Senaste nytt

Överbokat thai flyg nekad plats i Premium economy

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lippi

Medlem
Hej

I tisdag natt när jag och min sambo skulle checka in i Bangkok på vårt direktflyg till Stockholm så berättar incheckningsagenten att planet tyvärr är överbokat och vi inte får plats i premium economy. Hon tillkallar då sin manager som försöker förklara att tyvärr har redan x antal personer checkat in innan oss och nu är det fullt. De ger oss då två alternativ, att åka business via CPH och sen SAS till Stockholm eller få plats i economy.
Jag försöker förklara att det inte är mitt problem att de överbokat och att jag betalt för att flyga direkt i PE till Stockholm. Tyvärr var business också fullt så det gick inte att få plats där heller. För att hinna med CPH flighten som avgick 30 min innan Stockholm så var det väldigt viktigt med ett snabbt beslut för att hinna checka in väskor osv.

Om man var ute efter bäst ersättningen skulle man väl tagit economy alternativet och krävt mellanskillnaden men både jag och min sambo behövde vara i god form till jobb tidigt onsdag morgon.

Vi valde business alternativet. För de fick vi en ersättning på 9000 baht per person. Jag försökte först vägra ta emot dessa pengar som levererades kontant men de gick inte för sig utan de sa att om jag ville claima mer så skulle jag ändå ta emot pengarna. Säkert misstag av mig.

Det tråkiga med thai business är i detta fall att det är samma hårdvara som PE men bättre mat och dryck. Dock var detta en nattflygning så för mig var flygningen likvärdig.

Vi landade i Stockholm 9.50 istället för 06.55

Vad tycker ni vore en korrekt ersättning för denna incident?
 

090034208

Medlem
Jag tycker att THAI skötte det bra. Ni får flyga business, ni får ca 220€/pers men landar dryga 3 timmar sent... Vad mera begär du? Nya biljetter blev säkert utskrivna i Business class, 200% miles till eurobonus om du använder det mot att du skulle fått 100% i premium economy
 

Alf

Medlem
Jag tycker nog att du borde vara nöjd med som det är. Du blev uppgraderad till C även om det är samma stolar. Du blir bara ett par timmar försenad och det täcker ju etsättningen du fick in.

Jag skulle nöjt mej med detta. Thai är svåra att ha med att göra när det gäller reklamationer.
 

Lippi

Medlem
Tack för er input. Är inte girig utan mer intresserad av hur det brukar bli vid dessa situationer då man hör att flygen jämnt överbokar
 

Jonas C

Medlem
Tycker att Thai hanterade situationen väldigt väl då de erbjöd både uppgradering och kompensation i pengar. Hade du något viktigt i Stockholm som krävde att du behövde vara där 6.55 istället för 9.50?
 

fcx

Medlem
Hade flighten omfattats av EU-reglerna (vilket den inte gör), så hade ni varit berättigade till en ersättning på 300 EUR per person.
 

cnord

Medlem
EU 261 skal gjelde på alle EU carriers og alle andre som flyr ut fra EU. Altså EU 261 gjelder på feks ARN-BKK men ikke på BKK-ARN hvis du flyr thai for eksempel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen