Senaste nytt

Hur lönsamma är preminumpassagerare egentligen?

jsn

Medlem
Ja, hur lönsamma är dessa passagerare egentligen? Överallt man läser och hör så sägs det att det är premiumpassagerarna som drar in de stora pengarna till flygbolagen, men de är ju ändå en förhållandevis begränsad del av den totala passagerarmassan.
Visst är premiumbiljetterna flera gånger dyrare än ekonomi-biljetterna, men samtidigt tar en premiumstol upp betydligt mer golvyta än en economystol. Tex SAS longhaul i nya konfigurationen tar en businesstol upp ungefär motsvarande yta som fyra conomystolar. Är Businessbiljetterna i genomsnitt betydligt mer än fyra gånger så dyra som som genomsnittspriserna på ekonomibiljetterna?
Sedan kommer ju andra faktorer in som vikt etc., men hur stor del av flygbolagets kostnad för en person är relaterat till dess vikt? Dvs hur mycket dyrare är det att frakta fyra personer istf en person? Samtidigt så servar en flight attendant i ekonomi fler personer än motsvarande flight attendant i premiumkabinerna, vilket medför högre lönekostnader och något högre vikt.
Har ni någon uppfattning om detta? Har ni några siffror som ni grundar denna uppfattning på? Det vore intressant att förstå detta mer i detalj.
 
Jag läste siffror för Lufthansa nyligen. Tyvärr hittar jag inte källan, men det fanns att läsa att premiumpassagerarna stod för 20 % av antalet passagerare och 50 % av intäkterna. Det behöver ju dock inte betyda att premiumpassagerarna är lönsamma. Jag tror inte att det stod vad som räknades som premiumpassagerare, men kan väl anta att det rörde sig om first och business.
 
Nu har jag letat efter källan i ytterligare 20 min utan att hitta den. Är hyfsat säker på att det var på någon av de amerikanska nyhetssajterna, typ Bloomberg. Någon annan kanske har bättre källor :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte hur andel av affärsresenärer i olika kabin ut i Sverige men Institute of Labour Administration i Japan har tagit fram statistik om affärsresande av japanska företag.
Följande tabell anser för affärsresande till utlandet.

Screenshot20160128_05.png

(Källa: https://www.rosei.or.jp/research/pdf/000062691.pdf)

Styrelsemedlemmar

Resa i First class:
  • VD: ca 25,1%
  • Vice VD och andra styrelsemedlemmar: mellan 4,1 - 8,2%
Resa i Business class:
  • VD: ca 41,5%
  • Vice VD och andra styrelsemedlemmar: mellan 53,2 - 55,0%
Anställda:

Resa i Business class:
  • Avdelningschef: mellan 3,9 - 13,6%
  • Anställda utan titel: ca 3,4%
Resa i Economy class:
  • Avdelningschef: mellan 77,2 - 86,9%
  • Anställda utan titel: ca 87,4%
Fram till 2003 fanns det fåtal företag som tillät avdelningschef att resa i First class men i 2014 var det noll.
I år (19)92 reste 75% VD:ar i First class men 22 år senare (2014) reste endast 25% av VD:ar i First class.


Statistiken är baserad från enkät från 3715 japanska företag (3417 börsnoterade företag + 298 icke börsnoterade företag men har egen kapital över 500 milj. JPY och har över 500 anställda).


och det här är en statistik av resebyråers försäljning till nöjesresenär och till affärsresenär i Japan.
Screenshot20160128_06.png

(källa: https://www.rosei.or.jp/research/pdf/000062691.pdf)

Från överst:
  1. Japan - Los Angeles
  2. Japan - New York
  3. Japan - Honolulu
  4. Japan - London
  5. Japan - Amsterdam
  6. Japan - Singapore
  7. Japan - Beijing:
  8. Japan - Shanghai
Från vänster:
  1. Blå: Nöjesresenär
  2. Blåvit rut: Affärsresenär
  3. Gul: Blandat
  4. Grön: Resebyrån i fråga säljer inte den sträckan.
Det är därför jag säger att ANA inte kommer att installera First class kabin på A380 som kommer att användas till Honolulu-linjen.

@henrik l kan säker ta fram en intressant slutsats från informationen ovan. :)
 
Last edited:

nota bene

Medlem
Intressant fråga.

Är Businessbiljetterna i genomsnitt betydligt mer än fyra gånger så dyra som som genomsnittspriserna på ekonomibiljetterna?
En viktig poäng här är att skatter och avgifter tas ut per passagerare, så även om biljetten bara skulle vara t.ex. 3 gånger så dyr kan bolaget dra in mer än vid försäljning av ekonomistolar. Det är bara base fare och YQ (bränsletillägg) som kommer flygbolaget till nytta.
 

Napapijri

Medlem
Premium economy är de mest lönsamma stolarna. Dyrare att köpa än ekonomi, men inte speciellt mycket dyrare för flygbolaget att erbjuda.
 

011430121

Medlem
Premium paxen "kostar" bolaget mera på marken, med fast track, lounger, möjlighet att avboka sent så att bolaget flyger med ett tomt säte.
Det intressanta är att vissa lågpris bolag börjar att locka premium möjligheter till sina kunder te.x. Norwegian på deras långlinjer. DY får väl sålt dessa stolar, jag har aldrig läst/hört om någon som blivit uppgraderad på Norwegian.
 
Toppen