Senaste nytt

Bagage kom ej med vid byte pga försenad flight

Impendill

Medlem
Hej!

Jag ställer frågan i min fars namn:

Han flög idag CPH-CDG, SK 565 och skulle senare byta till TG 931 CDG-BKK för att sedan byta till anslutning mot Phuket med TG 203.

Flighten SK 565 skulle avgå CPH 08:25 men blev försenad till 09:25 så istället för att de skulle landat i CDG 10:25 blev det 11:45.

TGA 931:s avgångstid var 12:30 så därför blev de uppmötta vid ankomstgaten och eskorterade till avgångsgaten. De sa där att väskorna ej skulle hinna med att komma ombord.

Han smsade nyss från TG-flighten och där visste de inte om de hade kommit med.

Hur ska han gå tillväga för att göra en anmälan när han kommer fram?
Ska han kontakta någon redan i Bangkok och höra sig för eller ska det ske först i Phuket om väskorna ej kommer där?

Tacksam för tips
 

agehall

Medlem
Kom vi inte fram till att det är på slutdestinationen man ska göra anmälan häromdagen..?

Teorin är ju att även om väskorna inte kommer med samma flight som passageraren, så kan de ju komma fram till slutdestinationen ungefär samtidigt om det vill sig väl.
 

Impendill

Medlem
Kom vi inte fram till att det är på slutdestinationen man ska göra anmälan häromdagen..?

Teorin är ju att även om väskorna inte kommer med samma flight som passageraren, så kan de ju komma fram till slutdestinationen ungefär samtidigt om det vill sig väl.

Jag har inte diskuterat eller läst någon tråd om väskor på över ett år så du kanske blandar ihop oss?

Jag har svårt att se hur väskorna ska komma fram samtidigt eller till och med samma dag som honom eftersom att Thai enbart har en flight om dagen CDG-BKK.

Kan de slussas vidare till andra flygplatser och komma med en annan flight samma dag då?
 

agehall

Medlem
Jag har inte diskuterat eller läst någon tråd om väskor på över ett år så du kanske blandar ihop oss?
Med "vi" tänkte jag mer på "vi här på forumet", inte dig specifikt.

Jag har svårt att se hur väskorna ska komma fram samtidigt eller till och med samma dag som honom eftersom att Thai enbart har en flight om dagen CDG-BKK.
Väskorna behöver inte nödvändigtvis flyga med Thai. De behöver inte heller flyga CDG-BKK.

Kan de slussas vidare till andra flygplatser och komma med en annan flight samma dag då?
I teorin iaf.

Jag tyckte att man borde kunna efterlysa väskorna så fort man vet att de inte kom med en flight, men efter att ha tänkt över det så är det mer rimligt att man gör det först när de inte dyker upp på destinationen. Det är först då man vet att flygbolaget inte löst problemet.
 

Impendill

Medlem
Jag tyckte att man borde kunna efterlysa väskorna så fort man vet att de inte kom med en flight, men efter att ha tänkt över det så är det mer rimligt att man gör det först när de inte dyker upp på destinationen. Det är först då man vet att flygbolaget inte löst problemet.

Är det en s.k PIR man ska göra?
Han har betalt med AMEX-premium och reser i First om det kan vara till någon nytta.
 

agehall

Medlem
Är det en s.k PIR man ska göra?
PIR är Property Irregularity Report, dvs dokumentet du får när du anmäler bagage som saknat/försenat. Denna utgör underlag till tex försäkringsbolaget senare.

Han har betalt med AMEX-premium och reser i First om det kan vara till någon nytta.
Bör ge OK utdelning för bagageförsening. Jag har dock inte koll på villkoren för AmEx Premium.
 

Senator

Moderator
Jag har haft resor mellan A-B-C-D som din far har nu. Sedan har flyget mellan A-B blivit försenat eller jag har behövt snabbt åka B-E (ny destination) och E-D. När jag kom fram, har väskan funnits på D. Så det är inte ovanligt att ett bagage får en helt annan resväg vid IRROps och finns där när du kommer fram.
 

Impendill

Medlem
Inget bagage vid ankomst.
De fyllde i en PIR med Thai där allt specificerades förutom referensnumret.
Spelar det någon roll?
 

Dr. Miles

Expert
Hmm, hur ska de då kunna spåra ärendet online? Jag tror inte försäkringsbolaget bryr sig om referensnumret, men det är ganska bra att ha ifall man vill få reda på vad som händer med ens bagage.
Fast, brukar man inte fylla i luggage tag nummer i PIR? I så fall är det inte så kritiskt att fylla i bokningsreferensnummer.
 
Toppen