L eller C efter bokningsklassen istället för siffror.
L betyder stängd men det accepterar väntelista medan C betyder stängd och inte tar emot någon väntelistaansökan.

Jo, jag är väl medveten om hur det kan se ut - det är bara att jag i princip aldrig ser IL utan bara I0 eller IC när jag letar I-klass.
 

Dr. Miles

Expert
Jo, jag är väl medveten om hur det kan se ut - det är bara att jag i princip aldrig ser IL utan bara I0 eller IC när jag letar I-klass.
Så här ser det ut på Cathay Pacifics flight mellan Hong Kong och Bangkok imorgon 10:e feb.

Kod:
CX 701	HKG 16:10 → BKK 18:10
JL CL DL IL Y5 B5 H3 K2 M3 L1 VC SC NC QC OL
 

agehall

Medlem
Det där är intressant av andra skäl - varför är hela businesskabinen waitlistad!?

Jag tittar ju som sagt mest på flighter väster ut och kikar jag på BA i övermorgon är alla väntelistor stängda, precis som de brukar vara.
 

toer00

Medlem
Det beror också varifrån du söker..Är Expertflyer för det första i realtid..? Och beroende på om du säker US eller UK får du olika resultat.
Skickar med lite bilder som illustrerar detta plus en ref bild från Sabre som visar att det går all VL även när klassen visar 0 (alla bolag skiver inte ut "L" utan man måste göra en tolkningsfrågan (vilket jag gjorde och som syntes gick den igen = Status, HL2. (Holding List 2 pax).

Slutligen CX själva visar enbart D-klass, där kan du inte göra någonting.. Men slutsatsen är att VL förekommer och med OW Saphire så får man dessutom prio... Dock så ser vi att SABRE och CX stämmer överens då bägge utgår fr. den nordiska marknaden...
Så vil lman tillgång i Realtid, ring resebyrån eller be om access till deras system... o_O



EXpert Flyer US.JPG


EXpert Flyer UK.JPG


sabre.JPG


CX HKT.JPG
 

agehall

Medlem
Vilken av dessa flighter går västerut från Sverige? Jag är fullt medveten om hur waitlistning fungerar och vad det kan användas till. Jag är också ganska bekant med hur man använder ExpertFlyer och dess POS. Jag är dock lite osäker på om ExpertFlyer är 100% i realtid - ibland har jag sett effekter av att man bokat en biljett men ibland så händer inget trots att det inte går att boka fler biljetter. Jag skulle dock tro att det är ganska så i realtid.

Enligt min erfarenhet helt meningslöst med väntelistor eftersom det aldrig (nåja, sällan iaf) finns öppna väntelistor på rutter över atlanten. Därmed ifrågasätter jag lite värdet av dessa utifrån mina erfarenheter. Ska man resa öster ut så är det fullt möjligt att det är mer användbart, men det har jag ingen erfarenhet av.
 
Toppen