Senaste nytt

Hur göra med återtagna poäng på BAEC?

Peter65

Medlem
Börjar bli lite frustrerad över hur BAEC hanterar avios resp tier-poäng och hur kundtjänsten hanterar sina medlemmar.

Även om jag inte har många inlägg som jag har gjort här så kollar BC-sitenr i stort sett varje dag och man lär sig mycket :cool: och behöver råd hur nedanstående ska hanteras.

Bakgrund:
Över jul och nyår åkte vi till Nya Zealand i Business med en kombination av BA, CX och LH;
GOT-LHR (BA), LHR-HKG-AKL (CX), AKL-HKG-FRA (CX) och slutligen FRA-GOT (LH).
Biljetten var köpt på en resebyrå och de hade lagt in både BAEC samt M&M, så långt allt OK.

Efter vi har kommit hem tog det ett tag innan vi såg att poängen kom in på BAEC, förutom BA-flighten till LHR som kom in väldigt snabbt. Kan också förstå att det tar något längre tid att få in övriga OW flygbolag.

När poängen äntligen kom in visade sig att jag hade fått in GOT-LHR-HKG-AKL med klass C/I och AKL-HKG-FRA med klass Y/Y. Den andra biljetten i familjen hade fått C/I hela vägen, vilket jag också ville ha. Nu börjar strulet.

Nuläge:
Vi har ett ”hushållsmedlemskap” vilket gör att BAEC kan se båda kontona samtidigt och att det var 2 pers på samma biljett.
När vi ringde till BAEC första gången om olika klasser på en utav personerna blev de lite förvånade och sa att det är nog en manuell felregistrering och personen i kundtjänst skulle skicka tillbaka det till ”back-office” för justering. Allt väl trodde vi.

När jag vid ett senare tillfälle gick in på mitt konto visade det sig att BAEC har tagit bort AKL-HKG-FRA (vilket var Y/Y) och INTE lagt in nya flighter i C/I.

Ringde igen hamnade i telefonkö, ca 45 min, efter en argumentation skulle jag bli kopplad till ”supervisor”, hamnade återigen i en telefonkö, efter ca 15 min bröts samtalet, får ringa upp igen och hamnar återigen i en telefonkö på ca 45 min, minst sagt är arghetsgraden ganska hög.
Efter att ha blivit inkopplad till kundtjänst och återigen argumenterat att jag vill prata med någon ansvarig får jag beskedet att de två som är ”supervisors” har lunch (varför kan de inte säga det tidigare??).
Försökte även få direktnummer till dem men det gick inte. Denna gång fick jag i och för sig veta att Cathay hade avslagit mina poäng 2 gånger (detta fick reda på första samtalet), motiveringen denna gång var att CX har ”betalt ut” mina poäng till ett program, vilket visste de inte heller.

Poängen har i alla fall inte kommit in på M&M vilket är det ända extra program än BAEC som är registrerat på denna biljett.
Sluttampen på samtalet blev att de skulle antingen omgående ringa eller maila. Som ni kanske förstår så har det inte kommit någon mail eller något samtal. Sista telefonsamtalet var i onsdags (11/4).

Har även kollat på mitt konto idag om något har hänt…. Inget.

Någon som har ett bra förslag hur vi ska agera och hantera detta?

/Peter
 

Concorde

Founding Member
Det bästa tipset jag kan ge dig är att:

1. prova ringa till BAEC i England istället. Det Europeiska call centret i Bremen är tyvärr känt för att inte alltid göra ett bra jobb. BAEC UK kommer troligen först säga att du skall ringa till Bremen/Europe (vilket iofs är korrekt) men då säger du vänligt att dom inte är sammarbetsvilliga/inte kan lösa dina problem. Uppge PNR och att fått fel poäng, samt att du förväntar dig XX antal TP och Avios för sektorerna.

2. Fungerar inte detta finns en väg till. på Flyertalk finns en BAEC representant som är ytterst hjälpsam och trevlig (förutsatt att man bjuder tillbaka) som heter BA Executive Club. Hon har alldeles för mycket att göra men hjälper nästan alla som kontaktar henne med rimliga problem. Skicka ett PM till henne. Berätta kort att du fått fel poäng, ange PNR samt vad du förväntade dig att ni skulle få. Att ni har Household account spelar ingen roll.

Lycka till.
 

Peter65

Medlem
Nu har det löst sig :) även om jag inte har hunnit att ringa någonstans i veckan, löst sig med andra ord i Bremen.
Fick en mail där de ber om ursäkt för det inträffade osv.

Det lustiga är att jag har fått några fler avios (inte många knappt 100) mer än den andra person på samma biljett.
Ibland undrar man hur dom räknar.....
 
Toppen