Senaste nytt

Resa till Ecuador med Eurobonus poäng

FFlash

Medlem
Varifrån vill du börja din resa? HEL (alternativt ARN, gärna i såfall inklusive TKU-ARN>>>)
Var är din destination? UIO eller GYE (Quito / Guayaquil)
När vill/behöver du resa ut? Räknar vara framme 23.9. kväll i UIO/GYE (flex -1-2 dagar)
När vill/behöver du komma hem? Börja hemresan 2.10. eller +1+2 dagar från UIO/GYE
Hur länge vill du vara borta? Se ovan
Hur många personer som skall resa? 1
I vilken kabinklass? Longhaul business (korta ben bryr mig inte om). Alternativt First med only Lufthansa om det finns plats via Central America (pga. 150k EB poäng) och connection därifrån med cash/poäng
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Oneworld eller Star Alliance till stor del för de poäng, men kan tänka mig köpa korta ben med cash
Vad är din budget? Har 340k Finnair+ poäng (Är OWE)) och 160k Eurobonus (är EBG) poäng att bränna
Vad är det viktigaste för dig? Att hitta routing för att bränna mina AY / EB poäng. Drömmen skulle vara att åka Lufthansa First med EB150k Central America *award HEL-FRA/MUC-PTY eller liknande, sedan vidare till UIO/GYE med vad som helst
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Det tar jag do-it-myself

Istället för en imaginär fråga "hur skulle jag få mest bang for bonus med mina poäng men jag har ingen aning vart jag skulle åka" så har jag faktiskt en resa som börjar ta form. Ska till Ecuador, Galapagos och ett o annat och nu är det äntligen läge att bränna mina poäng och jag vill åka minst business. Har alrdig tidigare gjort en sådan komplicerad award bokning så det blir att söka lite. Redan gjort lite skrapat på ytan och hittat enklaste alternativ på Avianca via Bogota men drömmen skulle vara att åka Luftfansa First. Dock räcker mina 160k EB poäng bara till att åka via Central America (t.ex. PTY) så jag tar emot tips om det går att boka - man ska ju boka först business hos LH och sedan hoppas att det dyker upp First plats två veckor innan avresedatum. Sedan lägga till ett ben från C-America till Ecuador.

Tacksam för tips :)
 

FFlash

Medlem
Angående LH First så tänkte jag också om alternativet Bogota och sedan boka om till First närmare avgångstid under förutsättning att jag tjänat upp till 190k EB poäng tills dess, men kollade nu att den Lufthansa rutten har ingen First. Om jag förstod rätt. Ej heller First på Lufthansa till PTY :( first world problems...
Jag har kollat bara kollat awardnexus hittills och den visade god tillgänglighet annars i business class, men vad (vilken rutt) skulle då bli bästa tips på att försöka klämma in Lufthansa First?
 

FFlash

Medlem
@FFlash - FRA-BOG flygs med A340-600 som har First-kabin.
Bogotá finns med som destination på Lufthansa First Class and Private Jet flights - Lufthansa

Du kan ta dig till MEX (från både FRA och MUC), kostar bara 150K EB-poäng. Sedan vidare därifrån till Sydamerika.

Jag vet inte. Kollade utresan och lufthansa faktiskt visar 2-2-2 kabin på BOG rutten business börjandes från rad 1. Jag trodde de har alla A340 plan med First kabin.
Sedan så kollade vilka destinationer LH kör non-stop och de rutter som de visade på sin karta stämde inte när jag sökte flyg. T.ex. PTY fanns inte direkt. Nåväl, jag är ju ingen expert på var man kan hitta rätt info och det är ju vanligt att flygbolagens egna sidor har massa fel uppgifter.

Det är lika långt från MIA som MEX till UIO, finns det andra bra alternativ, Houston kanske dit de kör A380?
 

bnr

Medlem
Nu är detta rätt långt fram i tiden, men du har rätt i det du skriver, LH542 FRA-BOG t.ex. 23SEP är planerad med A340-300.
De kanske ska sluta flyga F till BOG eller så är det för tidigt för att säga något om det, kartan som finns på sidan som jag länkade gäller ju fram till 26MAR, vintertidtabell.

Till IAH flyger Lufthansa med A380. Har för mig att IAH är rätt lätt att hitta platser till, MIA svårare.

I sitt pressmeddelande skrev LH att de skulle börja med FRA-PTY redan i november 2015, detta har blivit försenat till 02MAR.
Kollar man Expertflyer FRA-PTY med LH på t.ex. 23MAR så ser man att LH484 FRA-PTY finns där.
 

Agö

Medlem
Nu är detta rätt långt fram i tiden, men du har rätt i det du skriver, LH542 FRA-BOG t.ex. 23SEP är planerad med A340-300.
De kanske ska sluta flyga F till BOG eller så är det för tidigt för att säga något om det, kartan som finns på sidan som jag länkade gäller ju fram till 26MAR, vintertidtabell.
Från och med 27 mars 2016 blir det 340-300 utan F till Bogota.

upload_2016-2-6_22-17-3.png


Lufthansa S16 Long-Haul Operation Changes as of 15OCT15 | Airline Route
 
Toppen