Senaste nytt

Rökförbud inkluderar elektroniska cigaretter

Anonymous

Medlem
Noterade under förra veckan att SAS börjat tydliggöra att rökförbudet även inkluderar elektroniska cigaretter. Har det varit så länge (EDIT: att utropen inkluderar elektroniska cigaretter) och är det samma hos andra flygbolag (EDIT: liknande utrop)? Det var länge sedan jag flög en flight som inte var SAS :)

Låter som att det kan ha blivit ett problem därav tydliggörande? (har ju varit något motsvarande för elektroniska enheter vill jag minnas...)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Noterade under förra veckan att SAS börjat tydliggöra att rökförbudet även inkluderar elektroniska cigaretter. Har det varit så länge och är det samma hos andra flygbolag? Det var länge sedan jag flög en flight som inte var SAS :)

Låter som att det kan ha blivit ett problem därav tydliggörande? (har ju varit något motsvarande för elektroniska enheter vill jag minnas...)
Det var förbjudet hos andra flygbolag, ja.
 

El0

Medlem
Jag noterade också det! Flög (inrikes om det spelar roll?) förra veckan och hörde det.
För 3 veckor sedan nämndes inte e-cig..
 

rvarttinen

Medlem
De utrop jag hört hos de flesta bolag säger att rökförbud inkluderar s.k. elektroniska cigaretter.

Fråga; vad är egentligen skillnaden mellan vanliga och elektroniska cigaretter? De senare ger ju också ifrån sig rök ... vad är meningen att ha dessa om de inte får användas där "vanliga" cigaretter är otillåtna? Som ombord på ett flygplan.
 

Anfield

Medlem
När vi flög från New York förra året så satt en gubbe och rökte på sin el cigg. såg helt klart skumt ut, han gjorde det inte helt öppet utan liksom smög med det !
 

Moco

Medlem
De utrop jag hört hos de flesta bolag säger att rökförbud inkluderar s.k. elektroniska cigaretter.

Fråga; vad är egentligen skillnaden mellan vanliga och elektroniska cigaretter? De senare ger ju också ifrån sig rök ... vad är meningen att ha dessa om de inte får användas där "vanliga" cigaretter är otillåtna? Som ombord på ett flygplan.

Nu blir det OT från det flygrelaterade, men det är en viss skillnad på röken. När du bränner papper, plast, tobak etc. blir det ju de facto rök.
E-cigaretternas "rök" är mestadels vattenånga. Därmed inte sagt att det på något sätt är bra. Säkert någon "restprodukt" även i denna "rök".
Men det är väl något man fortfarande diskuterar i hälsosammanhang med tanke på utvecklingen av produkterna och den relativt korta tid de funnits på marknaden.
 
Noterade också det uttalandet i helgen. Upplevs som att CC på SAS har börjat poängtera just elektroniska cigaretter. Har dock inte förstått varför...
 

agehall

Medlem
Det skulle inte förvåna mig om instruktionerna för utropen uppdaterats och att de nu råkar inkludera detta. Dvs jag tror inte att någon incident föranlett förändringen utan att det bara råkade komma med i den nya versionen av utropet.
 
Toppen