Senaste nytt

Hur bokar ni hotell vid osäker ankomst av nattflyg?

FFlash

Medlem
Om man ska landa midnatt (eller efter kl 18 fö) och är osäker om man överhuvudtaget kommer till destination, hur skall man boka hotell för att inte gå miste om sina pengar, om bokningen aldrig realiseras pga försening / inställt flyg?

Den här frågan blir speciellt stressigt när man har ett anslutande flyg på kort ansl tid som riskerar att man missar det sista benet till destination. Jag har igen ett AAA-BBB-CCC flyg där BBB-CCC har 30 min connecting time och landar midnatt i CCC där jag skall övernatta. Om jag blir kvar i BBB så missar jag min hotellnatt i CCC.

Hur gör ni?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

johhenrik

Medlem
Jag bokar alltid hotell utifrån att det fungerar. Om jag fastnar någonstans, så hör jag av mig till hotellet och förklarar. Det har hänt att jag blivit försenad och hotellet har helt enkelt bara uppdaterat min bokning, även om det är efter kl 18:00. Vad jag kan minnas har jag aldrig behövt betala för en oanvänd hotellnatt. Det kanske har hänt och jag helt enkelt inte minns dock.
 

jumbooze

Medlem
Jag bokar ibland en bonusnatt då man oftast kan avboka dessa kl 18 samma dag.
Jag har en gång åkt dit på en natt då den var förbetald.
 

FFlash

Medlem
Jag bokar alltid hotell utifrån att det fungerar. Om jag fastnar någonstans, så hör jag av mig till hotellet och förklarar. Det har hänt att jag blivit försenad och hotellet har helt enkelt bara uppdaterat min bokning, även om det är efter kl 18:00. .

Så gör jag också.
Men pointen är väl det att (för att utveckla lite) man måste då boka Best Available Rate och lämna den ogaranterad. Om man garanterar den, då blir man debiterad ifall no-show. Om ogaranterad, då kan man alltid ringa hotellet och säga som det är, att man landar midnatt, men de har ju inget måste att hålla kvar rummet, och där kommer problemet man kan bli utan rum om beläggningen är nära 100%.

Ytterligare, då när jag har flighten bokad så vet jag att jag kommer garanterad att resa och då skulle jag kunna boka Advance Saver Rater eller en kampanj som oftast innebär ASR betalning istället för BAR men om jag kör förbetalning då förlorar man fyrk om flyget blir inställt. Man är alltså tvingad att boka BAR och ibland blir skillnaden riktigt stor (åtminstone för en som hänger på BC och söker det "prisvärda")
 

Senator

Moderator
Jag bokar alltid som att jag kommer fram. Jag har haft några incidenter senaste åren där jag inte har anlänt på kvällen, men fastnat någon annan stans. I varje tillfälle har flygbolaget utfärdat en handling som visar att jag inte kom fram rätt dag, och det har hotellet accepterat och jag har inte behövt betala för vistelsen.

Skall tillägga att alla incidenter har varit i USA, och med Hilton där jag är Diamond.
 
På tal om hotell. Brukar själv vara snål/ekonomisk och vandra runt. Landar jag efter 21 tar jag aldrig in på hotell den dagen utan antingen hyr jag ett skåp om jag har väska och promenerar runt i city (gör stan sas) eller så sitter jag kvar på flygplatsen och spelar spel på datorn. Kanske bokar en flexibel biljett så man har en lounge att relaxa i under tiden om möjligt.

Ska sägas att jag i så lång utsträckning som möjligt väljer flyg där jag ankommer destinationen kl 10-15 men finns ju undantagsfall där det är omöjligt, typ vissa ställen i UAE.

Har nog aldrig (vad jag kan minnas) råkat ut för några märkvärdiga förseningar så inte haft några problem med hotell själv.

Även om hotell till stor del är till för att sova tar det emot att checka in typ kl 21 och efter. Så är det i vilket fall för mig. Känns ovärt helt enkelt. :)
 
Last edited:

olo

Medlem
Även om hotell till stor del är till för att sova tar det emot att checka in typ kl 21 och efter. Så är det i vilket fall för mig. Känns ovärt helt enkelt
Då hade jag säkert haft 15-20 nätter färre 2015 om det varit ovärt att sova ifall ankomst till hotellet är efter 21. Sova behöver jag ju göra oavsett. Och har det hänt att jag somnat innan 21 hemma?

Ofta är det värt att vara hos kund på morgonen och då blir ofta utresa kvällen innan. I de fallen reser jag gärna så sent som möjligt.
 
Last edited:
Då hade jag säkert haft 15-20 nätter färre 2015 om det varit ovärt att sova ifall ankomst till hotellet är efter 21. Sova behöver jag ju göra oavsett. Och har det hänt att jag somnat innan 21 hemma?

Ofta är det värt att vara hos kund på morgonen och då blir ofta utresa kvällen innan. I de fallen reser jag gärna så sent som möjligt.

Jag är hyfsat ung om man jämför med snittet här på forumet och reser bara för mina egna pengar och på semestrar, ej jobb.

Minst 50% på det här forumet får ju allt betalt av sitt jobb. Går ju inte ens att jämföra...

Sen är jag nattmänniska och har inga problem att vända dygnet bak och fram, ut och in och tillbaka. Kan lätt sitta 10+ timmar vid datorn och spela, skapa och rendera så inget direkt problem att fördriva tid.

Men företagsnissar som inte betalar hotell själva, då hade jag också tagit natten om ankomsten är efter 21...haha

Jag tycker inte det känns värt med hotell om jag är pigg och landar efter 21, speciellt inte om hotellet tar över 1.5k per natt och jag är där typ 22.00 Tar hellre en utforskar eller krogrunda och checkar in 15.00 dagen efter istället så får man oftast ett bättre rum också då man alltid tenderar att få skrotet om man checkar in sent. Förutom på de kedjor man kan välja i förväg såklart.

Är det i Polen där Hilton kostar 300 SEK så spelar det såklart ingen roll om man ger bort 7 timmar.
 
Last edited:

RonnieK

Medlem
Jag tycker inte det känns värt med hotell om jag är pigg och landar efter 21, speciellt inte om hotellet tar över 1.5k per natt och jag är där typ 22.00 Tar hellre en utforskar eller krogrunda och checkar in 15.00 dagen efter istället så får man oftast ett bättre rum också då man alltid tenderar att få skrotet om man checkar in sent. Förutom på de kedjor man kan välja i förväg såklart.
Så om du checkar in kl 15 så stannar du kvar på hotellet tills det är dags att checka ut?? För att få ut så mycket som möjligt för pengarna alltså?
 
Toppen