Senaste nytt

Hur många SAS Business class stolar finns tillgängliga på long haul?

AABack2ARN

Medlem
Mycket läsvärt! Undrar som sagt om något ändrats sedan detta skrev, dvs om SAS tog åt sig något av slutsatserna?

Om de fortfarande använder sig av metoden att enbart ersätta med Traffic Variable Cost så får ju flygbolagen inom SAS Group idag ersättning för en kopp kaffe och en dagstidning för en bonusresa i SAS Go till Sydeuropa. Samt, givetvis, de intäkter eventuella ombordköp inbringar. Eller tror ni bränsletilläggen inkluderas här?
Detta medan de betalar ett högre pris för bonuspoängen för en revenuepassagerare som flyger till Sydeuropa jämfört med inrikes. Jag antar att clearingen mellan flygbolag inom allianserna ersätts något mer frikostigt än så..?

Också intressant att notera att de fyra flygbolagen (DK, NO, SE och International) alla ser olika problem och lösningar även i denna fråga... ;) Och att flygbolagen inte ser vitsen med EuroBonus utan enbart är ute efter att maximera vinsten här och nu kan ju alla vi som undrar varför man inte får mer uppmärksamhet ombord som EBG jämfört med EBB intyga...
 
Hatten av för författarna! Någon som vet om någon av dem inom flygbranschen idag, kanske kan bli "keynote speaker" på ett kommande bc.se-event?

Intressant uppsats!
Jag förstår att det är ett problem om 30% av bonusresorna togs ut på fullbokade flyg. För egen del kan jag nästan inte komma ihåg att jag åkt på fullbokat flyg med bonusbiljett.
En snabb koll på LinkedIn visar att författarna verkar jobba med inom Telekom i dag.
 

Dr. Miles

Expert
Det kommer att bli ännu svårare att hitta SAS Business class award på long haul linjer när de har börjat installera nya Business class stolar.
Antalet av stolar minskar från 34 till 32 på Airbus A330 och 46 till 40 på Airbus A340.

Jacob skrev:
En större och mer avancerad stol innebär dock att det får plats färre stolar ombord. På Airbus A330 kommer det finnas 32 stolar (mot dagens 34) och på Airbus A340 40 stolar (mot dagens 46). Den populära självserveringsbuffén bakom den främre businesskabinen kommer fortsatt finnas kvar.

Fully flat i business class och HD-skärmar för alla. Första bilderna på SAS nya långdistansstolar - BusinessClass.se
 

NotRyan

Medlem
Det kommer att bli ännu svårare att hitta SAS Business class award på long haul linjer när de har börjat installera nya Business class stolar.
Antalet av stolar minskar från 34 till 32 på Airbus A330 och 46 till 40 på Airbus A340.



Fully flat i business class och HD-skärmar för alla. Första bilderna på SAS nya långdistansstolar - BusinessClass.se

För min del tycker jag att Any seat awarden är betydligt mer intressant än den "vanliga" då den inte kostar så mycket mer än den vanliga (ja för EBD då) när den nya poängintjäningen (nya fräscha baspoäng) är inräknad. :)
 

Dr. Miles

Expert
Uppdaterad: 2016-01-23

Nu har jag gjort ny beräkning. Det finns fortfarande A340 som har gamla inredning men jag räknade som nya kabin på alla A340 plan för att förenkla kalkylen.

Jag räknade som följande:
  • Vintertidtabell--- 5 månader (nov-mar), ca 151 dagar
  • Sommartidtabell--- 7 månader (apr-okt), ca 214 dagar
  • Antalet av nya Business class stolar på Airbus A330: 28
  • Antalet av nya Business class stolar på Airbus A340: 40
  • Antalet av Business class stolar på Boeing 737 (Privatair): 20 (Boston) / 28 (Newark)
Alla siffror är per riktning

Vintertidtabell:

Screenshot 20160123_01 SAS vinter.png


2.760 stolar i veckan / 7 dagar x 151 dagar = ca 59.537 stolar under vintertidtabell

Sommartidtabell:

Screenshot 20160123_02 SAS sommar.png


2.900 stolar i veckan / 7 dagar x 214 dagar = ca 88.657 stolar under vintertidtabell

59.537 + 88.657 = ca 148.194 Business class stolar per år är fysiskt tillgängliga till salu / för bonusresor på long haul, i varje riktning.


SAS Load factor i 2015 var 78,2% enligt SAS Group Investor Relations
Jag vet dock inte om load factor i Business class är det samma eller ej men vi använder de här siffrorna i beräkning.

148.194 stolar - 78.2% = ca 32.306 Business class stolar på long haul kan vara lediga per år i teorin.

Men alla dessa siffror är bara i teori och under högsäsong kan lediga platser vara mycket färre.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Enligt senaste årsrapport (2016/2017, som släpptes i 2018-JAN-30), load factor var 75,3%.
I så fall antalet av stolar som de kunde släppa som awardplatser har i teorin minskat med ca 4% jämfört med 2013.

SAS Annual Report 2016/2017

och andra sidan har fler long haul linjer än 2013 så teoretiskt total antal awardplatser kan ha ökat.
 
Toppen