Senaste nytt

Slutet närmar sig för 747

Crater2

Medlem
Enligt artikeln så kommer A380 också försvinna på sikt.
Borde vara lönsammare att flyga mer sällan och fler passagerare än tvärtom, men tydligen inte, det förvånar mig.
Lågprisbolagen måste vara boven i dramat.

Lite trist, 747 är ett klassiskt flygplan men som snart står i historiböckerna, revolutionerat har det gjort iaf.
 

agehall

Medlem
Borde vara lönsammare att flyga mer sällan och fler passagerare än tvärtom, men tydligen inte, det förvånar mig.

Problemet är att de där usla passagerarna vill ha alternativ. Det är säkert mer ekonomiskt att köra en A380 är två A340, men med den senare varianten kan man ha två olika avgångar vilket attraherar oss passagerare...
 

jsn

Medlem
Man kan alltid debattera vad "slutet närmar sig" betyder, men journalister (och maknadsförare :) ) gillar ju att använda starka ord...

Nyproduktionen kan nog närma sig slutet, det är väl inte helt otroligt med hur dagens trender ser ut.

Däremot så skall ju alla de redan tillverkade flygplanen fortsätta flyga ett bra tag till. Visst de äldre fasas ut men det finns fortfarande ett stort antal relativt nybyggda 747or därute.
 
Pratade med kaptenen ombord BA B747-400 när jag flög LHR-JKF i oktober 2015. Han sa att deras maskiner är på väg ur service men att den vi var ombord på denna kväll skulle flyga ca: 10 år till. Kollade reg nummer på den och den flög första gången Feb 1990 så nog är de på väg bort men ett tag ändå ;)
 

JohnnyWilde

Medlem
Världen befolkas till större delen av lindrigt intelligenta innevånare så det givetvis så att det bästa inte är gott nog.
747-8i är det bästa flygfarkost jag upplevt varje dag i veckan och två gånger på söndagen!
 

HCas

Medlem
Jag tvivlar på detta. Tror snarare att vi i framtiden med minskande tillgång på flygbränsle kommer att få se färre avgångar med större flygplan och då kommer både A380 och B747 att behövas. Däremot kan vi nog få se slutet för diverse regionaljettar.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tvivlar på detta. Tror snarare att vi i framtiden med minskande tillgång på flygbränsle kommer att få se färre avgångar med större flygplan och då kommer både A380 och B747 att behövas. Däremot kan vi nog få se slutet för diverse regionaljettar.
Så länge politiker inte enas om att bygga ut effektiv marktransport, kommer regional jet behövas även i framtiden.
Man flyger inte mellan Stockholm-Tallinn med Airbus A380, i så fall en gång i veckan istället för en avgång per dag.
 

HCas

Medlem
Man flyger inte mellan Stockholm-Tallinn med Airbus A380, i så fall en gång i veckan istället för en avgång per dag.

Japp, det är där jag tror vi kommer hamna på längre sikt, om det nu ens kommer fortsätta gå flyg på den sträckan. Såvida det inte sker några revolutionerande innovationer på flygbränsleområdet förstås.
 

agehall

Medlem
Japp, det är där jag tror vi kommer hamna på längre sikt, om det nu ens kommer fortsätta gå flyg på den sträckan. Såvida det inte sker några revolutionerande innovationer på flygbränsleområdet förstås.

Klart det kan hända, men vid det laget har nog resten av världen gått över till teleportering eller liknande metoder för snabb förflyttning.
 
Toppen