Senaste nytt

Vad gör man på en helg i Mexico City?

Jonas C

Medlem
Som titeln antyder, vad kan man göra i Mexico City under en helg i Februari?

Hur ser det ut med säkerheten i staden, samt finns det några bra tips på hotell och ställen att äta.
 

lunne

Medlem
Besök templen i Teotihuacan, se mexikanska fribrottare i färgglada masker (lucha libre) samt ta en finmiddag på Pujol.
 

Homer

Medlem
Ta en drink/snack/kaffe och titta torget/Zócalo från terrassen som tillhör
restaurangen på Gran Hotel Ciudad de México - Sök på Google

Ta en till drink/snack/kaffe i casa de los azulejos - Sök på Google

@Agö har säkert stenkoll på vad som är bästa restaurangen just nu
Mexiko och Peru som matdestinationer |

Gör en dagsutflykt till något av dessa ställen:

Teotihuacan

Taxco och Curenava

Puebla och Colula

Bestig Iztaccihuatl eller Popocatepetl (om man får, om den inte har utbrott!)
eller om det är för jobbigt åk till Querétaro och prova viner och cava
Finca Sala Vivé by Freixenet México - Inicia el enoturismo en Finca Sala Vivé by Freixenet México
 
Last edited:

kaktusen

Medlem
Jag skulle absolut rekommendera de enorma pyramiderna vid Teotihuacan. Det är en mäktig syn. Jag har säkert varit där fem gånger. Räkna dock med att det tar minst en halv dag. Ett besök i parken/slottet Chapultepec är trevligt. Det finns fantastiska museer som tex naturhistoriska (Museo Nacional Antropologia).

Ta dig till Zocalo, där hittar du Metropolitan Cathedral, Museet Templo Mayor samt Palacio National. Det finns flera bra hotell runt Zocalo. Ta hissen högst upp där hotellen har takterasser. Där kan du ta en stänkare och njuta av utsikten. Och se en av världens största flaggor.

Mat är det svårare med eftersom det finns så mycket bra:) Området Polanco är mycket tacksamt som turist och jag föreslår minst en halv dag där. Det är ett av de bästa områdena i staden där du kan shoppa/promenera vid stora lyxgallerior, hitta bra mat och det är även säkerhetsmässigt bra. Också nära till flygplatsen.

Jag gillar köttet i Mexico City. Det finns härliga argentinska stekhus. Jag gillar Rincon Argentino som ligger i Polanco men det finns säkert bättre ställen. En stenkast bort hittar du Pujol om det är mera din stil. Seafood/ceviche i Polanco blir det Aqua y Sal Cebicheria. Min favoritmat är egentligen mexikanska klassiker som Molé, Posole och Rajas. Dessa hittar du på klassiska mexikanska restauranger som sällan är flashiga eller lyxiga. Ett undantag värt att besöka är Hacienda los Morales, också i Polanco. En fantastisk gammal Hacienda med fina trädgårdar och högklassig mat. Ett väldigt annorlunda och speciellt ställe.

Taxco som nämndes är "silverstaden" där man kan handla billigt och vackert silver. Otroliga hantverk. Räkna dock minst med en halv eller nästan hel dag där. Säkerhetsmässigt är staden som alla andra städer. Var lite vaksam och ta bara taxis från officiella taxistationer. Uppträd inte som en "typisk turist" och var lite försiktig med att vara full sent om nätterna i områden du inte känner till. Vinka aldrig till dig en taxi. Jag har aldrig använt Uber där utan åker alltid med vänner och släktingar i staden.

Jag har ofta besökt landet med start 1989 och aldrig haft problem. Ta i trä, salt över axeln, etc:) Senaste tio åren har jag bott i landet där i 2-3 månader om året med familjen. Dock mest vid kusterna. Mexico City fungerar fint för att vara världens största stad men jag tycker själv att trafik etc. blir lite jobbigt efter någon vecka. Speciellt eftersom jag alltid har familjen med.

En weekend är dock perfekt för mycket nöje och god mat. Ha en trevlig resa och hör av dig om du har frågor eller funderingar. Jag bifogar några bilder från 2015. Det är från pyramiderna, Zocalo samt en bild som visar att man bor lite tätt i Mexico City....
mexico2.jpg
mexico3.jpg
mexico1.jpg
mexico4.jpg
mexico5.jpg
 

Jonas C

Medlem
@kaktusen mycket bra tips där! Tiden är tyvärr för begränsad för att hinna med utflykter utanför staden, men i övrigt var det väldigt användbara tips :)
 

kaktusen

Medlem
Berätta lite mer vad du gillar. Party? Nattklubb? Stripclub? God mat? Gott vin? Tequila i världsklass? Kultur? Sightseeing? Slappa?
 
Toppen