Senaste nytt

Swiss byter system till Amadeus!

Stenis32

Medlem
Hittade en liten brasklapp om att Swiss kommer att byta sitt system (till Amadeus) under kommande veckor! Hopp om att man kan se Swiss-bokningar och annat i SAS-appen med andra ord!

NOTE! During the period January 24 - February 10, 2016, SWISS will migrate to a new system and no automatic transfer of points will be performed.Your points will be delayed and registered to your account after February 10. You can still do your retroactive registrations but please note that they will be on hold and sent to respective airline after February 15.

Källa: EuroBonus partners - SWISS - SAS
 

olo

Medlem
Så SWISS byter till Amadeus, vilket Lufthansa inte kör.
Hur löst sitter Lufthansagruppen ihop, bortsett från rent ägarskap?
Vad är skälen att köra olika system inom samma koncern?
 

Jonas C

Medlem
Så SWISS byter till Amadeus, vilket Lufthansa inte kör.
Hur löst sitter Lufthansagruppen ihop, bortsett från rent ägarskap?
Vad är skälen att köra olika system inom samma koncern?
Lufthansa har kört Amadeus i åratal. SWISS hade ett annat system tidigare och skälet till varför de inte bytte till Amadeus redan i samband med att Lufthansa förvärvade dem var då de skrev på ett 10 årigt avtal med en annan IT-leverantör 2006, dvs precis innan de blev uppköpta av Lufthansa.
 

olo

Medlem
Jaha. Då är ordningen i mitt huvud åtetställd.

Jag levde i en värld där Lufthansa körde Amadeus, men har fått intrycket via BC.se den senaste tiden de inte gjort det och att det ställt till det i överföringar/biljettering SAS/Lufthansa.
Sen dubbelkollade jag på Amadeus lista över vilka som använder Amadeus och där fanns inte Lufthansa med...

Enligt samma lista kör inte varken Austrian eller Brussels Amadeus. Hur är det med den saken?
 

AABack2ARN

Medlem
Det nämndes för ett par dagar sedan att det skulle ske nästa helg redan.

SAS Sales Info uppger helgen 30-31. Men detta rör nog bara de delar av systemet som direkt har en påverkan på SAS. Antar att hela perioden är betydligt längre och att Swiss gärna tar i lite extra för att slippa en del frågor om det drar ut på tiden.
 
Toppen