Senaste nytt

Hur bilar man i Europa BC-style?

GillBates

Medlem
Har planer på att ta med familjen på en bilsemester till sommaren. Har egentligen inte hunnit fundera så mycket på resmålet än (lutar åt Kroatien eller Italien, men inget definitivt), utan fastnade i det som vi här brukar fastna i, nämligen själva resan.

Då vi utgår från Göteborg tänker jag att vi börjar med Kiel-färjan. Vi har provat det förut (10 år sedan och barnen var då småttingar) och tyckte väl då att det inte var optimalt ur transportsynpunkt. Men samtidigt är det ju en förfärligt trevlig start på resan (och barnen har ju blivit 10 år äldre).

Så, låt säga att vi står i Kiel kl 9 en morgon och skall söderut mot Kroatien/Italien hur tar man sig bäst ned för att samtidigt bo på trevliga hotell på vägen?

Vilken ort hade ni valt som slutdestination om man vill ha bra bad, bra hotell och mysig stad?

Nu är det förvisso inte flyg utan bil som vi tänkt använda, men jag litar på att den samlade hjärn-trusten här inte gör mig besviken ;)

Tack på förhand!
 

Agö

Medlem
Åh, det för mig tillbaka till barndomen. Brassa motorväg från Kiel, stanna i södra Tyskland och fortsätta mot Frankrike/Italien genom Schweiz. För din del blir det väl Österrike.

Hur många stopp har du tänkt dig? Jag skulle brassa genom Tyskland och ta ett första stopp vid Bodensjön och dagen efter pricka av Liechtenstein. Sedan vidare ned genom Schweiz och Italien, via Trieste (kanske stopp i Venedig?) och därifrån längs med kusten mot Kroatien. Längre men trevligare.
 

GillBates

Medlem
Åh, det för mig tillbaka till barndomen. Brassa motorväg från Kiel, stanna i södra Tyskland och fortsätta mot Frankrike/Italien genom Schweiz. För din del blir det väl Österrike.

Hur många stopp har du tänkt dig? Jag skulle brassa genom Tyskland och ta ett första stopp vid Bodensjön och dagen efter pricka av Liechtenstein. Sedan vidare ned genom Schweiz och Italien, via Trieste (kanske stopp i Venedig?) och därifrån längs med kusten mot Kroatien. Längre men trevligare.
Jag vet inte......nu så här i planeringsstadiet så kan jag tänka mig 2-3 stopp. Men samtidigt så blir jag lätt lite optimeringsgalen när jag väl är i bilen och tänker att jag nog hinner lite längre än först planerat......har nog och göra med min rastlösa personlighet. Men har man trevliga hotell/städer/aktiviteter som väntar längs vägen är det så klart en annan grej (därav trådstarten :)).
 

Agö

Medlem
Jag vet inte......nu så här i planeringsstadiet så kan jag tänka mig 2-3 stopp. Men samtidigt så blir jag lätt lite optimeringsgalen när jag väl är i bilen och tänker att jag nog hinner lite längre än först planerat......har nog och göra med min rastlösa personlighet. Men har man trevliga hotell/städer/aktiviteter som väntar längs vägen är det så klart en annan grej (därav trådstarten :)).
Jag tycker att det låter helt rätt. Det är ju hela tanken med bilandet. Personligen gillar jag Alperna skarpt under sommarhalvåret. Kör du stopp vid Bodensjön kan du ju lätt ta E43 ned mot Lugano och Como, sedan vidare över Bergamo (@Palazzi har säkert tips) osv. Från Kiel och ned emot södra Tyskland är det däremot mindre att se tycker jag. Jag minns att vi en gång stannade i Ulm för att klättra upp i katedralen, annars har jag mest minnen av att vi bara brände rakt igenom.
 
  • Gilla
Reactions: olo

kristerj

Medlem
Om du vill åka biltåget, ska du passa på nu, det ska läggas ner 2017. De flesta väljer numera att flyga till destinationen för att sedan hyra bil på plats :)

Vi har dock åkt tåget med 3 barn och det är rätt trevligt. Egen kupé med 5 platser som konverteras till liggplatser på kvällen. Du kan handla med dig mat o dricka o barnen kan röra sig ganska fritt. I stället för att få högt blodtryck över en "stau" på Autobahn kan du fika. Vi åkte från Hamburg vid 14-tiden och kom till Livorno vid lunchtid dagen efter.

Vill du köra, så tycker jag Kiel-färjan är lite onödig när man bor i Göteborg. Ta bilen och kör E6:an söderut. Starta vid 8-tiden och kör bron + Rödby-Puttgarden. Färjan blir ett trevligt avbott. Framåt sena eftermiddagen kommer du till Celle i Tysland och tar in på hotell Blumlage Hotel Blumlage - Unser Stadthotel in Celle . Celle är en trevlig korsvirkesstad med många restauranger och gågator.

Sedan får du bestämma vart du ska, om jag ska kunna ge dig mer tips söderöver.
 

GillBates

Medlem
Jo, jag har förstått att alperna är riktigt bra även på sommaren. Så där kommer det säkert bli stopp. Sedan är ju inte Kroatien skrivet i sten. Jag och min fru har tex. en favorit i Alassio (Ligurien) som eventuellt skulle kunna vara en destination, men samtidigt vill jag se något nytt (bra bad, bra hotell mysig stad/ort är kriterierna :)).
 

Homer

Medlem
Skall titta på det, men har hört att det skall vara rätt kostsamt. Vet heller inte hur kul det är att sitta på tåget kontra att kunna stanna bilen vid trevliga ställen på vägen.....

Strategin är väl isåfall att resa på natten och slippa Stau på Autobahn.
F.ö. är det allt annat än gratis att köra på motorvägarna i Schweiz, Österrike, Italien.
Alltid bra att köra via Luxembourg om inte annat för att tanka.
 

micsjo

Medlem
Ni ska ju hem också. Stanna i Wolfsburg! Märklig stad. Den ÄR VW! Har ni dagtid, ta en tur på fabriken. Men missa inte wasserspiel (fontänshow, musik, fyrverkerier, svårt att beskriva men väldigt underhållande). Inne i Wolfsburg finns det inte så mkt hotell men i byarna runt om massor med mysiga ställen.
 
Toppen