flybob
Medlem
Det började här och sedan bestämde jag mig för att skriva en liten rapport. So here goes.
Med ett leende efter en lyckad uppgradering, bara 20 minuter innan boarding, unnade jag mig ett glas sparkling...water. När jag precis var på väg att lämna loungen för att gå till gate ropar man om försening. Jag slog mig återigen ner. 30 minuters försening var vad som meddelades.Tiden gick och 30 minuter blev till 45. Boarding startade ganska exakt 20.45, att jämfora med ordinarie avgång 20.00. Folk har vid det här laget stått och tryckt vid gaten i åtminstone 75 minuter, men prioboarding fungerar fint. Separat brygga för business vilket alltid är trevligt. Välkomnas ombord av en trevlig flygvärdinna dirigerar passagerarna till rätt sida beroende på plats. Gångarna är otroligt snäva till förmån för väl tilltagna stolar. Detta resulterar i ett par smällar på armbågen från passagerare som är upptagna med att läsa stolsnummer från rad 1 trots att biljetten säger 9....
Väl inne i Qantas nya A330 är första känslan - wow! Detta är toppklass inrikes.
Flyttar på mitt täcke och min kudde och slår mig ner i min stol som är utrustad med trepunktsbälte.
Täcket, som var väldigt varmt.
Bältet innebär att man tillåts reclina stolen något även för takeoff - trodde jag. Under tiden vi taxar ut kommer en flygvärdinna och justerar stolen och jag orkar inte orda om det. Knappen talar ju dock sitt tydliga språk.
Bakom huvudet finns en läslampa samt ett par hörlurar.
Lurarna är Qantas egna och även om de inte når Bose-klass så är de helt ok.
Skärmen är väl tilltagen och går dessutom att vinkla nedåt. Touch-skärmen är väldigt rapp och utbudet är helt ok. Det finns även en fjärrkontroll för när man lutar sig tillbaka, samt gott om uttag för laddning av diverse pryttlar.
People, Places, Things samt Infinitely Polar Bear avverkas under flighten. Båda mycket bra!
Efter drygt 10 minuter erbjuds PDD. Vatten eller sparkling non-alcoholic Cabernet. Väljer ett glas vatten som gärna kunde varit kallare. 5 minuter senare taxar vi ut från gate, med en full business-kabin.
Efter att säkerhetsbältesskylten har släckts tas middagbeställningar. Jag väljer tomat- och saffranssoppa till förrätt samt Hokkien nudlar med kyckling till huvudrätt.
I väntan på maten serveras lite nötter (kalla ) samt vin och vatten. Gillar whiskeyglaset som vattnet serveras i.
Vinlistan som följer.
Flowstone Cabernet Sauvignon 2008
Higher Plane Chardonnay 2012
Rockwood Riesling 2014
Valet faller på Cabernet som smakar ok men saknar fyllighet.
Soppan serveras med nymald svartpeppar. En ok tomatsoppa men inte mycket mer än så.
Nudlarna däremot, med en hel hög koriander smakade mycket bra.
Mätt och belåten tackade jag nej till efterrätten.
Servicen är alldeles lagom. Lugn, metodisk och trevlig. Vatten och vin fylls på/erbjuds med jämna mellanrum.
Efter maten passar jag på att prova stolen. Lie flat. Den är skönare än övriga stolar jag provat i long haul C. Qatar C, AAs nya 777-300, BA CW osv. Stolen blir som en säng och man har gott om plats. Jag är bara 175 men det finns gott om utrymme både ovan huvud och vid fötterna. Gissar på att man med råge kan sträcka ut sig även om man är 190. Om jag förstår det hela rätt så kan man även få en madrass för ytterligare komfort. Är inte dessa stolar desamma som SAS har i nya?
Flygningen avslutades med en varm handduk (mer en trasa...).
Jag är mycket nöjd med vad mina 20k QF-poäng köpte mig. Kommer definitivt uppgradera fler gånger på denna sträckan.
Med ett leende efter en lyckad uppgradering, bara 20 minuter innan boarding, unnade jag mig ett glas sparkling...water. När jag precis var på väg att lämna loungen för att gå till gate ropar man om försening. Jag slog mig återigen ner. 30 minuters försening var vad som meddelades.Tiden gick och 30 minuter blev till 45. Boarding startade ganska exakt 20.45, att jämfora med ordinarie avgång 20.00. Folk har vid det här laget stått och tryckt vid gaten i åtminstone 75 minuter, men prioboarding fungerar fint. Separat brygga för business vilket alltid är trevligt. Välkomnas ombord av en trevlig flygvärdinna dirigerar passagerarna till rätt sida beroende på plats. Gångarna är otroligt snäva till förmån för väl tilltagna stolar. Detta resulterar i ett par smällar på armbågen från passagerare som är upptagna med att läsa stolsnummer från rad 1 trots att biljetten säger 9....
Väl inne i Qantas nya A330 är första känslan - wow! Detta är toppklass inrikes.
Flyttar på mitt täcke och min kudde och slår mig ner i min stol som är utrustad med trepunktsbälte.
Täcket, som var väldigt varmt.
Bältet innebär att man tillåts reclina stolen något även för takeoff - trodde jag. Under tiden vi taxar ut kommer en flygvärdinna och justerar stolen och jag orkar inte orda om det. Knappen talar ju dock sitt tydliga språk.
Bakom huvudet finns en läslampa samt ett par hörlurar.
Lurarna är Qantas egna och även om de inte når Bose-klass så är de helt ok.
Skärmen är väl tilltagen och går dessutom att vinkla nedåt. Touch-skärmen är väldigt rapp och utbudet är helt ok. Det finns även en fjärrkontroll för när man lutar sig tillbaka, samt gott om uttag för laddning av diverse pryttlar.
People, Places, Things samt Infinitely Polar Bear avverkas under flighten. Båda mycket bra!
Efter drygt 10 minuter erbjuds PDD. Vatten eller sparkling non-alcoholic Cabernet. Väljer ett glas vatten som gärna kunde varit kallare. 5 minuter senare taxar vi ut från gate, med en full business-kabin.
Efter att säkerhetsbältesskylten har släckts tas middagbeställningar. Jag väljer tomat- och saffranssoppa till förrätt samt Hokkien nudlar med kyckling till huvudrätt.
I väntan på maten serveras lite nötter (kalla ) samt vin och vatten. Gillar whiskeyglaset som vattnet serveras i.
Vinlistan som följer.
Flowstone Cabernet Sauvignon 2008
Higher Plane Chardonnay 2012
Rockwood Riesling 2014
Valet faller på Cabernet som smakar ok men saknar fyllighet.
Soppan serveras med nymald svartpeppar. En ok tomatsoppa men inte mycket mer än så.
Nudlarna däremot, med en hel hög koriander smakade mycket bra.
Mätt och belåten tackade jag nej till efterrätten.
Servicen är alldeles lagom. Lugn, metodisk och trevlig. Vatten och vin fylls på/erbjuds med jämna mellanrum.
Efter maten passar jag på att prova stolen. Lie flat. Den är skönare än övriga stolar jag provat i long haul C. Qatar C, AAs nya 777-300, BA CW osv. Stolen blir som en säng och man har gott om plats. Jag är bara 175 men det finns gott om utrymme både ovan huvud och vid fötterna. Gissar på att man med råge kan sträcka ut sig även om man är 190. Om jag förstår det hela rätt så kan man även få en madrass för ytterligare komfort. Är inte dessa stolar desamma som SAS har i nya?
Flygningen avslutades med en varm handduk (mer en trasa...).
Jag är mycket nöjd med vad mina 20k QF-poäng köpte mig. Kommer definitivt uppgradera fler gånger på denna sträckan.
Attachments
-
2016-01-11 00.25.52.jpg97,4 KB · Visningar: 145
-
2016-01-10 22.46.51.jpg40 KB · Visningar: 129
-
2016-01-10 22.34.08.jpg54,6 KB · Visningar: 155
-
2016-01-10 21.19.56.jpg22,6 KB · Visningar: 121
-
2016-01-10 21.08.12.jpg24,4 KB · Visningar: 155
-
2016-01-10 20.49.53.jpg34,9 KB · Visningar: 141
-
2016-01-10 20.49.50.jpg50,3 KB · Visningar: 143
-
2016-01-10 20.49.23.jpg31,6 KB · Visningar: 141