Senaste nytt

Behöver man ha Pass när man reser till Dublin ?

Anfield

Medlem
Vet inte om jag postar på rätt ställe !

Ska en snabbis till Dublin med Fru Anfield, och jag undrar om vi behöver ha med passen ?
Är dom lika kinkiga som i UK ? eller funkar det med körkort ?
Frågar för att jag tänkte sända in passen till Kinesiska ambassaden för att få visum.
Undrar nu om jag ska sända iväg det nu med risk för att jag inte hinner få tillbaka det innan resan till Dublin eller vänta tills jag kommer hem ?

// Anfield
 

dino_81

Medlem
Då Irland inte är med i Schengensamarbetet är det krav på pass. Således är det inte bara för att britterna är "kinkiga".

Även svenskt nationellt id-kort fungerar. Så har ni varsitt sådant kan ni använda dem och skicka passen för visum.

Körkort fungerar inte eftersom det inte styrker nationalitet.

Trevlig resa till den gröna ön!

Edit: var visst väldigt långsam...
 

nota bene

Medlem
Som redan skrivits är det pass eller nationellt ID-kort som gäller. Har gått in på bägge två metoderna under 2015.

Notera den mycket trevliga lagändringen från svensk sida i somras 2015 som möjliggör resa med nationellt ID-kort. Det har redan tidigare gått att komma in i UK/IE med Nationellt ID-kort, men inte att komma ut ur Sverige (!) Således var man tvungen att routa via annat Schengenland för att lyckas åka på Nationellt ID-kort fram tills i somras.
 
Toppen