Senaste nytt

Byta flygplan i Frankfurt - hur fungerar transfern?

Fredde

Medlem
Kul med en ny sida! :)

Jag kommer inom kort resa ner till Frankfurt med LH för vidare färd mot New York (även vidare till New York med LH).

Jag har två frågor.
1. Hur fungerar transfern i Frankfurt? Det var många år sedan jag var där senast.
2. Vilken lounge kan jag använda? Jag reser i business class.
 

Fredrik

Medlem
Jag har själv aldrig flugit LH från FRA till USA men är ganska säker på att deras flyg till USA går från andra våningen på A-piren. Förhoppningsvis landar du vid en gate på A-piren(och de senaste gångerna i FRA har det varit A30-någonting) Uppgången till andra våningen är vid gate A26 och du går igenom en ny säkerhetskontroll där. Det finns lounger vid gate A26 men det är antagligen bättre att direkt gå igenom säkerhetskontrollen och bege dig till A65 där Tower Lounge ligger.
 

Fredde

Medlem
Tack för svaret! Låter ju ganska lovande om båda flygen stannar vid A-piren, Frankfurt är ju en rejält stor flygplats!
 

Jacob

Medlem
Kommer du med flyg från Sverige/Skandinavien finns två alternativ:
*Flyget får parkera vid terminalen, i så fall blir det vid A-piren
*Flyget får parkera någon annanstans än vid terminalen (remote stand). I så fall blir det buss till terminalen, och de brukar släppa av passagerarna vid B-piren.

För flygen till USA kan det vara lite olika.
Långflyg kan gå från antingen A-piren (övervåningen), B-piren eller C-piren.
Det mest troliga är som Fredrik skriver att flyget går från A-piren.

Flyger du med en Airbus A380 (som används på vissa flyg till New York) är det dock ganska garanterat C-piren som gäller. Där finns det dessutom en lounge med direkt access från loungen till flygplanet i C-piren, vilket är lite coolt.
Läs denna lounge review med lite bilder: Lufthansa Senator Lounge, Frankfurt C-piren
 

Fredde

Medlem
Tack för mycket bra svar.

Tänkte bara rapportera tillbaka vad som hände.

Flyget från Stockholm parkerade mitt ute i ingenstans på plattan, så det blev en bussgate in till terminalen.
Flyget till New York gick från C-piren, tror det var gate C14.

Visserligen är det en stor och rörig flygplats, men transfern fungerade ändå relativt bra.
 
Toppen