Senaste nytt

Letar Eurobonusbiljett (2-4-1) till San Fransisco

Morgan

Medlem
Har insatt att jag trots att jag knappt flyger för tillfället tack vare Coop Medmera har 110 000 poäng inom räckhåll, och 150 000 är inte långt bort heller - d.v.s. Business respektive First till USA. Således funderar jag på att skaffa ett Amex och få 150 000 kr i spend där för att få en 2-4-1-voucher.

Tänkte använda den för att bjuda mina föräldrar på en resa till San Francisco. När jag tittar bonusresor under hösten så ser det väldigt tomt ut - inga med SAS, Lufthansa, Swiss eller United, en del Turkish men det ger så mycket extra flygtid.

Tänker jag realistiskt om jag tror att jag kommer att kunna boka nedanstående i april-maj när jag samlat ihop poängen och vouchern? Är bonustillgången så låg så att de kommer få nöja sig med Beijing i februari 2017? :)

  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm, möjligen Göteborg
  • Var är din destination? San Francisco eller Oakland
  • När vill/behöver du resa ut? slutet av september till början av december 2016
  • När vill/behöver du komma hem? c:a 10 dagar senare
  • Hur länge vill du vara borta? 7-10 nätter
  • Hur många personer som skall resa? 2 personer
  • I vilken kabinklass? business class eller first class
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) 75000 EB-poäng (per person) och en 2-för-1
  • Vad är det viktigaste för dig? "Rimlig" restid och helst 1 byte (CPH, LHR, MUC, FRA, CDG, NYC, LAX eller ORD verkar gälla om man vill ha rimlig restid och 1 byte från Stockholm)
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, men funkar med ett par dagar i New York eller Chicago om det skulle finnas bättre tillgång

Tror ni att jag i april-maj kommer att kunna hitta ovanstående, eller är det bättre att strunta i att skaffa en voucher?
 
Last edited:

AntonJ

Medlem
Ett tips är att du letar tillgänglighet på andra städer som t ex chicago eller new york och sedan flyger vidare med united inrikes. Jag gör själv detta på en resa till Miami i Juni
 

RickardG

Medlem
Har insatt att jag trots att jag knappt flyger för tillfället tack vare Coop Medmera har 110 000 poäng inom räckhåll, och 150 000 är inte långt bort heller - d.v.s. Business respektive First till USA. Således funderar jag på att skaffa ett Amex och få 150 000 kr i spend där för att få en 2-4-1-voucher.

Tänkte använda den för att bjuda mina föräldrar på en resa till San Francisco. När jag tittar bonusresor under hösten så ser det väldigt tomt ut - inga med SAS, Lufthansa, Swiss eller United, en del Turkish men det ger så mycket extra flygtid.

Tänker jag realistiskt om jag tror att jag kommer att kunna boka nedanstående i april-maj när jag samlat ihop poängen och vouchern? Är bonustillgången så låg så att de kommer få nöja sig med Beijing i februari 2017? :)

  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm, möjligen Göteborg
  • Var är din destination? San Francisco eller Oakland
  • När vill/behöver du resa ut? slutet av september till början av december 2016
  • När vill/behöver du komma hem? c:a 10 dagar senare
  • Hur länge vill du vara borta? 7-10 nätter
  • Hur många personer som skall resa? 2 personer
  • I vilken kabinklass? business class eller first class
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) 75000 EB-poäng (per person) och en 2-för-1
  • Vad är det viktigaste för dig? "Rimlig" restid och helst 1 byte (CPH, LHR, MUC, FRA, CDG, NYC, LAX eller ORD verkar gälla om man vill ha rimlig restid och 1 byte från Stockholm)
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, men funkar med ett par dagar i New York eller Chicago om det skulle finnas bättre tillgång

Tror ni att jag i april-maj kommer att kunna hitta ovanstående, eller är det bättre att strunta i att skaffa en voucher?
Du kommer säkerligen att hitta en resa för 2 i (minst) business till San Francisco, Los Angeles eller Las Vegas eftersom du är så flexibel med både reslängd och utresedatum. I värsta fall hittar du till någon annan stad och köper en separat resa sista biten, med poäng eller cash.
 

palmen

Moderator
San Francisco och Los Angeles är två av de absolut svåraste städerna att hitta awards till direkt från Europa med Star Alliance. Finns väldigt liten tillgänglighet och väldigt hög efterfrågan dessutom.
Störst chans är precis som @AntonJ säger att hitta resa till en annan stad i USA och sedan lägga på ett inrikessegment för att komma till San Francisco. Det bör inte vara några problem att hitta detta i och med att det finns bra möjligheter med Lufthansa, Swiss, Air Canada och även United (som kanske inte är förstavalet).
 

Morgan

Medlem
Sas verkar ju ha rätt god tillgänglighet till Chicago. Menar ni att jag ska betala Chicago-SFO med cash eller ska det ingå i de 110000 poängen men bli ekonomi?
 

palmen

Moderator
Sas verkar ju ha rätt god tillgänglighet till Chicago. Menar ni att jag ska betala Chicago-SFO med cash eller ska det ingå i de 110000 poängen men bli ekonomi?
Det ingår om du kan hitta bonusbiljett där emellan inom 24h från att du landar i Chicago, du skulle till och med kunna flyga ORD-IAH-SFO om det visar sig att det finns bonusbiljetter på de flighterna.
Om det finns tillgång i First (US Domestic) inrikes i USA så går det att boka, det räknas nämligen som Business vad det gälelr awards
 

RickardG

Medlem
Sas verkar ju ha rätt god tillgänglighet till Chicago. Menar ni att jag ska betala Chicago-SFO med cash eller ska det ingå i de 110000 poängen men bli ekonomi?
Du kan hitta routing via Chicago och då ingår sträckan Chicago - San Francisco i de 110000. Annars kan du hitta Chicago - San Francisco på betald biljett, alternativt hitta en bonusbiljett mer än 24 timmar efter landning och då ta det som en separat bonusresa inrikes.
 
Toppen