Senaste nytt

Bröllopsresa norra Italien?

Sofia

Medlem
Nu behöver jag forumets eminenta hjälp igen.

Vi har lämnat tanken på Medelhavet och kikar norrut istället. Närmare bestämt mot norra Italien. Tanken är att bo bra, dock ej överdriven lyx om det inte går att få hyfsat billigt (tänk max 1500-2000/natt), hyra bil och se oss omkring lite. Gärna platser med fantastiska vyer, floddalar, vingårdar, små trevliga städer osv. Kanske bo på något udda ställe (borg, slott etc).

Vet att @Palazzi brukar hålla till i krokarna.

Vilken flygplats är lämpligast? (Vi reser från Stockholm).

Tips, länkar och annat mottages tacksamt.

Vi reser i början på juli 2016 :)
 

OliT

Medlem
Vi var en sväng i Piemonte i höstas, tog bil från Milano. Väldigt trevliga områden, även om transportsträckan första timmen från Milano är lite tråkigare. Det går att flyga till Turin också, men då är det nog Lufthansa som gäller.

Kan rekommendera ett besök på La Vite Turchese i Barolo. Själva byn är kanske lite turistig (om än fin!) men det stället som ligger lite på en bakgata var supertrevligt. Schyssta charkuterier och bra många viner på glas (tror det var över 100 sorter, ganska stor tonvikt på just Piemonte).
 

nota bene

Medlem
Inflikning Turin är KL eller LH från ARN.


Har inte semestrat så mycket i regionen, men finns gott om mindre byar och städer inom någon/några timmars bilfärd från Milano, Turin eller liknande i nordöstra Italien.
 
Last edited:

Per N

Medlem
Vi flög till Venedig med SAS, hyrde bil där och åkte sedan till Asalo och Bassano del Grappa. Båda platserna var mycket trevliga. Fast det finns väl hur många trevliga byar som helst i norra Italien.
 

RickardG

Medlem
Några städer/byar/platser jag själv gillar:
Susa
Ivrea
Aosta
Mantova
Lago d'Iseo
Lago di Garda, besök Sirmione, Malcesine, åk upp med linbanan på Monte Baldo, och åk båt över sjön till Limone.
Bila upp genom dalgången till Bolzano, stanna i Tramin och besök Elena Walch vingård.
Åk upp i dalen Val di Fassa, besök Moena och Canazei, ta en dagstur (linbana) upp på glaciären Marmolada eller en lättare promenad i en gräsbeklädd dal fram till något litet vattenfall.
Romantik på hög nivå blir det med vandring i Cinque Terre. Ta tåget från La Spezia till Riomaggiore. Vandra till Corniglia och övernatta i ett rum mitt i byn uppe på berget.

SAS flyger direkt till Bologna på sommaren så det är smidigt och en bra utgångspunkt.
 

AndersSt

Medlem
Ni kan ju faktiskt få både "typ norra" Italien och Medelhavet om ni åker till Ligurien.
Min rekommendation är Pietra Ligure, kanske med någon avstickare ner till Alassio, Imperia eller San Remo. Vill man ha lite mer flärd så finns ju alltid Portofino åt andra hållet.
 

Palazzi

Medlem
För ovanlighetens skull, gällande italienrelaterade frågor, har jag inget att bidra med till diskussionen.

Den typ av resmål jag misstänker skulle lämpa sig för en bröllopsresa har jag inte sökt i norra Italien. Jag gissar dock att det finns mycket att välja på, o det bekräftas väl av tipsen ovan :)

Jag planerar själv för en romantisk weekend i området (har jag iofs gjort länge, o blir alltid någon annanstans). Inspireras o tackar för tipsen! :)

Trevlig bröllopsresa @Sofia !
 

Najk

Medlem
Frågan är väl hur fancy man vill vara iom en bröllopsresa men jag har kört två resor med samma upplägg som har passat oss (2vuxna och 2 barn).

Flyg till Pisa, hyrbil därifrån och sedan varit 3-4 dagar i Toscana med besök på vingårdar och sedan 3 dagar vid kusten.
Vi har bott hos Chef Claudio, litet mysigt ställe som ligger bra till om man vill besöka vingårdar i Chianti regionen. Stället är litet och familjärt, ca 5 rum men på kvällen dukas det upp bord runt poolen och det blir då en fantastisk restaurang. Man kan även boka en matlagningskurs hos Claudio, då lagar man ett par rätter som man sedan kan äta på kvällen. Ett av mina bästa minnen från Italien. Väldigt prisvärt!!
Best restaurant in Italy - Omdömen - Torre Guelfa Chef Claudio - TripAdvisor

Sedan har vi bott på Green Park Resort i Tirrenia, ca 15min från flygplatsen i Pisa. Ett hotell med fräscha rum, fint poolområde, ca 300m till havet. Finns många fina restauranger nere vid havet och på hotellområdet finns även en Guide Michelin restaurang.
hotel pisa hotel tirrenia pisa | GREEN PARK RESORT | GREEN PARK RESORT


Trevlig resa! @Sofia
 
Toppen