Senaste nytt

Utmaning: bäst flygplatshotell i Hong Kong

erc

Medlem
Hej vänner,

Jag har klantat mig fundamentalt på hemresan från Fiji med fru erc. Vi anländer till HKG T1 med Korean Air klockan 22:30 den 12 januari. Vi flyger sedan vidare hem till ARN klockan 09:10 den 13 januari. Fru erc har gått med på att sova på flygplatsen i några timmar (i kombination med lite loungehäng). Men - nu visar det sig att vi inte kommer in på T1 förrän SAS öppnar sitt bagage drop på T2...

Så - jag vill hitta ett bra hotell i närheten av HKG. Gärna med fri shuttle. Då jag förväntas underhålla fru erc här på Fiji har jag begränsade möjligheter att söka grundligt. Vem kan komma med det bästa förslaget runt SEK1000? Vi har Club Carlson Gold, Hilton Gold och Best Western Diamond.
 

RonnieK

Medlem
Jag skulle ha valt Novotel Citygate då det ligger bra till och har shuttle. Vet inte om det ryms inom budget dock.
 

Thornado

Medlem
Lite oklart exakt vilka datum du menar, för jag gissar att du inte egentligen frågar om hotellvistelse för nästan ett år framåt i tiden, så kan det vara 12-13 februari istället för januari?
Regal Airport Hotel är över budget (ca 1600 SEK för den natten), men har den klara fördelen att den ligger i direkt anslutning till flygplatsen, så ingen shuttle behövs och ni kan maximera sovtiden (inte baserat på egen erfarenhet, utan bara vad jag läst dock).
 

Dr. Miles

Expert
Regal Airport Hotel är över budget (ca 1600 SEK för den natten), men har den klara fördelen att den ligger i direkt anslutning till flygplatsen, så ingen shuttle behövs och ni kan maximera sovtiden (inte baserat på egen erfarenhet, utan bara vad jag läst dock).
@Tommy bodde där i december så han kan ger lite mer info om hotellet.
Posta din utsikt! | Sida 24 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Det hotellet ligger närmast med tanke på att @erc och sin fru inte kan checka in väskorna så kan de inte ta sig in på airside. Annars hade jag rekommenderat Plaza Premium Lounge där finns det vilrum.
Novotel CityGate är näst bästa men beroende på datum går priset över 1.000 SEK per natt för ett dubbelrum.
 

erc

Medlem
Lite oklart exakt vilka datum du menar, för jag gissar att du inte egentligen frågar om hotellvistelse för nästan ett år framåt i tiden, så kan det vara 12-13 februari istället för januari?
Regal Airport Hotel är över budget (ca 1600 SEK för den natten), men har den klara fördelen att den ligger i direkt anslutning till flygplatsen, så ingen shuttle behövs och ni kan maximera sovtiden (inte baserat på egen erfarenhet, utan bara vad jag läst dock).
Visst är det 12-13 februari som avses. Sorry. Vi bodde på Novotel Citygate på utresan och trivdes utmärkt. Det hade vi dock bokat under kampanj i höstas för tusenlappen. Nu kostar det ca SEK1800. Ingen kritiskt skillnad så klart... Regal Airport ska kollas upp!
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Det hotellet ligger närmast med tanke på att @erc och sin fru inte kan checka in väskorna så kan de inte ta sig in på airside. Annars hade jag rekommenderat Plaza Premium Lounge där finns det vilrum..

Hur dyrt är det med vilrummen på Plaza Premium?
Under förutsättning att de kan få tag på mobila boardingkort och att det går att komma airside med dessa redan på kvällen den 12:e så skulle ju ytterligare ett alternativ vara:

* Anländ HKG och hämta väskor.
* Lås in väskorna i ett förvaringsskåp (12 HKD per timme, upp till 140 HKD för ett dygn)
* Gå airside och sov på Plaza Premium ett tag.
* Gå landside igen när SAS incheckning har öppnat. (om biljett + status tillåter att en person har med sig flera väskor så kan det ju eventuellt räcka att en av er går tillbaka landside).
* Hämta väskorna i förvaringen och checka in dem.
* Passera säkerhetskontrollen en gång till.
 

Dr. Miles

Expert
Hur dyrt är det med vilrummen på Plaza Premium?
Under förutsättning att de kan få tag på mobila boardingkort och att det går att komma airside med dessa redan på kvällen den 12:e så skulle ju ytterligare ett alternativ vara:

* Anländ HKG och hämta väskor.
* Lås in väskorna i ett förvaringsskåp (12 HKD per timme, upp till 140 HKD för ett dygn)
* Gå airside och sov på Plaza Premium ett tag.
* Gå landside igen när SAS incheckning har öppnat. (om biljett + status tillåter att en person har med sig flera väskor så kan det ju eventuellt räcka att en av er går tillbaka landside).
* Hämta väskorna i förvaringen och checka in dem.
* Passera säkerhetskontrollen en gång till.
Bra idé men det fallerar för att Left luggage som finns under T2 stängs under natten ibland för tidigt.

Enligt Hong Kong flygplatsens webbsida, är Left luggage öppen mellan kl. 05:30 - 01:30 alla dagar i veckan men jag har sett många gånger att de var stängda redan vid kl. 22-23. Jag vet inte om det var tillfällighet.

https://www.hongkongairport.com/eng/passenger/arrival/t1/baggage/left-baggage.html
HKIA skrev:
Baggage storage

A secure short-term baggage storage facility is located on Level 3 of Terminal 2. It opens from 05:30 in the morning to 01:30 at night, Monday to Sunday.

Vilrum på Premium Plaza Lounge kostar 600 HKD för 3 timmar per person. 100 HKD per timme för utöver 3 timmar som ingår.
Det finns också Premium Plaza Lounge (Arrival lounge) som ligger på landside under T2.
Enligt deras webbsida ska denna lounge vara öppen dygnet runt.
https://www.plaza-network.com/location_detail?airport=Hong Kong International Airport&city=Hong Kong
 
Toppen