Senaste nytt

Diverse inntjening på Star Alliance-partners + codeshare

A

Aurora

Guest
Jeg forsøker å finne ut av hvor mange poeng jeg har "rett på".

Første leg: OSL-MUC med Lufthansa. 819 miles. Billetten var booket i T-klasse, ergo economy low. Så det blir 819*0,25=204 eller 205 poeng (avhengig om de runder opp eller ned)? Eller er OSL-MUC en "cross border" route, med bare 125 poeng? EuroBonus partners - Lufthansa - SAS

Neste leg: MUC-ZAG med Lufthansa CityLine/Regional. 279 miles. Er dette en cross border route, får jeg minimums-verdien på 125 poeng da? Eller er det 279*0,25=69/70 poeng?

Neste leg: ZAG-VIE med Croatian Airlines. Men jeg gikk på en mega-bommert på denne flygningen, for når jeg kjøpte billetten så jeg at det stod OS + DHC8D. Ergo trodde jeg det var Austrian som opererte flyvningen med Dash 8-Q400 (de har jo mange av de). Men det var en codeshare med Croatian. Flighten er derfor "SOLD AS OS7054". Og jeg ser det står hos Austrians eurobonusside: EuroBonus partners - Austrian Airlines - SAS
"You are not allowed to earn or spend points on the following flightranges, OS2000 - OS2999, OS7000 - OS9999."
Am I screwed? Eller kan jeg få poeng fra Croatian?
EuroBonus partners - Croatia Airlines - SAS
ZAG-VIE : 165miles*0,25=41. Ikke akkurat mye jeg går glipp av, men :p Hehe.

Siste leg VIE-ARN : 800 miles. 800*0,25= 200 poeng. Denne bør være grei, eller hur?
 

agehall

Medlem
"You are not allowed to earn or spend points on the following flightranges, OS2000 - OS2999, OS7000 - OS9999."
Am I screwed? Eller kan jeg få poeng fra Croatian?

*A går alltid på operating carrier så det kan nog gå att få ut poäng, förutsatt att din biljett översätts till en bokningsklass hos Croatian som ger poäng till EB och det är det som ingen kan säga med säkerhet.
 

palmen

Moderator
OSL-MUC är definitivt cross border route och ger 125 poäng. Alla flighter där du landar i ett annat land än du startar i är cross border.
Det är ett "fixed value" för hur många poäng du får oavsett hur långt du flyger (mig veterligen)
 
A

Aurora

Guest
*A går alltid på operating carrier så det kan nog gå att få ut poäng, förutsatt att din biljett översätts till en bokningsklass hos Croatian som ger poäng till EB och det är det som ingen kan säga med säkerhet.

Definitivt, jag ser faktisk jag hadde S-class, som hos Croatian airlines er vanlig economy med 100% opptjening.

Hos Austrian er S-class dessverre low eco, og bare 25% inntjening.

OSL-MUC är definitivt cross border route och ger 125 poäng. Alla flighter där du landar i ett annat land än du startar i är cross border.
Det är ett "fixed value" för hur många poäng du får oavsett hur långt du flyger (mig veterligen)

Tror du har rett. Så da blir det 125 poeng. Jeg ser at inntjeningen er blitt meget mye dårligere enn i fjor, da fløy jeg ARN-FRA og fikk 200 poeng for en L-class ticket (samme som T-class). Lufthansa kjiper ut, hehe. Men men, så behagelige som de er å fly med så får det bare være :p
 
A

Aurora

Guest
Da kom fasiten allerede nå, dette var jo rekordkjapt!! :D

Oslo - Munich
T Economy Discounted
Basic Points 125

Munich - Zagreb
T Economy Discounted
Basic Points 125

Zagreb - Vienna
T Economy Discounted
Basic Points 150

Vienna - Stockholm
Economy Discounted
Basic Points 200

Man tjener altså mer poeng på en 165miles kort flytur på 40 minutter hos Croatian, enn en lang flytur ofte på over 2 timer med Lufthansa. Ikke verst :p
 

AABack2ARN

Medlem
:) Skönt att det löset sig utan retroregistrering.

Man kan också konstatera ÅTERIGEN att man inte helt kan lita på informationen på SAS hemsidor eftersom - om den vore korrekt - så skulle du inte tjäna några poäng på en flight med nummer OS7054... :(
 
A

Aurora

Guest
Man kan också konstatera ÅTERIGEN att man inte helt kan lita på informationen på SAS hemsidor eftersom - om den vore korrekt - så skulle du inte tjäna några poäng på en flight med nummer OS7054... :(

Jeg har tenkt litt på det - mye mulig det refererer til andre codeshares austrian har - hvor det ikke er en *A-partner som opererer? Burde egentlig spesifiseres, i så fall.
 

olo

Medlem
Oftast går det att dubblera total intjäning hos Lufthansa genom att åt ena hållet gå upp en bokningsklass eller två, utan att priset springer iväg.
Man kan också konstatera ÅTERIGEN att man inte helt kan lita på informationen på SAS hemsidor eftersom - om den vore korrekt - så skulle du inte tjäna några poäng på en flight med nummer OS7054
Fast det var nog sant. OS7054 gå nog inga poäng. Däremot gjorde Croatians flight det.
 

AABack2ARN

Medlem
Fast det var nog sant. OS7054 gå nog inga poäng. Däremot gjorde Croatians flight det.

Om poängen inte hade postats med automatik och du behövt göra en manuell retroregistrering kan du ge dig tusan på att supporten hade återkommit med svaret att OS7054 inte ger några poäng... Jag menar att den information som står på hemsidan skall gå att lita på.
 
Toppen