Senaste nytt

Resa med kamerautrustning

LinuxSam

Medlem
Hej!

Misstänker att det finns en och annan fotointresserad person här på forumet. Hur gör ni när ni reser. Kamerautrustning och dator mm för kring 100000kr är ju inget jag känner att jag vill checka in.

Nu har jag en väska, Lowepro x100, som precis klarar sig som handbagage på SAS, men bara väskan väger ju 5Kg tom så fullpackad väger den säkert 16Kg (ofta mer än mitt incheckade bagage). Så när man kommer in i kabinen gäller det ju att låtsas att den inte väger så mycket och lätt lyfta upp den på bagagehyllan... Som tur är har jag ännu inte råkat ut för att de vill väga handbagaget.

Vet någon om det finns någon extra försäkring för fotografer så man skulle våga checka in bagaget? (allt utom ev. fyllda minneskort då förståss). Själv skulle jag helst se att flygbolagen införde någon form av "special care" för ömtåligt bagage, gärna försäkrat. Som det är nu blir man ju en rejäl stoppkloss vid säkerhetskontrollen. Jag brukar få plocka ur Kameror, objektiv (blyglas i objektiven så de måste ligga åt rätt håll för att röntgenstrålarna ska gå igenom) och dator, förutom det vanligt med bälte och nycklar, klocka, mobiltelefon mm.

/LinuxSam
 

Dr. Miles

Expert
Om du köper Business class biljett så ingår det två handbagage i biljettpriset.

Det går ofta att köpa extra försäkring för extra checkat bagage men det gjorde jag på biljettkontor och inte vid check in när jag gjorde sist.
När värdet går över visst belopp får du räkna med att du behöver att deklarera vid tullen också.
 
Jag använder en Peli Case 1510 carry on väska.
Ja den väger nästan 8kg tom, men har under mina dryga 100 flygningar med denna aldrig haft något problem med att någon velat väga den. Grym väska som går att stå och sitta på om så krävs.
 

LinuxSam

Medlem
Ok så jag kan behöva pynta upp 10000kr extra vid tullen som jag sedan får tillbaka när jag visar att jag faktiskt tar med sakerna ut ur landet igen. Eller? Fast nu är ju grejerna begagnade så värdet har väl sjunkit. ;-)

/LinuxSam
 

joemume

Medlem
Jag jobbar som frilansfotograf vid sidan om mitt "vanliga" yrke och kör alltid handbagage på fotoutrustningen och det har aldrig varit nåt problem.
Använder en vanlig "carry-on" med urtagbar fotoinsats (insats från Dakine). Om man flyger små CR/CRJs och liknande kan det ibland vara så att en carry-on med hjul är för stor och skall gatecheckas och då är det bra att kunna ta ur fotoinsatsen och ha den som en axelväska i kabinen, så att carry-on:en med hjul kan checkas vid trappan.
 

LinuxSam

Medlem
Jag jobbar som frilansfotograf vid sidan om mitt "vanliga" yrke och kör alltid handbagage på fotoutrustningen och det har aldrig varit nåt problem.
Använder en vanlig "carry-on" med urtagbar fotoinsats (insats från Dakine). Om man flyger små CR/CRJs och liknande kan det ibland vara så att en carry-on med hjul är för stor och skall gatecheckas och då är det bra att kunna ta ur fotoinsatsen och ha den som en axelväska i kabinen, så att carry-on:en med hjul kan checkas vid trappan.

Min LowePro x100 kan man också ta ur innanmätet på och bära som en ryggsäck... så det är ju alternativet förståss. Då blir den ju lite lättare också.

/LinuxSam
 

agehall

Medlem
Kameran åker alltid som handbagage när den är med. Jag skulle aldrig få för mig att checka in den.

Har aldrig varit med om att vikten på handbagage ifrågasatts, även om det ibland vore befogat.

Vad gäller säkerhetskontrollen så har jag aldrig haft problem att lämna kamera och objektiv i väskan. Ha allt annat löst i kavajfickorna och du är igenom säkerhetskontrollen på nolltid.
 

LinuxSam

Medlem
Jag får nästan alltid plocka ur de stora objektiven (70-200mm/2.8 och ett 14mm/2.8) I alla fall på Arlanda T4.

/LinuxSam
 

joemume

Medlem
Har aldrig haft några sådana problem på T5.

Inte jag heller. Och inte på T4 heller för den delen och då reser jag som regel med 2 stora objektiv (70-200) och 4 små. Min "kameraresor" kanske rör sig om 5-10 per år, och jag rör mig alltid via T4 och T5 pga anslutning från UME.
 
Toppen