Senaste nytt

Alkohol i handbagaget med 3 byten. Vad gäller ?

Impendill

Medlem
En fråga för min far som är på hemresa från Phuket med byte på vägen i Bangkok , Paris och Stockholm för att landa i Göteborg.

Kan han köpa alkohol efter säkerhetskontrollen i Bangkok och ha med det i handbagaget på alla flighter?
 

Alf

Medlem
Med så många byten och deras olika tolkningar av plomberade spritpåsar är risken överhängande att han blir av med alkoholen i någon säkerhetskontroll. Jag skulle aldrig chansa, i varje fall inte om det är någon dyrbar spritsort i påsen.

Finns bara ett råd, handla på utresan på sista delsträckan och lägg det sedan i bagaget som checkas in om det inte är uppdrucket innan.
 

palmen

Moderator
Bangkok är väl inte en av de flygplatser som klassas som "säker" dvs man blir av med sprit även om det är plomberat i påsar. Jag skulle inte chansa.
 

nota bene

Medlem
Förutsatt att det är plomberat ordentligt *ska* det fungera. Är dock ytterst teoretiskt... Alltid bra att ha ett handbagage som man kan checka in om det skulle skita sig i någon säkerhetskontroll [och tid finnes].

I Stockholm tror jag inte att det är ett problem, men Paris (och London!) har jag dålig erfarenhet av generellt, och det inkluderar att ha sett tax free konfiskerad.

Igår på LHR fick stackarn framför mig inte ner sina vätskor i EN påse (men de var alla <100ml och <=10st). Då bad han om en påse till, men det nekades och vakten sade att de måste gå ner i EN påse [och just deras påse...]. Sedan går vakten bort till den som sitter vid monitorn och säger till att "den där ska du plocka åt sidan eftersom han har för mycket vätskor". Slutade med att han fick slänga en tandkrämstub så att påsen gick igen...

edit: @palmen Åkte faktiskt BKK-LHR-ORD 2013 med en tax-freepåse och det gick vägen. Hade dock tid att gå ut och checka in den om det skulle skita sig.
 

NotRyan

Medlem
En fråga för min far som är på hemresa från Phuket med byte på vägen i Bangkok , Paris och Stockholm för att landa i Göteborg.

Kan han köpa alkohol efter säkerhetskontrollen i Bangkok och ha med det i handbagaget på alla flighter?
Det torde vara lugnt om han handlar efter security i Paris. Nu kommer jag inte ihåg hur det ser ut med butiker i satelliten dock...
 

olo

Medlem
Det torde vara lugnt om han handlar efter security i Paris. Nu kommer jag inte ihåg hur det ser ut med butiker i satelliten dock...
Prisnivån kan bli en otrevlig överraskning...

Det är inte mycket att ha och framförallt till otrevliga priser. Jag hittade i höstas en trevlig whisky för 35€ (cirka 500:) på bolaget och stegade nöjd mot kassan. Där upplyste hon mig om att den kostade 77€, då jag skulle inom EU och inte 70-ish som gälde för övriga. Jag påpekade att det stod 35€ på prislappen, men det var visst för en annan produkt. Priset på hyllan vid flaskan hade inget med buteljen ovanför att göra, ursäktade hon sig med då.
 
Toppen