Senaste nytt

Ordning på namn i bokning/pass skiljer sig åt. + En felstavning.

ESSA

Medlem
Hjälp önskas till fyra släktingar som bokat resa á la "fort och fel".

En av dem, hon som stått för bokningen - henne stämmer allt för så klart.
De andra tre som hon bokat åt har hon bytt plats på tilltalsnamn och mellannamn mot vad det står i deras pass. Exempel: I passet står Anna Ulrika, biljetten är bokad Ulrika Anna.
I ett fall är det dessutom felstavat efternamn. I passet står det Gustavsson, i bokningen Gustafsson.

De har bokat via Expedia och efter samtal med dem och deras kontakt med Lufthansa som är ena flygbolaget, ska de tvingas boka om tre av biljetterna och betala extra 1040:-/person iom dyrare biljett nu. Sen sades det något luddigt om att de i ett senare skede skulle få något tillbaka från Lufthansa... Hur mycket ved de inte vad jag förstår och de har heller inte fått skriftligt på detta.

Hur allvarligt är dessa omkastningar av förnamnen? Kommer de bli nekade vid check-in?
Landvetter. Lufthansa ut, Bryssel Airlines hem. Krakov är resmålet.
 

twiggs

Medlem
En av dem, hon som stått för bokningen - henne stämmer allt för så klart.

fniss… :D

Jag hade i inte kunnat bry mig ett smack när det gäller några andranamn/mellannamn, hade inte ens fyllt i dessa. Garanterat inget SAS-personal på GOT har koll på när man reser inom Europa! Vågar nästan säga samma när det gäller efternamnet på utresan.

Hur det förhåller sig med efternamnet på hemresan får någon annan svara på.
 

NotRyan

Medlem
Jag skulle inte oroa mig alls... Namnen stämmer ju till fullo (att dom är omkastade gör inget, annat än i ett USA-ESTA) med undantag för Gustavsson/Gustafsson som är en så pass liten skillnad så ingen kommer att bry sig.... På min jul och nyårsresa var den sista bokstaven d i mitt efternamn utbytt mot ett g. Ingen sa nåt då heller....
 

gdaily

Medlem
Inom Europa spelar det ingen roll, Schengen du vet, är ju ett under om de ens kollar på passet. Hade det däremot varit USA så...
 

olo

Medlem
Jag tror att upp till 3 tecken får vara fel. För cirka 10 år sedan bokade jag åt ett gäng, där en vän högfärdighetsstavade sitt efternamn med h och ett s. När jag skulle checka in och lägga in passnummer så insåg jag att efternamnet var det utan h och och med två s. Det gick bra ändå, trots att vi åkte med Ryan.
 

flum

Medlem
Checka in online så borde ju risken vara minimal om ni reser inom Schengen, förutsatt att inte Lufthansa flaggat bokningen när ni ringde.
 

thh

Medlem
Hjälp önskas till fyra släktingar som bokat resa á la "fort och fel".

En av dem, hon som stått för bokningen - henne stämmer allt för så klart.
De andra tre som hon bokat åt har hon bytt plats på tilltalsnamn och mellannamn mot vad det står i deras pass. Exempel: I passet står Anna Ulrika, biljetten är bokad Ulrika Anna.
I ett fall är det dessutom felstavat efternamn. I passet står det Gustavsson, i bokningen Gustafsson.

De har bokat via Expedia och efter samtal med dem och deras kontakt med Lufthansa som är ena flygbolaget, ska de tvingas boka om tre av biljetterna och betala extra 1040:-/person iom dyrare biljett nu. Sen sades det något luddigt om att de i ett senare skede skulle få något tillbaka från Lufthansa... Hur mycket ved de inte vad jag förstår och de har heller inte fått skriftligt på detta.

Hur allvarligt är dessa omkastningar av förnamnen? Kommer de bli nekade vid check-in?
Landvetter. Lufthansa ut, Bryssel Airlines hem. Krakov är resmålet.

Som många har sagt om du ska inom Schengen bryr de sig inte, jag visar oftast inte ens passet eller ID kortet (och jag registrerade mig precis som fast bosatt i ett annat Schengenland med en MMS bild av mitt pass och ett svenskt ID kort).

Dessutom får ett specifikt antal tecken vara fel i namnet utan att det spelar någon roll. Hur många det är är upp till Lufthansa att besluta om, så det borde de kunna svara på. Behöver du visum osv. man de ha synpunkter, men troligen inte.

Jag har skrivit mina namn i olika ordning på biljetter i många år och det har aldrig varit något problem, så just det hade jag inte oroat mig för.

Med 1040kr/pers är det dessutom billigare att byta namn och skaffa ett nytt pass om ni har mer än ett par veckor kvar.
 
Toppen