Senaste nytt

Har jag räknat rätt ? Poängintjäning Eurobonus

JimmyH

Medlem
Nybliven EBG och har funderat på hur jag ska maximera det här med poäng intjäningen utan att reta upp kortutgivarna :rolleyes:

1.Diners (0 kr år 1) ger 4000 extra poäng i bonus om man använder kortet en gång innom 30 dagar , låt säja att jag handlar för 500, totalt blir det då 4100 poäng för 500kr.

2.Sas MC (197.5 kr åt 1) ger även det 4000 extra poäng i bonus men kräver 3 köp innom 30 dagar men för enkelhetens skull säj att jag handlar för 500 , totalt blir det 4050 poäng för 700kr.

3.Amex Elite (4000 kr i årsavgift) ger 20000 baspoäng + 18000 extra poäng (vid värvning) kräver ett minimum av 20000kr i inköp första 30 dagarna , totalt blir det 42000 poäng för 24000kr.

Total poäng intjäning enligt ovan blir då 50150 vilket ger ca 2 poäng per kr.
Nackdelen är att man knappas kan göra om det dom närmsta åren men o andra sidan så har jag klarat mig bra utan korten ovan :cool:

Helt omöjligt borde det inte vara att nå en Amex spend på 150000 för att nå den åtrvärda 2-4-1 vouchern, då blir det i stället 76150 poäng och med fullt utnyttjad voucher 0.9 poäng per kr.

Har jag räknat rätt ?
Förutom risken att inte få behålla korten Diners och SAS MC , gör jag något fel ?
 

jumbooze

Medlem
2) SAS MC ger bara utbetalning i fasta belopp har för mig att det är varje 500 p så du får 4000 så du kan antingen handla för 5000 eller 3 köp på 5 kr.
 

taxvalp

Medlem
3) Baspoängen för Amex Elite är enbart statusgrundande och går ej använda till annat. Så med värvningsbonus kan du låtsas att du får 18000 "vanliga" baspoäng att använda samt 2000 extra statusgrundande poäng som ej går att lösa in. Hängde du med?
 
Har bokat en resa i Plus Saver, CPH-IAD-AUS AUS-ORD-EWR-CPH i april. Lustigt nog så är benen mellan AUS-ORD-EWR med American Airlines. Är bokad genom SAS hemsida men eftersom AA tydligen inte är med i *A så visas inte poängen. Får jag öht poäng på den delen av resan?

upload_2016-12-16_18-41-10.png
 
Har bokat en resa i Plus Saver, CPH-IAD-AUS AUS-ORD-EWR-CPH i april. Lustigt nog så är benen mellan AUS-ORD-EWR med American Airlines. Är bokad genom SAS hemsida men eftersom AA tydligen inte är med i *A så visas inte poängen. Får jag öht poäng på den delen av resan?

Visa bifogad bild 59205
Kort svar: Nej.
Gjorde samma sväng i våras och tycker fortfarande att det är lite konstigt att SAS hemsida routade mig på non-*A.
 

mha321

Medlem
Har bokat en resa i Plus Saver, CPH-IAD-AUS AUS-ORD-EWR-CPH i april. Lustigt nog så är benen mellan AUS-ORD-EWR med American Airlines. Är bokad genom SAS hemsida men eftersom American Airlines tydligen inte är med i *A så visas inte poängen. Får jag öht poäng på den delen av resan?
Nej. Inga poäng, och inga statusförmåner (lounge, fasttrack etc). Det är ett j-a otyg att SAS säljer sådana biljetter på sträckor där United faktiskt finns.

Däremot kan du efterregistrera de sträckorna till ett program i OneWorld, och få poängen den vägen.
 

palmen

Moderator
Har bokat en resa i Plus Saver, CPH-IAD-AUS AUS-ORD-EWR-CPH i april. Lustigt nog så är benen mellan AUS-ORD-EWR med American Airlines. Är bokad genom SAS hemsida men eftersom AA tydligen inte är med i *A så visas inte poängen. Får jag öht poäng på den delen av resan?

Visa bifogad bild 59205
Ett tips är att leta bokning där du får United så du får dina star alliance förmåner från USA.
American Airlines ger inte poäng till SAS men du kan kreditera dessa till valfritt program inom one world.
 

Dr. Miles

Expert
Har ett matchat TopBonus Saphire från AirBerlin. Någon nytta med det?
För din resa ingår det säkert 2 fria incheckade väskor men annars får man två fria incheckade väskor som oneworld Sapphire på American Airlines flight.

American Airlines skrev:
What will it cost?
Complimentary bags

1st and 2nd checked bags are complimentary for:
■ AAdvantage® Platinum
■ oneworld® Sapphire members
■ Alaska Airlines MVP Gold
■ Confirmed Business Class customers*
Checked baggage policy − Baggage − American Airlines
 
Toppen