Senaste nytt

Direkt flyg vs Non-Stop flyg

tomten

Medlem
Det här är säkert allmänt känd kunskap här, men det kan ju vara bra om någon missat det. Det är skillnad på direkt flyg och non-stop flyg.

Direktflyg är en flight med ett flight nummer men den gör stop på vägen. Tex så har cathay pacific en direkt flight från Tokyo (NRT) till Hong Kong (HKG) via Taipei (TPE).
Non-Stop flyget på samma sträcka flyger direkt till Hong Kong utan att landa i Taipei.

Har även för mig att SAS körde ett kort tag med flyg från Arlanda till Ronneby via Kalmar.

Kan vara bra att veta :)
 

agehall

Medlem
Kan tillägga att sattyget med direktflyg som inte är non-stop är relativt vanligt i USA. AA har ett anta sådana och bokar man dessa hela vägen får man bara poäng som om de hade varit non-stop eftersom det är ett och samma flightnummer.
 

In_Sweden

Medlem
Om man kollar på Ethiopians linjenät så är en stor majoritet av deras linjer på detta vis, direkt men med stopp på vägen.
 

nota bene

Medlem
Kan inflika att det ganska ofta (om fare rules tillåter) går att boka dessa med fördel som typ AA1+AA2 istället för AA3 och få poäng för bägge sträckorna. Ett liknande fall är BA LHR-SIN-SYD.

Enda gången detta system är en egentlig fördel (som jag kommer på!) är vid RTW biljetter då de ju begränsas på antalet segment och så länge det är ett flightnummer är det ett segment, vilket kan vara smidigt t.ex. SYD-LHR eller (inte helt säker om det går att få som ett flightnummer) NZ AUK-LAX-LHR
 

AABack2ARN

Medlem
Kan tillägga att sattyget med direktflyg som inte är non-stop är relativt vanligt i USA. AA har ett anta sådana och bokar man dessa hela vägen får man bara poäng som om de hade varit non-stop eftersom det är ett och samma flightnummer.

Japp. Trots att man behöver byta flygplan. Nu har även AA hittat på att samma flygnummer används på ut- och hemresa. Exempelvis kan AA2525 flyga DFW-PHX-DFW... Värdelöst ur MR-synpunkt eftersom man får poäng för sträckan DFW-DFW, dvs 0!
 

tomten

Medlem
Kan tillägga att sattyget med direktflyg som inte är non-stop är relativt vanligt i USA. AA har ett anta sådana och bokar man dessa hela vägen får man bara poäng som om de hade varit non-stop eftersom det är ett och samma flightnummer.

Med den logiken så borde man få poäng för hela flight sträckan även om man bara hoppar av efter halva. Brukar det stå i regler att dom tex inte ger poäng för vändande flyg som någon påpekade?
 
Toppen