Senaste nytt

Lounge hopping Frankfurt

Buffy

Medlem
Klockan var ställd på 04:10 och taxi bokad till 04:30. Jag försökte komma i säng i tid och hade precis somnat vid 12-tiden när den drygt 1 år gamla infant Buffy vaknade och var lite ledsen, detta gick över till att bli ett mer hysteriskt skrik och vid halv två-tiden var jag hyfsad stressad. Lyckades till slut somna och fick drygt 2 timmars sömn innan det var dags att gå upp och ta sig till ARN för en snabbvisit i Tyskland. Väl på Arlanda åts en snabb frukost i form av två välkokta ägg och två koppar kaffe i Guldloungen på T5 som så här dags på morgon är lugn och stillsam. Vid gaten annonserades att det var en lampa som indikerade något fel och att tekniker skulle undersöka planet. Man valde att borda och det var skönt att kunna sätta sig till rätta och somna in och jag sov igenom hela flighten som var cirka en timme sen.

När jag kom till garaget för att hämta ut hyrbilen blev jag lite chockad, en Smart! Inte roligt att pumpa autobahn med en Smart, nåväl det gick bra och efter ett par timmars jobb var jag tillbaka på FRA vid 17.30 tiden. SK674 som skulle ta mig hem hade avgångstid 19:45 och jag tänkte att jag skulle hinna med iallafall några lounger. Precis när jag kom in airside fick jag ett medlande att planet var försenat och ny avgångstid var 20:35, perfekt tänkte jag då hinner jag också till B-piren.

Senator A50
lufthansa_senator_lounge_frankfurt_a50_schengen_04.jpg


Runt 18.00 klev jag in i T1 Senator Lounge A50 som vid den här tidpunkten var väldigt full.
Jag tog ett varv och scannade av loungen och buffén. Loungen i sig är stor med flera olika delar. Mjuka sköna fåtöljer, lite högre bord med barstolar och relaxdel. Färgerna går i grått, vitt och trä och det är en behaglig känsla. Samma färger går igen i mosaiken i badrummet som känns kändes rena och fräscha. Det finns ett ganska stort rum med ett antal arbetsplatser samt ett rum med några dagbäddar.
På buffén serverades det kokt wienerkorv, potatissallad, ost och chark, flera sorters bröd och bretzel (brödkringlor) hängande på en ställning, någon grönsaksröra samt tre olika desserter en pudding med persika, munkar och en mjuk kaka. Dryckesutbudet är bra med 2 öl på fat, bland annat weissbier.De hade 3 olika bubbel, Prosecco (Italien) Sekt (Tyskland) och ett Vin Mousseaux (Frankrike). Det fanns 2 vita viner och 2 röda samt ett basutbud av sprit. Ginen är Tanqueray men tonicen var dock en lågbudget variant på PET-flaska.
IMG_5622.JPG


IMG_5600.JPG


För att inte spilla någon tid tog sprang jag snabbt vidare till Business loungen vid A13. Jag blev välkomnad med att jag gärna fick gå till Senator på mitt *A guld.
I denna lounge var det också väldigt mycket folk och en liknade design som Senator Loungen. Buffén var lite enklare och även här serverades wienerkorv. Jag såg bara en hård kaka till kaffet. Även dryckesutbudet är enklare, dock hade de en rosé-prosecco, 2 vita och 2 röda av enklare sort än i Senator. Jag spenderade inte lång tid i denna lounge utan begav mig mot B-piren.
IMG_5596.JPG
IMG_5597.JPG


FRA är stort! Det är bra bit att gå mellan A och B och man måste gå igenom en passkontroll. Så man bör ha en del tid om man ska hoppa mellan de två, framförallt om man ska tillbaka till A då man måste gå igenom både passkontroll och säkerhetskontroll igen.
IMG_5603.JPG


Air Canada Maple Leaf Lounge
Loungen ligger en trappa upp i avgångshallen B.
När man kommer in genom dörrarna möts man av en panelvägg av lönnträ med loggan på lövet och en Air Canda 787 modell.
I entré-disken blev det en lite längre och noggrannare kontroll än de andra loungerna innan jag blev insläppt.
Det är en rymlig och vid tidpunkten lugn lounge. Rakt in till höger låg buffén. Det fanns ost- och skinksmörgås, frukt Caprese sallad och en varmrätt av kyckling och bönor med potatismos. Det var ett stort utbud av munkar, Muffins, pain au chocolate, kakor och wienerbröd. Vinutbudet var ganska enkelt och på väggen hängde spriten med dosering. Även i denna lounge fanns två ölsorter på fat, två röda och två vita viner.

I närheten av buffén fanns ett högre bord med barstolar där jag tog en plats. Längs väggen innåt hade de vita bord med röda stolar och väggen
I mitten av loungen har de ett rum som kallas Canada room. Designen ska spegla den dramatiska kanadensiska naturen med mörkgrå marmor, gråa möbler och mörkt trä. Här finns också en glasskulptur i form av upplysta eldslågor.
Ut mot plattan fanns gråa fåtöljer. Längst in fanns någon form av vilorum med en vilofåtölj en tv och hörlurar hängandes på väggen. Det fanns även ett arbetsrum med ett antal arbetsstationer.
Badrummet gick också i grått och mörkt trä och de hade en dusch som ska ge känslan av regn.

Här kände jag att det var trevligt och avslappnat och jag bestämde mig för att stanna och äta lite. Jag tog en tallrik av den krämiga kyckling med bönor samt lite potatismos och ett glas mousserande från Saumur i Loiredalen som var trevligt och fräscht.
Efter att laddat luren, ringt hem och kollat BC var det dags att vandra vidare.
IMG_5638.JPG
IMG_5618.JPG

IMG_5606.JPG
IMG_5608.JPG
IMG_5611.JPG
IMG_5612.JPG
IMG_5614.JPG
IMG_5616.JPG
IMG_5617.JPG


Business B44
Nästa stopp blev Businessloungen vid B44. Denna Lounge var stor men nästan tom förutom ett gäng asiater.
Rakt in till höger var en lååång buffé med samma utbud som den vid A13. Korv, lite chark, någon soppa, en grönsaksröra och bröd och kaffemaskiner.
Mitt i lokalen var det runda bord med stolar runt om. Längst upp rakt fram från ingången var det ett antal högre bord med barstolar i metall, vitt och svart. Det fanns vid ena väggen några arbetsplatser. Mitt i fanns även en fast soffgrupp i mörkgrå läder och runda bord. Det fanns även en lekhörna. Utsikten från loungen var dålig då den inte ligger i direkt anslutning mot plattan.
Återigen beslutade jag mig för att inte spilla någon tid utan jag rullade vidare.
IMG_5633.JPG
IMG_5634.JPG

IMG_5631.JPG
IMG_5632.JPG


Senator B43
Direkt när jag kom in kände jag att jag gillade denna lounge. Designen mer chic och modern än de andra loungerna jag besökt.
Även denna lounge är stor och det var inte mycket folk här. Det fanns gott om sittplatser i fåtöljer, runda vord med moderna stolar, barstolarna och relaxfåtöljer vid fönsterna ut mot plattan och en avskild del med ett antal arbetsplatser.
Bakom de stora CITY LIGHTS bokstäverna finns ett antal soffgrupper.
Badrummet gick i olika grå mosaik och trä och det fanns som i de övriga loungerna dusch.
Denna lounge har även något de kallar Senator spa där man kan boka behandlingar. En massage på 50min tog de €90 för.

Det fanns även en bar med bartender som blandar drinkar. På hyllan hade de ett lite mer premiumsortiment med bland annat Grey Goose och Diplimatico Rom. Till höger mot väggen på bardisken stod ett par flaskor av olika färdigblandade Lufthansa drinkar.

Då jag någonstans på forumet läst att man kan få champagne i Senator lounge frågade jag och visst var det så. Jag hade redan i bufféområdet hällt upp en GT men vad gör det. Jag tog det lugnt en stund drack upp min champagne kollade lite snabbt BC.
IMG_5629.JPG
IMG_5630.JPG
IMG_5623.JPG
IMG_5626.JPG
IMG_5627.JPG
IMG_5628.JPG


Det börjae bli dags att dra sig tillbaka mot A och som sagt det var en bit att gå med både passkontroll och security. När jag väl var tillbaka drog jag mig bortåt gaten och Businesslounge A26. Som de andra loungerna i A var det väldigt mycket folk men jag fick en plats i baren och beställde en weissbier. Bufén som ligger rakt fram till höger om baren hade samma utbud som de andra businessloungerna och jag tog en korv med lite potatissallad innan det var dags att gå till gaten.
IMG_5639.JPG
IMG_5640.JPG
IMG_5641.JPG


Efter lång dag var det dags att borda och när jag sjönk ner på 10F tänkte jag att inom en snarframtid ska jag besöka FCT och flyga First härifrån. Innan jag somnade hann jag tänka att om exakt två veckor sitter jag i Thai F kabin och flyger business till HKT.
IMG_5644.JPG
IMG_5650.JPG
 

Attachments

  • IMG_5621.JPG
    IMG_5621.JPG
    29 KB · Visningar: 537
  • IMG_5599.JPG
    IMG_5599.JPG
    45,2 KB · Visningar: 515
  • IMG_5619.JPG
    IMG_5619.JPG
    76,2 KB · Visningar: 530
  • IMG_5607.JPG
    IMG_5607.JPG
    55,6 KB · Visningar: 522

olo

Medlem
Tack för en mycket bra genomgång av Frankfurts möjligheter! Sjysst!
Det finns stunder när det är helt okej med försenade plan. :)
 

Fredrik

Medlem
Kul rapport. Är Frankfurt som stad värt ett par timmars besök och lätt att ta sig in till utan bil? Tänker om man vill åka ner över dagen.

De flesta tycker inte att Frankfurt är värt det. Det är dock oerhört lättbesökt då S-Bahn linje S8 och S9 går till centrum(station Hauptwache)

Jag hör till minoriteten men skulle nog bara rekommendera andra att åka när det är julmarknad. Städer som Mainz och Wiesbaden ligger också nära(25-30 minuter med S-Bahn) flygplatsen så om de lockar så går det definitivt att göra en dagstur.
 

Juraj

Medlem
Bra rapport, jag tycker om en god lounge hopping :).

Fick du några frågor i samband med passkontrollen med tanke på att du hade ett Schengen-flyg och skulle ut ur Schengen-delen? Visade du ditt boardingkort? Jag blir lite förvånad att man får gå igenom passkontrollen, medan jag i Bryssel inte blev insläppt till en annan pir än vad mitt boardingkort visade, trots att jag då inte skulle behöva gå igenom passkontroll.
 

NotRyan

Medlem
Bra rapport, jag tycker om en god lounge hopping :).

Fick du några frågor i samband med passkontrollen med tanke på att du hade ett Schengen-flyg och skulle ut ur Schengen-delen? Visade du ditt boardingkort? Jag blir lite förvånad att man får gå igenom passkontrollen, medan jag i Bryssel inte blev insläppt till en annan pir än vad mitt boardingkort visade, trots att jag då inte skulle behöva gå igenom passkontroll.
I Tyskland behöver man inte visa boardingkortet i immigration när man går mellan Schengen/Non Schengen
 
Toppen