Senaste nytt

Gräns/passkontroller Tyskland/Österrike/Italien bilvägen.

ejm

Medlem
Hej,

Årets vinterresa har Dolomiterna och Val Gardena som mål. Vi flyger in till München och ska billedes ta oss till Italien via bl.a. Brennerpasset för passagen Österrike/Italien.

Försökt att leta på nätet men hur är det med dessa länder och undantag från Schengen-reglerna dvs införda gräns/passkontroller?

Frågan är hur mycket extra som gränspassagerna tar och om det är mycket kö?

På vägen från München känns det som det borde gå ganska lätt men frågan är hur lång tid som hemresan kan tänkas ta och om det finns bättre eller sämre vägar att ta (framförallt mellan tyskland/österrike)
 

In_Sweden

Medlem
Gränsen mellan Tyskland och Österrike har väl inte kontroll på samma nivå som Sverige-Danmark?
Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Oavsett ska jag över den gränsen på Lördag, i riktning Tyskland - Österrike. Jag kan återkomma med vilken nivå på gränskontroller jag ser.
 
  • Gilla
Reactions: ejm

mika

Medlem
Förra helg körde jag från Tyskland till Österrike (Bregenz) och även från Österrike till Schweiz. Ingen gränskontroll och inget behov att stanna på någon av gränserna. Samma sak på gränsen mellan Tyskland och Schweiz (Rheinfelden).
 
  • Gilla
Reactions: ejm

jerixon

Medlem
Ingen kö eller kontroll.
Glöm dock ej köpa "Vignette" på bensinmack i Tyskland innan ni kör in i Österrike och fäst på framrutan av hyrbilen.
Kan bli kostsamt annars!

MVH,
Johan
 
  • Gilla
Reactions: ejm

In_Sweden

Medlem
Ingen kö eller kontroll.
Glöm dock ej köpa "Vignette" på bensinmack i Tyskland innan ni kör in i Österrike och fäst på framrutan av hyrbilen.
Kan bli kostsamt annars!

MVH,
Johan

Men börja inte fråga på mackarna för tidigt, jag blev mer eller mindre utskrattad på en mack strax utanför Nürnberg. Sen så är det så gott om väldigt stora flerspråkiga skyltar precis vid gränsen så att det är väldigt svårt att missa, då de även går att köpa precis där.
 

AABack2ARN

Medlem
Någonstans läste jag att man måste klistra fast vignetten på framrutan, annars kan man få böter. Stämmer det? Och borde i så fall inte hyrbilar i gränstrakterna nästan vara igenklistrade med klisterlappar?
 
  • Gilla
Reactions: ejm

In_Sweden

Medlem
Någonstans läste jag att man måste klistra fast vignetten på framrutan, annars kan man få böter. Stämmer det? Och borde i så fall inte hyrbilar i gränstrakterna nästan vara igenklistrade med klisterlappar?
Japp, man måste klistra fast den. Det är bara att dra av en skyddsfilm så är den klistrig i sig.
Men den är också ett krav för inhemska bilister, då den endast ger tillträde till motorvägarna (och på så vis tekniskt sett är frivillig).
Den är lätt att dra bort utan att lämna märken, vilket är tur då de flesta hyrbilar förmodligen får 10 dagars klisterlappar.
 

AABack2ARN

Medlem
Det kanske är annorlunda nu i så fall. Hade en från Schweiz för många herran år sedan. Jag tror inte jag lyckades få bort den helt och hållet trots en hel del kemikalier. Jag antar att vignetten är i princip omöjlig att återanvända i en bil trots att den är enkel att dra bort?
 

ejm

Medlem
Hej,

Årets vinterresa har Dolomiterna och Val Gardena som mål. Vi flyger in till München och ska billedes ta oss till Italien via bl.a. Brennerpasset för passagen Österrike/Italien.

Försökt att leta på nätet men hur är det med dessa länder och undantag från Schengen-reglerna dvs införda gräns/passkontroller?

Frågan är hur mycket extra som gränspassagerna tar och om det är mycket kö?

På vägen från München känns det som det borde gå ganska lätt men frågan är hur lång tid som hemresan kan tänkas ta och om det finns bättre eller sämre vägar att ta (framförallt mellan tyskland/österrike)

Dags att svara på min egen fråga för er som planerar bilsemester i sommar: När vi hämtade ut hyrbilen på Sixt så sa de att räkna med 1h extra för att passera från Österrike till Tyskland på vägen tillbaka.

När vi återvände så tog det kanske max 5 min att passera från Österrike in till Tyskland, om det sen var för att de hade fikapaus eller ej vet jag inte.

Österrike funderar väl på att införa gränskontroller öster ut och mot Italien så kan vara värt att kolla upp om det är tider att passa.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det kanske är annorlunda nu i så fall. Hade en från Schweiz för många herran år sedan. Jag tror inte jag lyckades få bort den helt och hållet trots en hel del kemikalier. Jag antar att vignetten är i princip omöjlig att återanvända i en bil trots att den är enkel att dra bort?

Jätte-offtopic, men ja det stämmer det du säger - de schweiziska sitter hårdare för att de bara gäller årsvis och inte har några för kortare perioder. Därmed kan man också ibland ha tur och t.ex. få en tysk hyrbil med giltig dekal för Schweiz.
 
Toppen