Senaste nytt

Snöstorm och Amex

Sitter strandad i snöstormen i New York under en pågående 2-4-1. Inledde med ARN-EWR och sen open jaw till Miami, där hemflyget sen går MIA-EWR-ARN. Men till Miami kom jag aldrig.

Amex ger ju ersättning för diverse kostnader jag har som strandad i New York (mat, boende osv). Men vad händer med mina hotell och hyrbil som nu brinner inne i Miami? Får jag ersättning för förbetalda hotell i Miami som jag nu missar?

Kundservicen på Amex hade inget vettigt svar och hänvisade till försäkringsvillkoren, som inte nämner detta...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Amex ger ju ersättning för diverse kostnader jag har som strandad i New York (mat, boende osv). Men vad händer med mina hotell och hyrbil som nu brinner inne i Miami? Får jag ersättning för förbetalda hotell i Miami som jag nu missar?
Det är inget som täcks av AmEx Elites försäkring iaf. Här kommer hemförsäkringen/reseförsäkringen in då den brukar vara den som täcker sådana kostnader.
 

Knyhlen

Medlem
Hade ett liknande scenario för ett år sedan. Amex tog det mesta utom just hotellnatten som jag inte kunde nyttja. Kommer inte exakt ihåg argumentet varför det inte ingick.
 

olo

Medlem
Om hotellet är bokat dirket hos dem, kan det finnas goda poänger att höra av sig och förklara läget, trots pre-paid - det har gett poängar tillbaka förr.

Oavsett är det klokt att höra av sig, om det rör sig om flera nätter så inte hela bokningen cancelleras vid no-show första natten.
 
Vet att det egentligen inte går att boka om en pågående 2-4-1 (väl?), men vad tror ni man kan göra som strandad i en snöstorm?

Sitter nu på en avstängd LaGuardia på väg till Miami. Jag har biljett MIA-EWR-ARN på tisdag, men verkar inte komma ner till Miami förrän sent måndag kväll nu. Känns rätt värdelöst att flyga ner till Miami bara för att sova och sen hoppa på flyget tillbaka till New York.

Frågan är helt enkelt: Hur bär man sig åt för att strunta i tisdagens första leg (MIA-EWR), och bara "hoppa på" SK hem till ARN?

Tilläggas ska att SK-supporten inte vill ge ett besked och hänvisar till Tallin, som är stängt idag...
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Vet att det egentligen inte går att boka om en pågående 2-4-1 (väl?), men vad tror ni man kan göra som strandad i en snöstorm?

Sitter nu i på en avstängd LaGuardia på väg till Miami. Jag har biljett MIA-EWR-ARN på tisdag, men verkar inte komma ner till Miami förrän sent måndag kväll nu. Känns rätt värdelöst att flyga ner till Miami bara för att sova och sen hoppa på flyget tillbaka till New York.

Frågan är helt enkelt: Hur bär man sig åt för att strunta i tisdagens första leg (MIA-EWR), och bara "hoppa på" SK hem till ARN?

Tilläggas ska att SK-supporten inte vill ge ett besked och hänvisar till Tallin, som är stängt idag...
Om du är EBG eller högre maila/ring Guld/Diamond-supporten.
 
Om du är EBG eller högre maila/ring Guld/Diamond-supporten.

Är EBD. Supporten kan inte ge besked, de hänvisar till Tallin (som är stängt idag).

Är det inte märkligt att SK inte kan checka in mig på deras egna flight? Supporten säger att jag kan klassas som no-show om jag skippar min UA-flight (leg 1) och min plats på SK-flighten (leg 2) inte kan garanteras. Men de vet inte säkert och kan inte svara varken ja eller nej...
 

Dr. Miles

Expert
Är EBD. Supporten kan inte ge besked, de hänvisar till Tallin (som är stängt idag).

Är det inte märkligt att SK inte kan checka in mig på deras egna flight? Supporten säger att jag kan klassas som no-show om jag skippar min UA-flight (leg 1) och min plats på SK-flighten (leg 2) inte kan garanteras. Men de vet inte säkert och kan inte svara varken ja eller nej...
Rent regelmässigt har de rätt.
Resten av bokningarna annulleras om du skippar en segment.
Sedan bör det vara SAS skyldighet att ordna ombokningar när saker och ting strular för bonusresor med SAS EuroBonus poäng.

Jag förstår inte varför SAS säger att man ska kontakta Tallinn (med två n) vid irregular operations.
De behöver inte ens titta på award tillgänglighet vid sådan situation.
 

agehall

Medlem
Jag förstår inte varför SAS säger att man ska kontakta Tallinn (med två n) vid irregular operations.
De behöver inte ens titta på award tillgänglighet vid sådan situation.
Enkelt - för att man mailat supporten som tittar på bokningen och ser att det är en 2-4-1-bokning och slutar läsa.

Det är viktigt att inse att det här inte har något med awards att görs utan Der handlar om irrops och ska behandlas på samma sätt oavsett om det är award eller revenue i grunden.

Om du vill lösa det utan att åka till flygplatsen så bör du ringa SAS. Prata inte om award utan diskutera bara ombokning pga ovädret.
 
Toppen