Senaste nytt

Thai Airways första klass levererade inte vår specialmat

Impendill

Medlem
Hej

Jag och min fru är precis hemkomna från vår bröllopsresa och det är första gången vi flugit med Thai i First Class. Faktum är att vi aldrig flugit med dem förut.

På utresan BKK-SYD hade de inte den mat vi beställt. Vi beställde "Thai healthy set" vilken enligt informationen på deras hemsida skulle vara helt vegetarisk. När vi skulle bli serverade så frågade vi om de hade vår specialmat och de sa ja. När de skulle duka fram sa de att den innehöll kött.
Jag visade i mobilen (hade tagit printscreen på beställningen) att den marknadsförs som vegetarisk och de svarade då att den alltid innehållit kött.
Vi fick ett ihop-plock av rätter som visserligen smakade ganska bra.

Till frukost serverade de också mat som innehöll kött. På frågan om de inte mottagit vår vegetariska beställning så svarade de att deras frukost alltid innehöll kött oavsett om man gjort veg-beställning eller ej.

På hemresan BKK-CDG hade vi beställt samma mat som på utresan men då försäkrat oss om att den skulle vara vegetarisk med Thai's support. Det skulle den alltså.
Innan avgång gick de igenom menyn med oss och sa att vi beställt hummer vilket vi inte hade. Det kom ombord någon från flygplatsen som verkade vara någon chef av något slag och beklagade sig över att de inte fått den informationen om att vi inte beställt hummer. Jag visade återigen bekräftelsen och det hela slutade med att 4 personer kom och bad oss om ursäkt för det inträffade.

På resa från SYD-BKK i C så fungerade inte min IFE trots 2 resets.
Min frus fungerade men varje gång de gick ut med ett meddelande i PA så skrek hörlurarna och en jätte högfrekvent ton på högsta volym skar rakt igenom huvudet på alla passagerare som slet av sig headsetet varje gång det inträffade. Något var uppenbarligen fel med systemet. Hörde att flera klagade på det och personalen lyssnade också och sa "oh My god" när de hörde hur det lät.

Jag bad om att få byta plats och frågade om de hade lediga platser där IFE funkade. Ja sa de men då skulle jag få sitta på nedervåningen och min fru däruppe. Det var inte så vi hade planerat att flyga på vår bröllopsresa. Jag tackade nej och bad dem skriva att IFE inte fungerade så att jag kunde kontakta Thai efteråt med detta. Då fick jag nej till svar eftersom att jag hade erbjudits ett annat säte.

Tycker ni att jag ska kontakta Thai om detta eller är jag för känslig/lättretad ?
Hur hade ni gjort? Någon med erfarenhet.
Vi åkte på en award i First Class med undantag för SYD-BKK som var i C.
 
Last edited:

Voyageur

Medlem
Nog för att det är ett I-landsproblem, men tycker inte att ni ska behöva acceptera det i First oavsett bolag. Tycker definitivt du ska skriva till Thai=du har inget att förlora på det ändå. Dyra pengar/dyra poäng för den resan och i F ska det ta mig F** flyta på :)

Tycker inte att det är okej oavsett biljettklass iofs att inte få den specialmat man beställt och äta det man är allergisk/inte klarar av.
 

Alf

Medlem
Du skall absolut klaga hos Thai. Dom är visserligen svåra att ha att göra med och brukar i utgångsläget inte medge några fel. Jag höll på några månader och klagade på min stol som inte gick att fälla ner ordentligt i sovläge på en resa till HKT. Det tog några omgångar tills vi kom överens. Så godta absolut inte det första budet du får, det brukar vara oanständigt lågt.
 

MegaFlyer

Medlem
Skriv ett sakligt brev med alla synpunkter. Skulle inte tveka. Ni har beställt produkter som bolaget har i sitt utbud och ni har fått era beställningar bekräftade. Därmed har det också funnits förväntningar som inte infriats. Oavsett om det rör sig om 'i-lands problem' så har Thai inte levererat.

Lycka till!
 

agehall

Medlem
Jag hittar inget som säger att Thai Healty Set skulle vara helt vegetarisk, även om det inte står att den inte är det, så min fråga är om allt var icke-vegitariskt eller om det bara var delar av maten som inte var det?

Det här med specialmat har varit uppe förr. (Finns en hel tråd om det!) Det är givetvis inte acceptabelt att de schabblar en massa i first, men om man förbeställer mat och vill ha vegitarisk mat, så ska man nog beställa just vegitarisk mat och inget annat. Det finns ett antal förutbestämda koder för specialmat och för varje sådant alternativ är det ganska givet vad man kommer att få. Men går man utanför dessa och beställer någon specialmeny från flygbolaget så är det nog svårare att vara säker på vad man ska få.

Givetvis tycker jag du ska klaga på Thai - det låter inte riktigt som de skött sig så som de borde. Jag tror dock inte du ska ha allt för höga förväntningar på vad du får för svar...
 

Impendill

Medlem
På hemsidan står det som du säger, ingenting om att det är en helvegetarisk rätt.
Så en liten rättelse: Thais support samt ombordpersonal på det flyg där min fru fick hummer istället för det hon beställt bekräftade båda att den var vegetarisk.

Vid servering på BKK-SYD innehöll flera rätter kött så jag misstänker att de lastat fel beställning helt enkelt.

Oavsett om det är kommunikationsfel eller om vi missat något när vi beställde så är ju faktiskt inte deras "healthy set" hummer med potatismos som blev serverat.

Jag ska skriva till dem och se vad jag får för svar.

Sedan en liten sak till jag undrar över:
Hör det till vanligheten att man får en suck av in-flight manager när man beställer champagne och han får öppna en ny flaska 1 h innan landning?

För övrigt var alla väldigt trevliga på våra flighter. Speciellt på Europaflygen.
 

jumbooze

Medlem
Håll inte tummarna för mycket, jag mailade Thai då de missade special meal en gång och fick aldrig återkoppling det enda jag hörde var


Vi beklagar att det inte har fungerat som önskat gällande maten ombord. Vi inhämtar nu information i ärendet och återkommer till dig så snart vi har svar.
Det var januari 2014 och jag skickade 2 mail efteråt men tyst som graven....
 
Toppen