Senaste nytt

Etihad Guest, intjäningsfrågor

Dr. Miles

Expert
Jag har inte samlat några poäng till Etihad Airway Etihad Guest men jag planerar en resa till Kina med Etihad Airways deal.
http://www.businessclass.se/forum/t...etihad-airways-12-200-sek-inkl-skatter.16617/

Sedan januari 2015 finns det Etihad Airways (EY) flightnummer på vissa SAS flygningar inom Europa.
SAS och Etihad Airways inleder samarbete - BusinessClass.se

Min tilltänkta routing är Stockholm-(SK dock med EY flightnummer)-London-(EY)-Abu Dhabi-(EY)-Beijing.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Screenshot20150606_01.png

Min fråga är, räknas EY flightnummer operated by SAS som status qualified segment/miles hos Etihad Guest eller inte.
Har någon erfarenhet av detta?
 

Flying P

Medlem
Jag frågade SAS tvärtom dvs om man fick EB på codeshare med Sk-nummer flugna av EY, men det fick man inte så antar att det är ömsesidigt.
Skulle bli förvånad om Etihad gav statusgundande segment på detta, gulfbolagen brukar i min erfarenhet inte vara mästare på kundnöjdhet och flygprogram generellt gör ju mer och mer för att "lura" oss resenärer på statusgrundande aktiviteter.
 

Molle

Medlem
En kollega har fått en biljett bokad med Etihad i C (vet ej bokningsklass, sorry) till Abu Dabi från London. Vart ska han kreditera poängen? Han har inte medlemsskap i något bonusprogram. Han ska iom. det här projektet åka ett par gånger till Abu Dhabi i C. Men annars flyger han inte så mycket och oftast inom Europa. Är det kanske smartast att försöka få ihop till en bonusresa hos Etihad? Vilka andra program går att kreditera till? Air Berlin och Alitalia? Kunden köper biljetten till honom så det går inte att boka genom ett annat bolag.
 

Dr. Miles

Expert
En kollega har fått en biljett bokad med Etihad i C (vet ej bokningsklass, sorry) till Abu Dabi från London. Vart ska han kreditera poängen? Han har inte medlemsskap i något bonusprogram. Han ska iom. det här projektet åka ett par gånger till Abu Dhabi i C. Men annars flyger han inte så mycket och oftast inom Europa. Är det kanske smartast att försöka få ihop till en bonusresa hos Etihad? Vilka andra program går att kreditera till? Air Berlin och Alitalia? Kunden köper biljetten till honom så det går inte att boka genom ett annat bolag.
American Airlines AAdvantage, kanske?
 

karho

Medlem
En kollega har fått en biljett bokad med Etihad i C (vet ej bokningsklass, sorry) till Abu Dabi från London. Vart ska han kreditera poängen?

Först ett grattis till kollegan, han kommer få uppleva en riktigt bra produkt.

Where to credit tycker jag ger en enkel överblick över vart man kan kreditera en viss klass för ett visst bolag. Så om du kollar upp bokningsklass med kollegan kan man lätt kolla vart det ger mest poäng, här tar vi klass W som exempel: Where to Credit Etihad Airways Flights in W Booking Class | How Many Airline Miles | Every Frequent Flyer Program (lägger in en brasklapp att jag inte vet hur ofta denna sida uppdateras)
 

NotRyan

Medlem
En kollega har fått en biljett bokad med Etihad i C (vet ej bokningsklass, sorry) till Abu Dabi från London. Vart ska han kreditera poängen? Han har inte medlemsskap i något bonusprogram. Han ska iom. det här projektet åka ett par gånger till Abu Dhabi i C. Men annars flyger han inte så mycket och oftast inom Europa. Är det kanske smartast att försöka få ihop till en bonusresa hos Etihad? Vilka andra program går att kreditera till? Air Berlin och Alitalia? Kunden köper biljetten till honom så det går inte att boka genom ett annat bolag.

Om han oftast flyger inom Europa och är Sverige-baserad tycker jag det låter bäst att skicka Etihad-poängen till SAS Eurobonus...
 

Dr. Miles

Expert
Om han oftast flyger inom Europa och är Sverige-baserad tycker jag det låter bäst att skicka Etihad-poängen till SAS Eurobonus...
Intjäning av Etihad Airways flygningar gäller dock endast för enstaka linjer.
SAS skrev:
EARN POINTS

You earn Extra points on selected flights operated by Etihad Airways between Abu Dhabi and Athens, Brussels, Düsseldorf, Frankfurt, Géneva, London, Milan, Rome, Zürich. No points are earned on charter, cargo flights.
EuroBonus partners - Etihad Airways - SAS
 

Molle

Medlem
Förlåt för att jag var otydlig där. Han är en britt baserad i London utan planer på att bosätta sig i Skandinavien.

Och tack för hjälpen alla!
 

rvarttinen

Medlem
Förra året, vid ung. den här tiden, flög vi ARN - CDG - AUH - MLE i C. Från CDG var Eithad Operator, men samtliga segment hade AF-flight nummer och vi fick poäng/miles, samt bonusgrundande segment, för hela resan på våra FB-konton. Kriteriet var att de hade AF-nummer ... På det hela blev det riktig mycket på kontot efter denna resa.!..
 
Toppen