Senaste nytt

Fri dryck och snacks som Star Alliance Gold på SAS-flight i Eco?

Maja

Medlem
Jag vet att om du är SAS Diamond får fri drick och snacks etc. i Go på SAS-flighter, men jag som Elite Miles & Smiles (TK) kan vänta mig att jag inte får någonting va?

Eller har jag helt fått allt om bakfoten här? Tänkte att det kunde vara bra att ha fakta klart för sig innan jag avverkar 6 segment i morgon för att fixa SAS Challenge. ;)

Ber så hemskt mycket om ursäkt då detta säkerligen har berörts tidigare, men jag fann ingen lämplig tråd/svar när jag sökte.
 

johhenrik

Medlem
Det gäller bara för SAS Diamond att man får fri dryck. Snacks etc är inte gratis, även om det inte är ovanligt att de bjussar på det också ibland.
 

Dr. Miles

Expert
Detta är inte Star Alliance förmån och det erbjuds inte till sina SAS EuroBonus Gold medlemmar (Star Alliance Gold) heller.
Därför skulle jag bli förvånad om SAS erbjuder detta till andra flygbolags Star Alliance Gold medelmmar.
 

Impendill

Medlem
Vet de ens om att du är Elite hos TK? Du reggar väl Eurobonus-kortet och ej M&S-kortet? Så att allt blir rätt och räknas som segment hos SAS och att inte poängen trillar in hos TK
 

Maja

Medlem
Var väl det jag hade för mig också att det bara var Dimond som fick fri dryck. Tack för klargörandet @johhenrik och @Dr. Miles
@Impendill - Självklart är bara EB-kortet reggat så de vet inte om min status hos M&S. :)

Får packa egen matsäck i morgon och förlita mig på att det serveras något vettigt i lounge på ARN och OSL. ;) Lär dock knappt hinna med några besök på min returresa tillbaka till GOT. Ja, ja, en dag har man väl överlevt på mindre lyckade måltider. ;)
 

ekf

Medlem
Får packa egen matsäck i morgon och förlita mig på att det serveras något vettigt i lounge på ARN och OSL. ;) Lär dock knappt hinna med några besök på min returresa tillbaka till GOT. Ja, ja, en dag har man väl överlevt på mindre lyckade måltider. ;)
Du borde hinna fylla på matsäcken i BOO, shoppen i gateområdet hade grymt överprissatta mackor och dricka i lördags ;) Jag struntade i att handla och valde att svälta hela vägen till OSL istället...
 

Maja

Medlem
Du borde hinna fylla på matsäcken i BOO, shoppen i gateområdet hade grymt överprissatta mackor och dricka i lördags ;) Jag struntade i att handla och valde att svälta hela vägen till OSL istället...
Lär göra samma sak som dig, alternativ tugga på ett äpple som får följa med i väskan. ;)
 

Moco

Medlem
Har aldrig varit med om att få gratis snacks som EBD någonsin. Drycken kommer sällan självmant heller, men det brukar vi ju diskutera i andra delar av detta forum... :) Rimligtvis borde väl dryck/enklare snacks ingå på ett bolag som SAS oavsett serviceklass, så ännu konstigare vore det väl då om man började bjuda på detta till guldmedlemmar i andra program som det är nu.
 

Sakoz

Medlem
Hm, innan Diamond nivån infördes, så var jag EBG som så många andra. Och under en period reste jag mycket till Zürich och Frankfurt. Och säkert 5-6 av 10 resor i ekonomiklass fick jag dryck gratis, var givetvis inställd på att betala för det jag beställde. Men det slutade många gånger med en liten blink, eller "jag bjuder på det här".

Under årens lopp har jag förstått att mycket handlar om karma. Ser man personalens hårda arbete och visar att man uppmärksammar det på ett artigt och intresserat sätt, så är allt möjligt. Givetvis väljer jag någon som jag får bra vibbar av från början och connectar bra med redan när jag hälsar glatt vid boardingen. Så många sura citroner som blivit söta efter ett litet samtal där vederbörande blivit sedd. Kan vara en sådan enkel sak som underbemanning, och jag ställer lite frågor vid servering... om det är ok att jag skriver en rad till customer relations hur hårt cabin crew sliter och lyckas bra trots rådande omständigheter.

För några månader sedan när jag reste från CPH-ORD och det blev det equipment change p.g.a. birdstrike till gammel skorven utan riktig Plus.
Det var allmänt kaos och minuter innan flighten skulle ställas in helt.

Hamnade till sist i Plus (Eco till Plus genom CU, frågade snällt på Arlanda, inget mail innan).
Men fick full service från Business Class kabinen efter ett långt samtal med purser ett par timmar in i flighten. Hon trodde först jag var ironisk eftersom hon var stressad. Men jag sa försynt, kan Ni inte göra si eller så i stället så blir det kanske lättare för Er och berömde henne hur bra hon styrde upp allt. Sen dröjde det inte länge innan Business servicen var ett faktum trots att jag satt i Plus. Jag var/är förvisso Diamond men återigen menar jag på att det är karman det handlar om och givetvis behövs en del kunskap om arbetet ombord.

Och för några år sedan, vem tror Ni fick ett av de bästa rummen (svit) på BCs julfest på Radisson Strand som CCG? Trots att många av medlemmarna här var/är CCC. Det var några som till och med blev irriterade eller inte ens trodde mig förrns jag visade rums nyckeln.
Status hit och status dit... karma kommer man långt på. Men det är givetvis mycket mer krävande i exempelvis Tyskland och på LH/LX men det går även där. Om jag blev för OT får Herr moderator ta bort inlägget.
 
Toppen