Senaste nytt

EVA Air, China Airlines, Hong Kong Airlines eller Cathay Pacific mellan Hong Kong och Taipei?

Agö

Medlem
Vi tänkte ta en liten avstickare mellan Hong Kong och Taipei i april. Betald affärsklass är upplägget. Endast direktflyg är aktuellt då vi ska resa över dagen. Det blir inte mycket tid till lounge så det behöver inte vägas in i valet.

Prismässigt ser det ut som följer.

upload_2016-1-30_17-17-5.png


Tiderna är i mångt och mycket jämförbara.

Svårt att motivera att betala 11 000 SEK för Cathay Pacific på en 2h lång resa (kan lägga på en tusenlapp och flyga F i så fall).

China Airlines sticker ut prismässigt. Flygplansmodeller: A330, A340, B737.

EVA Air ger ju 125 % intjäning till EB i klass D. Flygplansmodeller: A330, A321, B777

Hong Kong Airlines är ju en bubblare. Flygplansmodell: A330.

Vad säger den samlade expertisen? Ska man satsa på det billigaste (China Airlines) eller gå på någon av EVA Air eller Hong Kong Airlines?
 

Dr. Miles

Expert
Jag skulle välja China Airlines. Prisskillnaden ca 1.600 SEK mptiverar inte för lilla poänintjäningen från flygningarna.
De är inte så dåliga heller.
 

Dr. Miles

Expert
Menar du att dom är bra eller "inte så dåliga"?
Om du är van vid Lufthansa, KLM, Air France, SWISS Business class inom Europa, kommer du inte att bli besviken.
Dock flighten mellan Hong Kong - Taipei är kort (effektiv flygtid ca en timme) och beroende på säsongen blir det turbulens hela flygning.
 

dino_81

Medlem
Är det ett måste med affärsklass?

Har flugit sträckan med Eva Air i ekonomi några gånger och även vid ett tillfälle i affärsklass och under den korta resan är inte "business class-upplevelsen" magnifik.

Varm mat serverades i bägge klasserna men i ekonomi fanns inga alkoholhaltiga drycker utan endast juice i tetra.

På det hela stora en bra produkt för en regional flygning och kul att Eva Air använder Virgin Clubhouse i HKG.

MD90, A330-200 och B747-400 Combi är modellerna jag åkt.
 

David

Medlem
Har åkt EVA Air en t/r, China Airlines en t/r och Cathay några fler gånger. Även om jag tyckte att Cathay var bäst så hade jag aldrig betalat så mycket extra. Baserat på min erfarenhet hade jag inte heller betalat 1600kr extra för EVA Air.

Två val av varmrätt erbjuds.

Båda bolagen kör vissa avgångar med nyare 77W med trevlig 1-2-1-konfig. Övriga, tror jag, har traditionell 2-2-2/2-3-2-konfig beroende på flygplan. Jag fick plats i F-kabinen när jag åkte CI i december då de inte erbjuder F på linjen.

EVA Air
EVA Air C B777 TPE-HKG_5.jpg

EVA Air C B777 TPE-HKG_2.jpg

China Airlines
China Airlines C B747 TPE-HKG_5.jpg

China Airlines C B777 HKG-TPE_6.jpg

China Airlines C B747 TPE-HKG_2.jpg
 

Agö

Medlem
Har åkt EVA Air en t/r, China Airlines en t/r och Cathay några fler gånger. Även om jag tyckte att Cathay var bäst så hade jag aldrig betalat så mycket extra. Baserat på min erfarenhet hade jag inte heller betalat 1600kr extra för EVA Air.

Två val av varmrätt erbjuds.

Båda bolagen kör vissa avgångar med nyare 77W med trevlig 1-2-1-konfig. Övriga, tror jag, har traditionell 2-2-2/2-3-2-konfig beroende på flygplan. Jag fick plats i F-kabinen när jag åkte CI i december då de inte erbjuder F på linjen.

EVA Air
Visa bifogad bild 47580

Visa bifogad bild 47581

China Airlines
Visa bifogad bild 47582

Visa bifogad bild 47583

Visa bifogad bild 47579
Tackar. Utmärkt. Vilken champagne serverar dom olika bolagen på sträckan?

Något omdöme om Hong Kong Airlines?
 
Toppen