Senaste nytt

Nekad poäng upgrade request på nästan tom flight.

Butta

Medlem
Hej Travelers,
Slängde in en förfrågan om poänguppgradering på en longhaul som nekades någon dag innan avresa. Väl vid gaten visade det sig att både C och Y var wide open och det var inga problem att uppgradera.

Har ni någon aning om varför requesten avslogs från början?
 

agehall

Medlem
Det är så det är. Bara för att det finns lediga stolar är det inte självklart att du kan uppgradera. Framförallt inte i förväg.
 

Vaniljvodka

Medlem
Men frågan är ju varför det är så. Nåt vi grubblar över här var och varannan vecka känns det som. Varför de inte uppgraderar via Optiontown, men sedan gladeligen tar emot ungefär samma summa pengar för cash upgrade vid incheckning. Har svårt att tänka mig att de tänker så långt som att "vi vill ha hans pengar, men vi vill inte ge honom poängen för den högre kabinklassen". Eller "vi vill inte uppgradera för poäng nu, men vid gate går det hur bra som helst". Tycker det vore intressant att få ett svar från nån SAS-representant nån gång.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Det är väldigt enkelt. Det ska inte vara förutsägbart om man ska kunna få en uppgradering eller inte. Det urholkar produkten om det alltid går att uppgradera. Titta bara på hur det ser ut i USA där man alltid fyller upp premiumkabinerna. Det är helt enkelt något som resten av världen inte gör.
 

Vaniljvodka

Medlem
Jo, jag har fått det svaret tidigare. Men grejen är ju att det i princip alltid går att uppgradera. Om inte på det ena sättet, så på det andra eller tredje. Nu finns ju även ett fjärde alternativ: courtesy upgrade som EBD. Vilket såklart inte är lika säkert som de andra, men möjligheterna för att bli uppgraderad är rätt många.
 

Canadien

Medlem
Ibland kan gatepersonalen vara för slö också. Så var det på ORD i torsdags. Hörde den amerikanske gate managern säga till flera som ville poänguppgradera att Business is full, Plus is full. Jag hade själv en plusbiljett och det var max 40% beläggning i plus. Business var fullt daremot, många hemresande VIPs från CES-mässan.
 
Toppen