Senaste nytt

Turkish Airlines: Olika bagageregler beroende på flygplats

pljung

Medlem
Hej,
Vi var en grupp som i december reste till mellanöstern (AUH) med TK, några med avresa från GOT och några från CPH.
Vi hade också mycket extra bagage (bowlingutrustning), och det är här TK menar att det är olika bagageregler beroende på vilken flygplats man reser ifrån. Från GOT så är bowling sportutrustning och med en betydligt lägre avgift, men från CPH är det inte det.
Detta medförde att vi fick betala betydligt mer för vårt bagage från CPH, och det är det jag ifrågasatt till TK också.
Kan det verkligen vara på detta sätt, eller försöker flygbolaget bara "skydda sig" genom att påstå att reglerna är olika från flygplats till flygplats?

Bifogar svaret jag fick av dem igår.
 

Attachments

  • TK bagage.png
    TK bagage.png
    74 KB · Visningar: 236

fcx

Medlem
Har aldrig hart talas om någonting liknande.

Det är givetvis flygbolaget som sätter bagagereglerna för vad det kostar att transportera bagage på deras flyg.
 

pljung

Medlem
Har aldrig hart talas om någonting liknande.

Det är givetvis flygbolaget som sätter bagagereglerna för vad det kostar att transportera bagage på deras flyg.
Har dessutom åkt med TK både före och efter denna resa, och då har bowlingutrustning räknats som sportutrustning.....
Slutsats: Dom har gjort fel, men vill inte erkänna det.
 

pljung

Medlem
I mitt svar till dom på föregående mail, så frågade jag om det var de olika länderna/flygplatserna som styrde bagagereglerna för sportutrustning, eller TK själva?
Nu har de tagit ett nytt beslut, bowlingutrustning gäller inte som sportutrustning på TK oavsett flygplats.

Bifogar svaret.
Någon idé att gå vidare med detta?
 

Attachments

  • TK bagage2.png
    TK bagage2.png
    47,8 KB · Visningar: 164

agehall

Medlem
Nu har de tagit ett nytt beslut, bowlingutrustning gäller inte som sportutrustning på TK oavsett flygplats.
Det var tyvärr min första tanke när jag läste det första inlägget i den här tråden. Tyvärr var ju det där den enkla lösningen för flygbolaget.

Jag tror tyvärr inte att du kommer att få något bättre beslut från dem om du bråkar mer.
 

pljung

Medlem
Det var tyvärr min första tanke när jag läste det första inlägget i den här tråden. Tyvärr var ju det där den enkla lösningen för flygbolaget.

Jag tror tyvärr inte att du kommer att få något bättre beslut från dem om du bråkar mer.

Tror inte jag heller, men det som sticker i ögonen är att den gången vi fick betala den enligt mig felaktiga överviktskostnaden så skulle det minsann också betalas kontant.... kreditkort var helt uteslutet att använda!!
De gånger vi betalt vår utrustning som sportbagage så har det fungerat utmärkt att betala med kort.
 

agehall

Medlem
Det låter riktigt konstigt - det känns nog mer som att någon stoppade pengarna i fickan skulle jag säga. Fick du ett kvitto?
 

pljung

Medlem
Det låter riktigt konstigt - det känns nog mer som att någon stoppade pengarna i fickan skulle jag säga. Fick du ett kvitto?
Ja ett handskrivet kvitto, men om det sedan hamnat i deras bokföring låter jag vara osagt ;)
Har också grävt lite mer i detta, och några kollegor till mig råkade ut för exakt samma sak i slutet av 2014... endast cash betalning,
 
Toppen