Senaste nytt

Ubers "surge pricing" upprör

johansch

Medlem
Kunder rasar mot Ubers chockpriser på nyårsafton | Nyheter | Aftonbladet

"Han åkte från Fridhemsplan i centrala Stockholm till hemmet i Järfälla, som ligger ungefär två mil norr om stan. Normalt kostar den resan omkring 500 kronor. Men på nyårsnatten fick Simon betala 2 149 kronor."

"Även Catharina Otter, 32, åkte hem från nyårsfesten i en Uber-bil. Resan på åtta kilometer kostade över 1 000 kronor."

"Via appen fick Catharina veta att resan beräknades kosta omkring 350 kronor.

– Det stod att det skulle kunna bli lite dyrare, men ingenstans stod något om att det kunde kosta över 1 000 kronor. Då skulle jag aldrig ha åkt."

"En annan kund fick betala över 4 000 kronor för att resa från Blåsut i södra Stockholm till Hässelby, nordväst om innerstan."

Det de borde göra är att göra sina estimat bindande (med någon acceptabel felmarginal). Hon som en betalat en tusenlapp för ren resa fick den i efterhand justerad till 750 kr, dvs bara 2.13 ggr estimatet istället för 2.87. Detta dock enbart efter att ha bökat med Ubers kundtjänst. (Inte acceptabelt det heller, tycker jag.)
 

bnr

Medlem
Surge pricing är ju inget konstigt, Uber är väldigt tydliga med varför de tillämpar surge pricing.
Att folk gnäller mycket över detta efter nyårsafton, då Uber skickat förtydligande mail och pop-up i appen om just surge pricing på nyårsafton, gör att man snarare misstänker "skit bakom spakarna". Folk som är fulla och klickar förbi eller som tror att de kan komma undan om de klagar extra högt.

Om den surge pricing som visas i appen inte stämmer så är det självklart ett stort problem, ett separat sådant i mitt tycke.

Min erfarenhet är att Uber är väldigt tillmötesgående om det är så att de gjort något fel. Löser sig ofta fort och bra för mig som kund.
 
Fattar inte allt gnällande, det står klart och tydligt när man beställer att det är dyrare och detta sker i stort sett varje helg också, fast då till X1,5 så borde inte vara sådan ovanligt företeelse hos dem som använder uber.

Folk har varit packade och inte brytt sig när dem bokade.

Sluta skylla bort er!
 

Valley

Medlem
Som turistorters "Price of the day" för fisk och skaldjur.
Kan bli en chock för många som inte frågar. Och vissa av de mindre seriösa tar ett högre pris om du inte frågar innan.
Eller som när man låter en kypare bestämma vilket vin du skall ha utan att ha tittat efter innan eller frågat (dyrköpt läxa, men man lär så länge........) :)
 

thh

Medlem
Jag förstår inte heller problemet riktigt. Du går med på ett högre pris och måste själv skriva in faktorn du godkänner. Godkänner du det inte kan du ta en vanlig taxi (eller inte eftersom det var nyår) eller gå hem. Jag har en gång varit med om att Ubers pris fallit utanför vad de föreslagit innan, med $2 efter att chauffören svängt höger istället för vänster. Det kan ha haft något att göra med att jag pekade åt fel håll.

Däremot har jag ett par vänner som hävdade att de bara blev tillfrågade om surge pricing första gången de öppnade appen och att de oavsett vad de klickade fick ett surge pris nästa gång de använde appen också och att Uber säger att det var godkänt. Jag vet inte om det stämmer eftersom alla inblandade var mer än måttligt berusade men om det nu stämmer så...
 

SNIFF

Medlem
Jag har noll förståelse för dessa klagomål... Det är ju klart som korvspad att man tar mer betalt på nyårsafton och att det kommer bli dyrt på nyårsafton. Man fick ju till och med mail om att det skulle bli dyrt på nyårsafton några dagar i förväg...

Om du får en varning om att det kan bli dyrt samt accepterar det, får du inte bli upprörd&kränkt™ när det blir dyrt!

Är det någon som vet om surge pricing-faktorn kan ändras under färden?
Jag har bara blivit meddelad en kostnadsfaktor och upplever att det är den man accepterar?

Om jag accepterat 2x och det sedan blir 4x kan jag kanske känna mig lite lätt upprörd.
 
Toppen