Hej
I tisdag natt när jag och min sambo skulle checka in i Bangkok på vårt direktflyg till Stockholm så berättar incheckningsagenten att planet tyvärr är överbokat och vi inte får plats i premium economy. Hon tillkallar då sin manager som försöker förklara att tyvärr har redan x antal personer checkat in innan oss och nu är det fullt. De ger oss då två alternativ, att åka business via CPH och sen SAS till Stockholm eller få plats i economy.
Jag försöker förklara att det inte är mitt problem att de överbokat och att jag betalt för att flyga direkt i PE till Stockholm. Tyvärr var business också fullt så det gick inte att få plats där heller. För att hinna med CPH flighten som avgick 30 min innan Stockholm så var det väldigt viktigt med ett snabbt beslut för att hinna checka in väskor osv.
Om man var ute efter bäst ersättningen skulle man väl tagit economy alternativet och krävt mellanskillnaden men både jag och min sambo behövde vara i god form till jobb tidigt onsdag morgon.
Vi valde business alternativet. För de fick vi en ersättning på 9000 baht per person. Jag försökte först vägra ta emot dessa pengar som levererades kontant men de gick inte för sig utan de sa att om jag ville claima mer så skulle jag ändå ta emot pengarna. Säkert misstag av mig.
Det tråkiga med thai business är i detta fall att det är samma hårdvara som PE men bättre mat och dryck. Dock var detta en nattflygning så för mig var flygningen likvärdig.
Vi landade i Stockholm 9.50 istället för 06.55
Vad tycker ni vore en korrekt ersättning för denna incident?
I tisdag natt när jag och min sambo skulle checka in i Bangkok på vårt direktflyg till Stockholm så berättar incheckningsagenten att planet tyvärr är överbokat och vi inte får plats i premium economy. Hon tillkallar då sin manager som försöker förklara att tyvärr har redan x antal personer checkat in innan oss och nu är det fullt. De ger oss då två alternativ, att åka business via CPH och sen SAS till Stockholm eller få plats i economy.
Jag försöker förklara att det inte är mitt problem att de överbokat och att jag betalt för att flyga direkt i PE till Stockholm. Tyvärr var business också fullt så det gick inte att få plats där heller. För att hinna med CPH flighten som avgick 30 min innan Stockholm så var det väldigt viktigt med ett snabbt beslut för att hinna checka in väskor osv.
Om man var ute efter bäst ersättningen skulle man väl tagit economy alternativet och krävt mellanskillnaden men både jag och min sambo behövde vara i god form till jobb tidigt onsdag morgon.
Vi valde business alternativet. För de fick vi en ersättning på 9000 baht per person. Jag försökte först vägra ta emot dessa pengar som levererades kontant men de gick inte för sig utan de sa att om jag ville claima mer så skulle jag ändå ta emot pengarna. Säkert misstag av mig.
Det tråkiga med thai business är i detta fall att det är samma hårdvara som PE men bättre mat och dryck. Dock var detta en nattflygning så för mig var flygningen likvärdig.
Vi landade i Stockholm 9.50 istället för 06.55
Vad tycker ni vore en korrekt ersättning för denna incident?