Senaste nytt

Nekad hemresa p.g.a. ej hittad hemresa

malmokalle

Medlem
I en artikel i senaste RESA (Aftonbladet) så blev en man till att börja med nekad hemresa (på en ToR biljett) p.g.a. att man inte kunde hitta utresan i systemet. Detta känner de flesta till, åtminstone här på BC. I samband med detta uttalar sig Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket. - Men det är ett vanligt villkor och anledningen till flygbolagens prisstruktur. En tur- och returresa kan vara dyrare än två enkelresor och det vill man inte att resenärerna skall utnyttja.

Detta stämmer väl knappast? Om jag köper två enkelresor så är väl det frågan om två köp och därmed två ingångna avtal som jag kan hantera hur jag vill? Om jag inte använder den ena biljetten så är väl den andra giltig i vilket fall som helst?

Edit: Blev fel i rubriken, kan mod ändra?
 

mha321

Medlem
Det låter bakvänt. Antingen att hon sade fel eller att de skrev fel, men att meningen snarare skulle vändas på - det borde stå "billigare" istället för "dyrare".

Köper du två helt oberoende enkelresor måste det naturligtvis räknas som två separata köp, allt annat vore ju vansinnigt.
 

agehall

Medlem
Låter som att någon har blandat ihop saker tycker jag. Har man enkelbiljetter så krävs ingen utresa för att flyga hem.

En situation som dock kan uppstå är att man ska resa AAA-BBB. Man köper då en biljett AAA-CCC och en CCC-BBB-AAA. Då måste man givetvis flyga CCC-BBB för att kunna flyga hem från BBB på biljett nr 2.
 

KNA

Medlem
Kollade en biljett på Expedia och i steg två fick man välja bolag att använda på returresan , för +0 kr kunde man flyga hem med Norwegian när utresan var med Finnair som kostade +1547 kr att flyga returresan med

Har inte sett detta innan på någon sida innan , priset i första steget blev ju något helt annat om man vill flyga med samma bolag

Undrar om det blir två enkelbilljetter av det hela om man bokar ?
 

AABack2ARN

Medlem
Det är inte säkert men troligtvis är det två oneway-fares som kombinerats.

Du kan säkert hitta några kombinationer där det är rena fantasibelopp och det brukar vara tecken på att det är enkelbiljetter inblandade. Typ 1500kr på utresan och +1000000 kronor om du väljer en annan carrier på hemresan.
 

Rebel

Medlem
Utan att ha läst artiken så förstår jag det som att ngn har köpt en ToR biljett och blivit nekat att åka hem på den. Det står inte kunde hitta, inte hade inte åkt.
Han har åkt den som jag förstår.
Det har inget med två enkel biljetter att göra. då de flesta ToR är billigar än två enkel biljetter för en vanlig resinär inte köp genom olika web sidor som nog köper biljeter på annat sätt än oss. Ja SAS är undantaget med sina enkel i EU.

Så hur många av BC medlemmar har blivit nekad hemresan på en ToR biljett??
Jag har aldrig hör tala om det om man åket ut på den.
Data fel?? SAS IT inblandad kanske ???
 

agehall

Medlem
Det som skulle kunna hända, är att det är strul vid boarding och att man inte registreras som att man gått på trots att man gjort det. Det händer, men det är extremt ovanligt och det är flera saker i kedjan som måste brista för att det ska kunna hända.
 

Rebel

Medlem
herr Agehall är nog mera data kunnig än mig, men räcker inte en bugg mella flygplatsen/ gate och där biljetten lagras. typ i amadeus om han flyger ett sånt bolag??

Men som sagt är det nog ovanligt
 
Toppen