Senaste nytt

Vad finns det för kriterier för att öppna en ny lounge?

Timotey

Medlem
Blir lite nyfiken på vem/vad/varför ett flygbolag öppnar lounge på flygplatser de inte har en hubb eller är baserade på.

Varför har SAS en lounge på CDG i Paris t.ex? Varför inte på Heathrow? Läste i en annan tråd att ANA har en lounge i Lissabon, känns lite otippat.

Förstår att jag förmodligen inte får ett "riktigt" svar på min fråga men kunde vara kul att diskutera detta i en tråd.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Senator

Moderator
Blir lite nyfiken på vem/vad/varför ett flygbolag öppnar lounge på flygplatser de inte har en hubb eller är baserade på.

Varför har SAS en lounge på CDG i Paris t.ex? Varför inte på Heathrow? Läste i en annan tråd att ANA har en lounge i Lissabon, känns lite otippat.

Förstår att jag förmodligen inte får ett "riktigt" svar på min fråga men kunde vara kul att diskutera detta i en tråd.

Tror inte det är flygbolaget "ANA" som har lounge i Lissabon ;)
Lisboa > Arrivals > Services > Premium >

Premium
 

Dr. Miles

Expert
Last edited:

johhenrik

Medlem
Jag misstänker det finns något avtal inom allianserna som reglerar detta utifrån bolagens storlek etc. Sen tror jag också det handlar om prestige. Emirates driver ju ett antal fina lounger på ett antal flygplatser, istället för att använda sig av tredje part.
 

olo

Medlem
Finns det någon ekonomisk vinning för ett flygbolag att öppna en lounge?
Ja det tror jag om tjänsten kan säljas till många andra bolag....
Annars hade nog inte ex. Menzies drivit lounger, så visst finns det pengar i det om det finns gott om gäster.
Jag undrar över hur avgiften är fördelat mellan fast priset för att bolaget skall få nyttja en lounge och kostnaden per besök.
 
Toppen